Pitääkö lapsi viedä eskariin jos VANHEMPI on sairaana?
Olen kuumeessa, onko pakko lähteä viemään lapsi eskariin?
Kommentit (45)
No eikö se oo sullekin helpompi että saat levätä eskarin ajan. Kyllä mä veisin.
Totta kai. Eihän lapsi ole sairas. Ellet itse pysty niin puoliso, isovanhemmat, ystäväsi voi viedä
On. Just tästä jauhettiin eilen sossu palaverissa. Jos et toimita lasta ajallaan tulee lasu ja sakkoja ja lapsi lähtee huostaan.
Ei eskari ole mikään pakko. Kyllä sieltä voi olla pois ihan ilman "kunnon syytä". Mutta ilmoitus eskarin opettajalle ettei odota lasta turhaan.
Vierailija kirjoitti:
On. Just tästä jauhettiin eilen sossu palaverissa. Jos et toimita lasta ajallaan tulee lasu ja sakkoja ja lapsi lähtee huostaan.
Höpö höpö. Lapsi ei lähde huostaan jos on joskus pois eskarista.
Ihan oman voinnin mukaan. Mukavampi tosiaan sairastaa kun lapsi ei ole nurisemassa vieressä, mutta jos ei pääse ovesta ulos eikä isä voi syystä tai toisesta lasta viedä, niin ei sitten onnistu.
Pitää, kuten kouluunkin pitää mennä vaikka äiti sairaana. Ääliö kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Ei eskari ole mikään pakko. Kyllä sieltä voi olla pois ihan ilman "kunnon syytä". Mutta ilmoitus eskarin opettajalle ettei odota lasta turhaan.
Eskari on pakollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eskari on pakollinen.
Koska tällainen laki on tullut? En ole kuullutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eskari on pakollinen.
Koska tällainen laki on tullut? En ole kuullutkaan.
2015 vuoden alusta tuli laki voimaan.
Kai maalaisjärkeä saa käyttää? Jos on yksittäistapaus, niin miksi lapsi ei voisi satunnaisesti olla pois eskarista vaikka onkin pakollinen, onhan näitä lomamatkojakin yms. Tottakai ilmoitus eskariin tietenkin. Jos pitäisi lähteä kuumeisena ja vaikka esim.oksennustaudissa viemään lasta julkisilla, niin kyllä minä ainakin harkitsisin pari kertaa mikä on järkevää ja mikä ei.
Voi teitä lutukoita...Eskari on pakollinen siinä mielessä, että kaikki lapset menevät eskariin koulunaloitusta edeltävänä vuonna, mutta eskarissa EI ole läsnäolopakkoa. Sieltä saa pitää vapaapäiviä ja missään nimessä sinne ei tarvitse lähteä viemään lasta kovassa kuumeessa.
Kunhan soitatte meille ja kerrotte, että lapsi ei sinä päivänä tule.
T.lastentarhanope
Vanhemman sairaus tuskin on ns hyväksyttävä syy poissaololle (ihan kuin ei koulustakaan) mutta jos olo on niin huono ettei oikeasti pääse ovesta ulos niin sitten jää lapsikin kotiin, eipä siinä muuta voi.
Ei se matka voi olla kovin pitkä, kun kerran lasta ei taksi hae kotoa. Tuskin nyt on ylivoimaista, vaikka sitä kuumetta nyt äidillä onkin.. Särkylääkettä naamaan ja takkia niskaan. Sitten vain sänkyyn takaisin ja kello soimaan, että heräät ajoissa hakemaan. Lapsi tulee sitten kotiin leikkimään kiltisti, kun on saanut peuhata jo muiden lasten kanssa.
Ei kannata opettaa lasta tuohon, että kaikki keinot ovat sallittuja poissaololle..ottavat mallia aika tehokkaasti vanhemmistaan.
...eikä eskariakaan kuten kouluakaan ole pakko hoitaa esikoulussa, sen voi pitää itse lapselleen kotona, kunhan kasvatustavoitteet tulevat hoidetuksi.
Vierailija kirjoitti:
...eikä eskariakaan kuten kouluakaan ole pakko hoitaa esikoulussa, sen voi pitää itse lapselleen kotona, kunhan kasvatustavoitteet tulevat hoidetuksi.
Kotikoulua pitää hakea. Ei sitä voi omin päin toisinaan ilman lupaa toteuttaa.
http://www.minedu.fi/OPM/Verkkouutiset/2015/05/esiopetus.html
"
Esiopetuksessa olevan lapsen tulee osallistua opetukseen, jollei hänelle ole erityisestä syystä tilapäisesti myönnetty vapautusta. Huoltajille on tärkeää tiedottaa esiopetuksen tavoitteista ja toiminnasta sekä säännöllisen osallistumisen merkityksestä. Koska esiopetus ei ole osa oppivelvollisuutta ja koska esiopetus ei vaikuta lapsen oikeuteen päästä perusopetukseen, voidaan riittävänä pitää, että huoltajat ilmoittavat sairauspoissaoloista sekä sopivat muista syistä johtuvista poissaoloista esiopetusyksikön kanssa. "
Eli soitto riitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotikoulua pitää hakea. Ei sitä voi omin päin toisinaan ilman lupaa toteuttaa.
Totta kai, kunhan vaan täydensin kommenttiani ennen kuin palstan besserwisserit alkavat naputtaa. Mutta näemmä ehdit kumminkin.
Ps. Tuossa on vielä opetusministeriön ohje. Soitto siis riittää.
13
No mikä pakko, tarttuuhan se kuume/flunssa siellä kaikkiin muihinkin jos on tarttuvaa laatua. Moni eskarilainen on lisäksi päivähoidossa vanhempien töiden takia ja päivähoitoonhan ei (av-raadin mukaan) voi lasta viedä jos on itse kotona sairaana. Lapsella ei varmastikaan yliopisto kariudu siihen jos on eskarista joskus pois....
Jotain järkeä touhuun. Jos eskari on ihan naapurissa niin ehkä sinne sairaanakin kipaisee mutta monella ei näin ole eikä välttämättä edes autoa.
Olen vienyt vastaavassa tilanteessa.