Psykologi suositteli lastamme tarhaan puheenkehityksen vuoksi
ja minä olen äippälomalla joten joudummeko silloin maksamaan kun lapsi on saanut lähetteen tarhaan? Kumma jos vielä joudumme maksaan kun muuten kerran lapsi ois kotona, lapsi on 5v.
Kommentit (16)
Mua oikein inhottaa kun kaikki pitäisi saada yhteiskunnalta! On tosi tärkeää saada lapsi päiväkotiin jos kehityksessä on jotain viivettä. Päivähoito vauhdittaa kovasti monien lasten kehitystä. Etenkin se on tärkeää silloin, kun vanhemmilla ei kulje hissi kunnolla ylös asti.
päivähoitoon. Kuntouttavana riittään puolipäiväinen, joetn maksutkin ovat pienemmät. Joudutte maksamaan siis, mutta jos teillä on dysfasia-lapsi, ja lääkäri kirjoittaa c-lausunnon lapsesta, niin voitte saada mahd kelan hoitotukea, jos lapsi siis esim tarvitsee puheterapiaa usein, joutuu nyt kuntoututtavasssa mielesässä päiväkotiin, on ehkä vilkas tai tarvitsee muuten erityishuomiota, kuten esmes tukiviittomia. Näitähän teillä varmaan on käytössä, jos foniatri on suositellut päiväkotia kuntouttavassa mielessä.'
Jos taas olette saanet ko." tuomion" vain yleislääkäriltä, tuskin saatte tukea, koska silloin lienee aika pieni puheenkehityksen häiriö, ja tuskin edes tarvitsisi kuntouttavaa päiväkotia.
Millainen tilanne lapsella on?
ymmärrän ja hyväksyn, että lapsi laitetaan päiväkotiin jos lapsen kehityksessä on viiveitä esim. kehityshäiriön tai sairauden takia ja lapsi siksi tarvitsee erityistä tukea.
Mutta sitten on näitä lapsia, joiden puheen- tmv kehitys on hidastanut vain ja ainoastaan siksi, etteivät vanhemmat osaa tukea lapsen kehitystä. Mutta silloinkin päiväkoti hyvä paikka.
Onneksi meillä on päiväkotisysteemi.
eli psykologilta olette saaneet " käskyn" pkotiin. Niin, psykologi ei kyllä voi antaa " käskytystä " tuossa asiassa, koska ei oel puheenkehityksen asiantuntija... Mitä mieltä lapsen puheterapeutti on asiasta?
:)
että miten hienoa on kun heidän lapsensa laitettiin päiväkotiin (nainen taisi itse olla kotona) - nyt lapsi on oppinut puhumaan ja syömään ihan itse.
Ilmeisesti tämä eukko luuli, että päiväkoti on paikka johon lapset laitetaan oppimaan sellaisia taitoja, jotka itseasiassa ihan vanhempien tulisi kyetä opettamaan lapselle.
Ja tämä ei liittynyt sen enempää tähän ketjuun eikä ap:n tilanteeseen.
no sitten saanette c-lausunnon lääkäriltä ja puheterapeutilta lausunnon myös, voitte hakea kelalta sitä hoitukea, se korvannee hoitomaksun, jos kelan asiantuntijat näkee sen aiheelliseksi
On kuitenkin eri asia olla sitten vinkumassa jo päivähoitoakin ilmaiseksi. Ottakaa vanhemmat itsekin sitä vastuuta lapsistanne. Ap kirjoitti avaukseen että KUMMA jos he joutuvat itse lapsen vanhempina maksamaan päivähoidon. Niin, on se kumma...
hyödyllisiä asioita. Miksei siis pienmmän lapsen tarpeellinen puhekoulu?
Näin siis siinä tapauksessa, jos kotona on pienempi lapsi. Näin kerrottiin meille Kelasta. Eivät kuitenkaan ilmoittele asiasta mitenkään, ilman kysymistä. Joten reippaasti vaan soittamaan sinne.
" Se päiväkoti on lapselle terapiaa vertaistuen takia. Ihan eri asia kun jos lapsi tarvitsisi hoitoa siksi kun vanhemmat ovat töissä. Onhan koulukin ilmainen kun siellä opetetaan
hyödyllisiä asioita. Miksei siis pienmmän lapsen tarpeellinen puhekoulu? "
Päiväkoti EI ole terapiaa. Päiväkotiin ohjataan kehitysviiveinen tai -häiriöinen lapsi kuntoutuksellisen TUEN vuoksi. Toki erityisryhmässä saa vertaistukea tai tavallisessa ryhmässä mallia tavallisilta lapsilta, mutta ei se todellakaan ole rinnastettavissa erityistyöntekijän toteuttamaan terapiaan.
Kukaan lapsi ei käy missään puhekoulussa. Puheen kehityksen ollessa viiveistä voidaan puheen kehitystä vauhdittaa kuva- tai viittomatuella ja tekemällä ympäristöstä muutenkin lapselle " ymmärrettävämpi" .
Päiväkodissa lapsi ottaa mallia muista lapsista ja kehitys nopeutuu. Siellä vanhempiakin lapsia ja niitä pieni haluaa matkia. Puhekin sujuu paremmin, kun joku muukin puhuu kuin isä ja äiti.
Lapselle voi kehittyä kotona paljon omia sanoja, joita vain isä ja äiti ymmärtää. Kas kummaa, niitä ei päiväkodissa ymmärretä ja lapsi oppii puhumaan oikeilla sanoilla.
Ujo lapsi ei oikein saa kavereita pihassa tai puistossa, mutta päiväkodissa on pakko leikkiä muiden kanssa, kun ei äitiäkään ole paikalla.
Mitä pahaa siinä on, että oppii asioita omaan tahtiinsa?
Vasta kolme täyttänyt poika puhuu ikäisekseen huonosti. Ja nähtävästi joku on maininnut asiasta, nyt miettii joka päivä osaako puhua. Ja sanoo esim. näin " minä osaan puhua äitille" " minä en osaa puhua muille" . Siksi kai se on hyvä oppia eri asioita siinä vauhdissa kuin muutkin, että ei saa traumoja asiasta.
Että ihan kaikkea sentään ei täällä Suomessakaan yhteiskunta maksa?
et jos lapsi ei ookaan sopimuksen mukainen, vaan esim tulee täitä, korvatulehuksia tai jotain liian usein, ni sit lapsen voi palauttaa tai sit saada kelalta joku tuki siihen! Emmä ainakaa varautunu et laps olis maksanu enempää ku sen hinnan, mikä kaksplussassa joskus laskettii! Miten mä olisin voinu ku oon yyhooäippä!
Muistaakseni 6 päivää kuukaudesta päiväkodissa ei vaikuttanut tukiin, mutta paljonpa tuo puheen kehityksen kannalta auttaa.
t. lto