Kissan ruokailusta
Kuinka usein ja kuinka paljon kissanne syö vuorokaudessa?
Mitä ruokaa tarjoatte?
Olen miettinyt saako meidän kissa liian vähän ruokaa. on aika laiha.
Saa aamulla ja illalla pussillisen (100g) märkäruokaa.
Päivällä saa n. 1,5 desiä raakaa lihaa. (Kanasuikaleita, jauhelihaa, nautaa, kalaa)
Ja kuivaruokaa desin päivässä.
Kissa ei ulkoile, mutta sisällä juoksee ja leikkii kovasti.
Pitäisikö ruuan määrää lisätä?
Kommentit (9)
Pari kolme kertaa päivässä tarjotaan, tuollaisesta ~100g purkista voi riittää parillekin päivää tarjottavaa, suuren osan saa silti heittää roskiin. Ties mitä ruokia on kokeiltu, lihaakaan ei syö.
Kuivaruokaa on aina tarjolla, nyt on koetettu välillä ottaa pois silloin kun tuoretta laitetaan.
Jos se syö, niin kai sitä enemmän voi antaa jos laiha on?
Kuulostaa aika samalta määrältä mitä minun hoikahko sisäkissani syö, ellei enemmältä. Tosin annan sen "laiduntaa", eli kuivaruokaa ja vettä on aina tarjolla, kun ei ole taipumusta lihomiseen vaikka on kohta 7-vuotias, näköjään osaa itse säännöstellä tarvitsemansa määrän. Hyvin leikkisä on myös, milloin on hereillä.
Meidän kissat syövät ihan todella paljon. Lintu, orava sekä pussillinen märkäruokaa on ihan tavallinen yksi ateria. Molemmat ulkoilevat koko päivän, joskus yön vielä siihen perään. Jos eivät syö ulkona mitään (ei ole metsästysonnea) niin menee 4-5 pussia märkäruokaa per kissa + kuivamuonaa päälle. Aktiivisuus siis ratkaisee. Hoikkia ovat molemmat.
Meillä kaksi kissaa. Kerran päivässä heitän kuppiin neljä desiä nappulaa. Lisäksi laitan toiseen kuppiin yhden pussin märkäruokaa. Satunnaisesti saavat pakastekuivattua kanaa tai jotain raakaa lihaa. Nappulaa on yleensä vielä seuraavana päivänä jäljellä ja märkäruuan sattumat, kissat kun tykkäävät nuolla vaan sen liemen.
Mun kissan verrattuna syö paljon! Mulla 8-vuotias sisäkissa, joka on aina ollut pienikokoinen. Vettä ja eläinlääkärin suosittelema kuivaruoka aina tarjolla. Kerran päivässä tai joka toinen päivä tarjoan puoli pussia märkäruokaa. Lisää saa jos kaiken syö, usein tykkää vain kastikkeesta/hyytelöstä. Lämmitän sitten pussin lopun seuraavalla kerralla.
Mun kokemuksella: ruuan vaihtaminen voi vaikuttaa ja lisäksi toisen kissan seura saa omani syömään enemmän.
Monesti myös kuulee ohjeen, että vesi ja ruoka kannattaa pitää erillään, koska se on kissalle luonnollisempaa. (Liittyy jotenkin siihen, että luonnossa kissa pitää montaa eri ravinnonlähdettä.)
Yleisesti kissa osaa säännöstellä syömisensä hyvin. Harva kissa ahmii kaiken tarjotun ruuan heti, kuten koira, vaan syö pieniä määriä pitkin päivää. Jos kissasi on eläväinen, leikkii, kakkaa ja turkki voi hyvin, sinun ei tarvitse olla huolissasi syödyn ruuan määrästä. Jos vielä epäilyttää, niin voit aina kokeilla tarjota enemmän tai kysyt asiasta eläinlääkäriltä seuraavalla käynnillä.
Siis lämmitättekö kissan märkäruuan? Minä en ole kyllä niin tehnyt.
Milloin kissa on viimeksi käynyt lekurilla? Oliko silloin yhtä laiha ja sanottiinko mitään? Onko kissa madotettu?
Laske hyvä ihminen se ulos! Kissa on tarkoitettu luontoon ja syö siellä hiiriä, myyriä, lintuja, oravia, lepakoita jne. Elävä ravinto on sille kaikista parasta.
Katso pakkauksista että paljonko kuivaruuassa ja märkäruuassa on lihaa? Kanansuikaleet ja muut palalihat kannattaa vaihtaa sisäelimiin?