Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitajaksi tai kätilöksi Norjassa tai Tanskassa? Kokemuksia kellään?

Vierailija
19.08.2016 |

Tilanne on siis nyt se että haluaisin opiskella kätilöksi tai sairaanhoitajaksi mutta koska en henkilökohtaisen vakaumukseni vuoksi voi osallistua aborttien tekemiseen niin Suomessa nämä ammatit ovat multa suljettu käytännössä kokonaan pois. Jos jäisin Suomeen niin voisin toki katsoa miten opiskelu onnistuisi mutta tieni voisi tyssätä esim. harjoitteluihin ja en ehkä ikinä saisi töitä tai jos saisinkin niin voisin myöhemmin saada potkut kieltäytymiseni takia. Toinen vaihtoehto olisi tietysti valita joku toinen ala mutta mikään muu ei tunnu oikealta. Tuntuisi pahalta opiskella viisi vuotta jotain mikä ei oikeasti kiinnosta yhtään ja miettiä samalla että olisi oikeasti halunnut opiskella unelma-ammattiinsa. Kerran tässä kuitenkin vain eletään joten olisi mielekästä käyttää elämä siihen mihin kokee sen olevan tarkoitettu ja mä koen että mun on tarkoitettu auttavan raskaana olevia ja synnyttäviä naisia sekä syntymättömiä ja (vasta)syntyneitä lapsia.
Oon tällä hetkellä yliopistossa mutta oon koko ajan enemmän ajatellut muuttoa Norjaan tai Tanskaan koska siellä laki turvaa omantunnonvapauden aborttiin liittyvissä asioissa. Lisäksi molemmat maat ovat lähellä joten Suomeen pääsisi käymään helposti, tanska ja norja ovat molemmat melko helppoja kieliä opetella ja koulutus on molemmissa maissa maksutonta. Onko kellään kokemuksia Norjassa tai Tanskassa opiskelusta tai työskentelystä? Myös muiden kuin sairaanhoitajien ja kätilöiden kokemukset kiinnostavat joten kertokaa ihmeessä kaikki mitä koette kertomisen arvoiseksi.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä alaa nyt opiskelet? Saisitko sitä kautta työpaikan joka kiinnostaisi sua?

Vierailija
2/3 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut alalla 16v ja kertaakaan en ole joutunut abortin avustajaksi. Valitset vain paikan missä niitä ei tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse aloittamassa Suomessa sh ja kätilöopinnot. Ei ne abortit itseäkään suuremmin huvita ja ovat toki harvoja erityistilanteita lukuunottamatta omaa moraaliani vastaan mutta koen kuitenkin selviytyväni harjoitteluista, ja sen jälkeen voi valita työpaikkansa ihan itse.

Pelkästään sairaanhoitajan koulutukseen voit ap huoletta mennä suomessakin, ja mennä harjoitteluihin joissa ei abortteja tehdä. Ymmärtääkseni Suomi on muuten ainoa mä jossa sairaanhoitajakoulutus sisältyy kätilökoulutukseen joten jos menet muualle niin et välttämättä saa sh-pätevyyttä kätilökoulutuksesta.

Norjaan töihin menen varmasti itsekin jossain vaiheessa ainakin joksikin aikaa, palkat on aina paljon suuremmat kuin Suomessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi