Kristitty mystikko, huhuu?!? Kysymyksiä.
Olen jäänyt miettimään joitain kirjoituksiasi. Kysymys on irrallisista asioista, joten aloitan oman.
Olet joskus sanonut, että hauskuus alkaa, kun tajuaa koko maailman olevan illuusiota. Voisitko tarkentaa?
Oletko lukenut Neile Donald Walschia? Oletko samaa vai eri mieltä hänen kanssaan?
Olen viime aikoina pohtinut seuraavaa ristiriitaa: saat mitä pyydät + todellisuutta ei pidä vastustaa vaan hyväksyä. Logiikkani mukaan jos hyväksyn todellisuuden, niin en ole pyytämässä mitään... Jos pyydän, niin olen tyytymätön todellisuuteen... Miten tämä dilemma olisi ratkaistavissa!
Kommentit (7070)
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan ot. tuli näistä parista viimeisestä kommentista mieleen. Minulla on ollut viime aikoina vaikeuksia uskoa mihinkään tai kehenkään. Kaikki tuntuu jotenkin "vialliselta". Tähän ryhmään kuuluvat myös internetissä esiintyvät "gurut". Olen uskonut itse montaakina, KM:a, Tollea, monia muitakin tässä keskutelussa manittuja mestareita, tarot tulkitsijoita, ties mitä hihhuleita,
En tiedä onko tämä joku kausi, mutta on vaan nykyään kamalan vaikea uskoa mitään "totuutena". Vähän vaikea selittää, mutta tavallaan vähän tympeä olotila. Onko kellään ollut mitään vastaavaa :D
Ei ole tarvista uskoa mihinkään, koska kaikki usko on itsepetosta.
Kun ei usko mihinkään eikä seuraa ketään, niin itsepetos on mahdotonta.
Minua kiinnostaa totuus ja rakkaus. Kiinnostaa sellainen suora tie, ei hähmäisyys. Uskon että Jumalaan liittyy salaisuus, mutta se on sellaista mitä meille toisaalta myös uskon kautta avataan vähitellen. Eli ei mysteeri mysteerin takia vaan elämä joka aukeaa evankeliumin kautta.
Ja kyllä, tiedän että on olemassa totuus johon liittyy rauha. Sellainen elämän täyteys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan ot. tuli näistä parista viimeisestä kommentista mieleen. Minulla on ollut viime aikoina vaikeuksia uskoa mihinkään tai kehenkään. Kaikki tuntuu jotenkin "vialliselta". Tähän ryhmään kuuluvat myös internetissä esiintyvät "gurut". Olen uskonut itse montaakina, KM:a, Tollea, monia muitakin tässä keskutelussa manittuja mestareita, tarot tulkitsijoita, ties mitä hihhuleita,
En tiedä onko tämä joku kausi, mutta on vaan nykyään kamalan vaikea uskoa mitään "totuutena". Vähän vaikea selittää, mutta tavallaan vähän tympeä olotila. Onko kellään ollut mitään vastaavaa :D
Ei ole tarvista uskoa mihinkään, koska kaikki usko on itsepetosta.
Kun ei usko mihinkään eikä seuraa ketään, niin itsepetos on mahdotonta.
Itsepetos on todellakin mahdollista. Pitää olla itselleen raatorehellinen, koska se itsepetos iskee uudestaan ja uudestaan. Eikä sen myöntäminen itselle ole aina helppoa katseltavaa. Välillä sitä yrittää katsoa läpi sormien åpitkänkin aikaa, välttääkseen kohtaamasta tosiasioita, mutta toiedostaa jo tavallaan sen läsnäolon. Tavallaan tiedon siitä, että itsepetos on jo paikalla ja sen olemassaolo on pakko myöntää. Se on välillä jotenkin noloa, vaikka sitä ei tarvitse kenellekään edes ääneen tunnustaa.
Toisaalta sitä kaipaisi jotain "porukkaa", josta voisi peilata omia ajatuksia. Kaipasin itselleni jossain vaiheessa uskontoa, koska niiden yhteisöllisyys viehätti. Mutta tämä "kausi", jos sitä sellaiseksi voi sanoa, on saanut enemmän erakoitumaan. Ja melkeen tyytyväiseksi siitä, ettei tullut koskaan haksahdettua tosissaan johonkin uskontoon. Jonkinlainen tasapaino tässä varmasti olisi hyvä olla. Itsestäään voi oppia paljon toisten ihmisten kautta.
Ohitan tänään.
Ehkä joku muu päivä
kirjoitan mietteitäni.
Ehtoota katajainen kansa.
~x~
Iso kirja sanoo että virta vie. Sanoo että on yksi joka ei pysy totuudessa, koska hänessä ei ole totuutta. Ja kun valehtelee, hän puhuu omiaan, sillä hän on valehtelija ja valheen isä.
Tätä petosta varoisin.
Kristityn mystikon tekstit vaikuttavat ihan perinteiseltä gnostikon/gnostilaisen ajatuksilta.
Pyyde olla jotakin tai tulla joksikin,
on itsepetoksen alkujuuri, syy ja seuraus.
Lukisitte Raamattua, niin ei tarvitsisi pimeydessä vaeltaa.
Ramana Maharshi:
Tietoisuus on näyttö, jolle kaikki kuvat tulevat ja menevät.
Näyttö on todellinen, kuvat ovat vain varjoja sillä.