vaimo laittaa lasten kuvia instaan
Ei tajua vaikka kuinka yritän sanoa, ettei laittaisi niitä niin paljon.
Miksi niitä lasten kuvia pitää jaella koko maailmalle?!
Kommentit (11)
"Ilta-Sanomat julkaisi eilen artikkelin, mitä lasten kuvia ei kannata julkaista Facebookissa. Artikkeli kirvoitti vilkkaan keskustelun siitä, missä menee lasten kuvien julkaisemisen raja, ja mikä on laissa kiellettyä, mikä vain hyvien tapojen vastaista.
Mannerheimin lastensuojeluliiton johtava asiantuntija Esa Iivonen sanoo, että asia on yksiselitteinen.
– Jos kuva lapsesta on tunnistettava, se kuuluu henkilötietolain piiriin.
Henkilötietolain mukaan jokaisella ihmisellä on oikeus yksityisyyteen. Tällöin kuvaa ei siis saa julkaista ilman kuvassa esiintyvän – eli lapsen itsensä lupaa.
Jos lapsi on niin pieni, että hän ei voi itse arvioida, haluaako kuvansa julkaistavan vaiko ei, kuvaa ei saisi julkaista.
– Vanhemmat eivät omista lastensa yksityisyyttä, Iivonen muistuttaa."
http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-2000000982573.html
Teippaan tuon artikkelin jääkaapin oveen prkl.
Ap.
Moni laittaa. Mä nokitan. Mulla on yks kaveri joka käsittelee lastensa kuvat. Pitääkö hän omia lapsiaan niin rumina, että ne pitää laittaa nettiin shopattuina.? Jotenkin surullista.
Me ollaan miehen kanssa sovittu (ja kaikille sukulaisille myös tehty selväksi) että jos lapsesta on muka pakko laittaa kuvia someen, niin vain sellaisia joissa kasvot eivät näy. Lapsi nyt parivuotias, hänestä on netissä ehkä neljä kuvaa.
Mielestäni lasten kuvia ei todellakaan saisi laittaa nettiin. Sanot naisellesi että nyt perkeke lopetat tuon! Onko sitten mukava kun lapsi häpeää ja vihaa vanhempiaan kun kasvaa ja ymmärtää että hänestä on kuvia netti täynnä
Vierailija kirjoitti:
"Ilta-Sanomat julkaisi eilen artikkelin, mitä lasten kuvia ei kannata julkaista Facebookissa. Artikkeli kirvoitti vilkkaan keskustelun siitä, missä menee lasten kuvien julkaisemisen raja, ja mikä on laissa kiellettyä, mikä vain hyvien tapojen vastaista.
Mannerheimin lastensuojeluliiton johtava asiantuntija Esa Iivonen sanoo, että asia on yksiselitteinen.
– Jos kuva lapsesta on tunnistettava, se kuuluu henkilötietolain piiriin.
Henkilötietolain mukaan jokaisella ihmisellä on oikeus yksityisyyteen. Tällöin kuvaa ei siis saa julkaista ilman kuvassa esiintyvän – eli lapsen itsensä lupaa.
Jos lapsi on niin pieni, että hän ei voi itse arvioida, haluaako kuvansa julkaistavan vaiko ei, kuvaa ei saisi julkaista.
– Vanhemmat eivät omista lastensa yksityisyyttä, Iivonen muistuttaa."
http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-2000000982573.html
Alaikäisen lapsen kuvaa ei vanhempi saa laittaa nettiin niin että lapsen voi tunnistaa.
Vanhempi ei edes voi kysyä lapselta että laitetaanko koska lapsella ei ole valtuuksia päättää asiasta alaikäisyyden takia. Lapsiahan voi nostaa syytteen vanhempiaan vastaan jossain vaiheessa jos kokee että vanhemmat on toimineet väärin.
Vierailija kirjoitti:
Moni laittaa. Mä nokitan. Mulla on yks kaveri joka käsittelee lastensa kuvat. Pitääkö hän omia lapsiaan niin rumina, että ne pitää laittaa nettiin shopattuina.? Jotenkin surullista.
Jokainen valokuvaaja käsittelee valokuvansa. Se on eräänlaista kuvan, ei siis kuvan kohteen parantelua. Sitä voi käyttää myös taiteellisena keinona.
Ei liity aiheeseen mutta hauskinta viihdettä on ne blogaajat/mammat jotka laittavat lapsistaan kuvia samalle instagram-tilille, johon laittavat jotain pikkutuhmaa kuten belfietä ja alusvaatekuvia.
Mulla on pari tuttua kans jotka laittaa 5 kuvaa päivässä lapsistaan eikä tilit ole edes yksityisiä. Ei voi kuin ihmetellä.
Minusta lasten kuvia voi laittaa nettiin, jos ne ovat hyvällä maulla otettuja. Eli siis ei lasta alasti, ei noloa kuvaa eikä esim. sellaista, jossa lapsi on sotkenut koko naamansa.
Minusta on aika paljon lapsuuskuvia äitini Facebookissa, eikä se minua haittaa. Suloisia ne ovat, ja olen tallentanut muutaman omaankin kännykkääni ja lähettänyt kaverille.
EDIT: Siis vain molempien vanhempien suostumuksella, ja kohtuullisin määrin. Eli ap:n kannattaisi jutella vaimolleen vakavasti.
Laita itse insta täyteen vaimosi kuvia niin eiköhän hän tajua rajoittaa niitä lasten kuvia