Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lonkkaleikkauksen hinnasta

Vierailija
16.08.2016 |

Paljonko keskimääräinen lonkkaleikkaus maksaa asiakkaalle ja yhteiskunnalle?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla maksoi itselleni  pitkän kipeän ennen leikkausta, lukuisia poliklinikka käyntejä, röntgenkuvia ja viikon sairasloman. 

Yhteiskunnalle olisi tullut paljon halvemmaksi leikata heti, eikä kymmenen vuoden vitkuttelun jälkeen. 

Nyt minut uudelleen koulutetaan, kun en pysty entiseen työhöni. Työvuosia ehkä jäljellä kymmenkunta..koulutus kestää 3,5 vuotta..ihan näppärää.

Eli paljonko lystille tulee kaikkinensa hintaa? Minun osuuttani on mahdotonta laskea, koska olen leikattu jo kuusi vuotiaana ensimmäisen kerran.  Koulutus meni alkujaankin väärille urille, olemattoman ohjauksen takia.

Nyt sitten sitä laskua..jos omiksi kuluikseni ja menetyksiksi lasken noin 100 000 tuhatta, ilman haittakorvausta jatkuvasta haitasta, onnun edelleen.

Yhteiskunnalle on tämä pompottelu tullut varmasti maksamaan sen 200 000 tuhatta..joten ei se kallista ole, ehei.. Joskus  toivoisi jo potilaankin kannalta sitä laskutikkua oikesti käytettävän. 

Enkä varmasti ole laatujani ainoa.

Se lonkkaleikkaus yksistään maksoi minulle n.satasen, olin kaksi vuorokautta sairaalassa ja taksilla matkat. Yhteiskunnalle sen 21 000, koska nivel oli kalleinta sorttia ja minulle tehty mittatilauksena, epämuodostuneen lonkan takia. Leikkaukseen osallistui yksi plus kaksi ortopediä etänä, toinen kotoaan isyyslomalta ja toinen Tampereelta  nettiyhteyden välityksellä, koska leikkaavalle olin ensimmäinen tällainen tapaus.

Halpaa..sanoisin. Kivulle ei kannata laskea hintaa, eikä sille suolistolle, mikä on mennyt särkylääkkeitten takia..

Vierailija
2/2 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

13.06.2021

Yksityisellä puolella maksaa itse leikkaus reippaasti yli 10 000 €. Julkisella puolella ei kuulemma leikata, jos tupakoi. Tälläisen vastauksen sai ystäväni. En tiedä leikataanko sitten edes yksityisellä puolellakaan. Sinne ei rahat kyllä riitä, että se siitä sitten. Julkisella puolella apua ei siis anneta. Jäi eläkkeelle 67 vuotiaana, n.5 kk sitten. Fyysisesti suht raskasta työtä  tehnyt koko ikänsä ihan nuoresta lähtien. Tupakoinnin aloittanut vasta n. 35- vuotiaana tyhmyyttään, niin kuin itse sanoo. Mutta nyt se estää sitten hoidon saamisen. Kävelemään ei aina pääse kunnolla edes kepin avulla. Sentään kipulääkkeitä sai reseptin, joka auttaa nukkumiseen ja liikkumiseen jonkun verran. Tupakasta on vaikea päästä eroon, aikaisemmin töissä ollessa poltti vähemmän, mutta nyt on hiukan lisääntynyt, osin sen takia, kun kipu kuulemma helpottaa. Aikamoinen noidankehä, kipujen takia tulee sytytettyä tupakka useammin ja hoitoa ei saa tupakoinnin takia.

En tiedä, mitä tapahtuu, jos kaatuu , eikä pääse enää liikkeelle. Ei ilmeisesti leikata silloinkaan. Ehkä jää sitten vuoteen omaksi, jos ei  pääse enää liikkumaan. Sitkeästi silti liikkuu välillä kepin kanssa ja välillä ilman keppiä ja tekee kaikkia askareita. Käy kalassa, metsällä, puita pilkkoo ja ei juuri valita. Toisina päivinä liikkuminen on parempaa. Kipulääkkeiden avulla mennään. Joka päivä pitää ottaa lääkettä. Hyvä, että siihen sai reseptin. No, oma vika siis, kun tupakoi, ylipainoa ei ole, eli ei muita itse hankittuja vaivoja.

Keinoja tupakoinnin vähentämiseen on  toki olemassa nicorettejä ym. Ei sekään auta, kun ei saisi syödä niitäkään. Pitäisi olla olla täysin puhdas noista myrkyistä. Mitenkähän pääsisi irti tupakasta ilman noita nicorettejä? Mikään kallis juttu ei käy, kun rahat riittää hädin tuskin elämiseen. Tiedän, että syyllistäjiä on ihan tarpeeksi, että oma vika. Sietääkin kuolla pois, näitä syyllistäjiä löytyy. Tupakka tuskin on lonkkaa yksin rikkonut, vaan raskas työ etupäässä. Työelämässä ollessa lonkka myös kipuili, mutta onneksi sai viimeiset vuodet tehdä omaan tahtiin suht itsenäisesti töitä. Työ oli mielekästä ja piti siitä, kun sai itsenäisesti tehdä. Ilman työnantajaltaan saamaa arvostusta ( myös palkka ihan ok) työtään kohtaan, ei olisi jatkanut yli normi eläkeiän. Uskoisin, että leikkaus auttaisi. Lääkärikin on sitä mieltä, että muu ei auta enää .Leikkaukseen ei vain pääse. Fysioterapeutilla on käynyt pari vuotta. Jumppaohjeita saatu ja niitä tekee, kun kivut antavat myöten lääkkeen ansiosta. Fysioterapeutilla ei enää käy, kun mitään uutta ei siellä  ole antaa. Kaikki ohjeet jo saatu, mitä voi saada. Jospa olisi rahaa, voisi edes kysyä  yksityiseltä puolelta, josko siellä rahan avulla saisi hoitoa. Tasan ei käy asiat kaikille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla