Billy Elliot- pettymys
Elokuvaa on kehuttu ja aioin vihdoin katsoa. En vaan pysty, kun kaikki vähänkään tanssiin ja balettiin viittaava on elokuvassa täysin pielessä. Tästä vain vaivaantuu ja tulee vihaiseksi. Ei tutut päällä treenata, pehmeässä tossuissa ei oo nauhoja. Ja sekä Billy että tytöt tanssivat kuin itseoppineet ihan miten sattuu Oma 3-veeni tanssii paremmin. Sanoisin, että yhdessäkään oikeassa tanssikoulussa noin huonoa tanssia ei näe edes ekalla tunnilla. Opetustyyli myös täysin epäuskottava.
Kommentit (20)
Apua, mun pehmeissä balettitossuissa on nauhat! Mitä teen, pitääkö lähteä päivystykseen?
Kaikkea voi olla, joo. Mutta perussääntö on, että vain kärkkäreissä on nauhat. Ja tietysti tiedän harjoitustutun. Tässä ei vaan todellakaan ollut kyse siitä. Vaan typerästä alleviivauksesta, joka tekee elokuvan naurettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea voi olla, joo. Mutta perussääntö on, että vain kärkkäreissä on nauhat. Ja tietysti tiedän harjoitustutun. Tässä ei vaan todellakaan ollut kyse siitä. Vaan typerästä alleviivauksesta, joka tekee elokuvan naurettavaksi.
Olen todella onnellinen, etten tiedä tanssimisesta mitään, joten se ei vaikuttanut eikä vaikuta elokuvakokemuksiini. Tykkäsin ko. leffasta todella paljon. Oletko nähnyt Black Swanin? Oliko sekin ihan perseestä?
Olisin siis halunnut pitää elokuvasta, mutta se, että tanssin balettia ja myös useampi lapseni tanssii todella pilasi elämyksen, kun kaikki niin pielessä. Black Swania en oo vielä uskaltanut katsoa. Pelkään, että siinä kävisi samoin.
Vierailija kirjoitti:
Olisin siis halunnut pitää elokuvasta, mutta se, että tanssin balettia ja myös useampi lapseni tanssii todella pilasi elämyksen, kun kaikki niin pielessä. Black Swania en oo vielä uskaltanut katsoa. Pelkään, että siinä kävisi samoin.
Ihan siis kauheeta kyllä, että tanssiharrastus aiheuttaa tollasta!
Eikö noissa yleensä käytetä sijaisnäyttelijää tanssikohtauksissa? Ja tässä nyt ei. En muista balettikoulusta kertovan amerikkalaisen nuorisoleffan nimeä, mutta siinä osiin oli valittu ilmeisesti aivan oikeita tanssijoita, koska kerran osasivat tanssia upeasti.
No ei se nyt varmaan maailman kauheimpia asioita oo. Mutta tuntuu oikeasti ikävältä, että suuren yleisön mielikuvaksi baletista syötetään tuollaista koikkelehtimisroskaa. Olisin odottanut vähän enemmän.
Siis mitä ihmeen väliä? Mäkin katon elokuvia missä oma harrastus näkyy ja yleensä löytyy virheitä tai käytössä on välineet mitä ei käyttäisi taaperokaan, mutta kyllä keskityn ihan siihen elokuvaan enkä turhiin yksityiskohtiin mitkä ehkä vain minä bongaan
Vierailija kirjoitti:
No ei se nyt varmaan maailman kauheimpia asioita oo. Mutta tuntuu oikeasti ikävältä, että suuren yleisön mielikuvaksi baletista syötetään tuollaista koikkelehtimisroskaa. Olisin odottanut vähän enemmän.
Billy Elliot ei ole balettileffa. Se on tanssileffa jossa on monenlaisia vahvoja teemoja. Se, mitä Billy tanssii on kokonaisuuden kannalta sivuseikka ja balettiopetuksen oikeaoppisuudella ei ole mitään merkitystä.
Baletti on asia, jossa jokainen yksityiskohta viilataan täydellisyyteen asti ja kaikki on todella määriteltyä. Musiikin ja fiiliksen mukaan hyppely on todella kaukana baletista. Ja ehkä minulla on balleriinan luonne. Se ei ole sieltä suurpiirteisimmästä päästä. Hienoa, jos monet ovat tykänneet elokuvasta. Ei mulla oo tarvetta kiistää muiden elämystä.
Mutta jollakin muulla näyttää olevan tarve sanoa, millä saa olla merkitystä. Ehkä on vaikea ymmärtää, jos ei itse tanssi. Se elokuvan taika vaan katoaa, jos ajatuksissa lähinnä myötähäpeä. Minulla näin. Hyvä, jos sinulla toisin.
Black swanissa oli kyllä käytössä ihan baletin ammattilaisia katsomassa, että kaikki sujuu oikein. Mm Natalie Portmanin nykyinen balettitanssija aviomies oli tekemässä koreografioita
Vierailija kirjoitti:
Baletti on asia, jossa jokainen yksityiskohta viilataan täydellisyyteen asti ja kaikki on todella määriteltyä. Musiikin ja fiiliksen mukaan hyppely on todella kaukana baletista. Ja ehkä minulla on balleriinan luonne. Se ei ole sieltä suurpiirteisimmästä päästä. Hienoa, jos monet ovat tykänneet elokuvasta. Ei mulla oo tarvetta kiistää muiden elämystä.
Oletpa todella hienosti missannut koko elokuvan juonen aivan täydellisesti. Elokuva kertoo pojasta, joka rakastaa tanssia. Hän ei ole saanut koulutusta klassiseen balettiin, joten tekniikka ei todellakaan ole hallussa, mutta halu tanssia on kova. Poikahan pääsee opiskelemaan balettia ja saa lopulta uran tanssijana (varmaan silloin on nilkatkin suorassa :). Leffa perustuu muuten tositapahtumiin.
Minusta taas on ihana, että voin nauttia tästäkin elokuvasta nipottamatta. Loppu tuo joka kerta kyyneleet silmiin.
Jamie Bell (billy elliot) oli jo ennen leffaa ottanut jonkun verran balettitunteja
Vierailija kirjoitti:
Mutta jollakin muulla näyttää olevan tarve sanoa, millä saa olla merkitystä. Ehkä on vaikea ymmärtää, jos ei itse tanssi. Se elokuvan taika vaan katoaa, jos ajatuksissa lähinnä myötähäpeä. Minulla näin. Hyvä, jos sinulla toisin.
Olen tanssinut balettia lapsena ja nuorena ja nyt oma lapseni käy kolmatta vuotta balettitunneilla.
Se merkityksistä puhunut.
Voi ei, fiktiivinen elokuva ei ole täysin realistinen!!!1
Olen taidekorkeakoulusta valmistunut ja voin sanoa, että into ei riitä. Osaamisen on oltava jo pyrittäessä tosi korkealla. Noin tanssiva nuori ei olisi koskaan päässyt ammattiopintoihin. Kylmä totuus unelmoijille.
Muuten en ota kantaa, mutta kyllä tutut päällä myös treenataan. On olemassa harjoitustutuja. Esim parin kanssa tanssiessa on saatava treenituntumaa tutusta, sillä sehän vaikuttaa mm etäisyyteen ja otteisiin.
On myös olemassa pehmeitä balettitossuja, joissa on nauhat. Googleta.