Turvonneet ja kipeät sormet?
Olen vastikään aloittanut siivousduunissa ja nyt parina päivänä oikean kädet sormet ovat olleet turvoksissa ja kipeät. Myös ranne vähän juilii. Pitäisikö tässä mennä lääkäriin? :/ ei ole koskaan ennen ollut mitään tällaista.
Kommentit (13)
Oletko herkistynyt esim. viljoille, jos niitä on ruokavaliossa?
Vaivojen kanssa joskus salapoliisityötä.
Mulla ei ole koskaan ollut mitään allergioita tms, vatsa toimii hyvin eikä ole mitään muita oireita niin jotenkin tuntuisi hassulta että syy olisi viljassa.
Rannekanava tulehtunut, jännetupintulehdus tai reuma.
Sama juttu! Kesätöissä siivoamassa, oikean käden sormet turvonneet (sormus ei mene samaan sormeen kuin aiemmin vaikka painoa on pudonnut nelisen kiloa) & kaksi sormea "omituiset", tuntoherkkyys kadonnut ja keskisormi ei meinaa taipua. Itse olen aloittanut syömään säännöllisesti magnesiumia ja sinkkiä ja varmistanut kalsiumin saannin juomalla mehua, johon kalsiumia on lisätty. Lisäksi venyttelen ja hieron kättä paljon. Nämä ovat auttaneet. Lisäravinteita saa edullisesti esim. Lidlistä. Muista käyttää siivotessa toista kättä, esim. pöytiä pyyhkiessä ja mopatessa. Ja koko käden lihaksia (kyynervarsi) tulisi myös hieroa, jotta et altistu tenniskyynerpäälle... Työn iloa!
Nivelpsoriasis vähän ilmoittelee itsestään..
Olet vastikäön aloittanut ja parina päivänä on ollut vähän kioua ja turvotusta. Ei siitä tarvitse mennä lääkäriin (eikä kannata), se on ihan normaali ilmiö silloin kun joutuu udenlaiseen rasitukseen eikä kunto vielä kestä. Venyttele käsiäsi, ja odota pari kolme viikkoa, ongelma tasotituu itsestään kun käsiesi ja hartioidesi kunto paranee.
Vierailija kirjoitti:
Olet vastikäön aloittanut ja parina päivänä on ollut vähän kioua ja turvotusta. Ei siitä tarvitse mennä lääkäriin (eikä kannata), se on ihan normaali ilmiö silloin kun joutuu udenlaiseen rasitukseen eikä kunto vielä kestä. Venyttele käsiäsi, ja odota pari kolme viikkoa, ongelma tasotituu itsestään kun käsiesi ja hartioidesi kunto paranee.
Duunia on tehty nyt 5 viikkoa, ajattelin että vaiva on pikkuhiljaa kehittynyt ja ilmoittelee nyt itsestään. Mutta ehkä seurailen nyt tilannetta ja mikäli pahenee niiin sitten sinne lääkäriin... olen vaan kehitellyt päässäni kauhukuvia jostain kroonisesta jännetupintulehduksesta, sillä vaan hätiköin tota lääkärille menoa :D
Vierailija kirjoitti:
Nivelpsoriasis vähän ilmoittelee itsestään..
Tämä nyt on todennäköisesti ihan höpönlöpöä! Kyse on varmasti vain uudenlaisen, toistuvan liikkeen aiheuttamasta rasituksesta. En sinuna huolestuisi vielä :)
Kiitos vastauksista ja kollegalle vinkeistä !
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole koskaan ollut mitään allergioita tms, vatsa toimii hyvin eikä ole mitään muita oireita niin jotenkin tuntuisi hassulta että syy olisi viljassa.
Ei herkkyys viljalle tarkoita että se näkyisi tai tuntuisi jotenkin vatsan toiminnassa.
Jos on esim. ns. vuotava suoli (jota esim. juuri viljojen gluteeni ja lektiinit aiheuttavat osalle ihmisistä) niin tällöin verenkiertoon pääsee isompia ja monimutkaisempia partiikeleja (mm. noita lektiinejä) jotka kulkeutuessaan elimistössä voivat sitoutua sopivaan kiinnityskohtaan (tässä genettinen yksilöllisyys luo osalle ihmisistä otollisia rakenteita kiinnittymisiin) jossa aiheuttaa häiriötä, joka ilmenee vaikkapa tulehduksena ja turvotuksena ko. alueella.
Niin ja voiko tällaisen vaivan kanssa mennä päivystykseen ?