Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos ei saa käyttää...

28.02.2006 |

sanaa harhaoppi, niin mikäs se sitten on?

Onko se epäjumalan palvelus sitten vai joku oppi vaan tms.. !? Täällä tuntuu olevan tosi tarkkaa tää sanojen käyttö, mitä en oo muualla oikeestaan huomannu! Onko ihmiset täällä jotenkin herkempiä, vai mistä tää johtuu, kun vieroksutaan kamalan paljon jotakin sanaa..Kyllä kristittyjäkin nimitellään, enkä mä siittä kaameen isoo haloota nosta, koska...Noh, jääköön sanomatta:)

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä yhteydessä pitäisi käyttää sanaa " harhaoppi" ? Kuka todistaa oikeellisuuden, kun puhutaan uskon asioista? Voisiko puhua toisin uskovista tms.? Se, mikä jollekin on harhaa, on toiselle pyhää. Siis ei tarvitse hyväksyä henk. koht. kaikkia oppeja, mutta voisi yrittää ymmärtää, että jokin oppi on toiselle yhtä tärkeä kuin oma oppi itselle. Ja sitten voisi yrittää kunnioittaa toisen näkemystä.

Vierailija
2/6 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni sana " harhaoppi" sisältää sen, että on olemassa 100% varma tieto, mikä oppi on oikea. Näinhän ei minkään uskonnon kohdalla ole, niistä meillä ei vain ole _tietoa_ mikä on se oikea uskonto. Jokainen _uskoo_ oman uskontonsa olevan se oikea, mutta mitään faktaa ei ole näyttää.

Tämän vuoksi on parempi, että yksinkertaisesti todetaan, että sinä olet sitä mieltä, minä olen tätä mieltä. Ja perustellaan...

Ei täällä ihmiset ole sen herkempiä kuin oikeassa elämässäkään. Ehkä jotkut uskaltavat täällä paremmin sanoa oman mielipiteensä, mutta loukkaantumista tapahtuu kyllä yhtä paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heddastiina:

Mielestäni sana " harhaoppi" sisältää sen, että on olemassa 100% varma tieto, mikä oppi on oikea. Näinhän ei minkään uskonnon kohdalla ole, niistä meillä ei vain ole _tietoa_ mikä on se oikea uskonto. Jokainen _uskoo_ oman uskontonsa olevan se oikea, mutta mitään faktaa ei ole näyttää.

uskotko Heddastiina kuitenkin, että Raamattu on 100% luotettava?Kuitenkin käsittääkseeni olit henk.koht. uskossa, eikö?Raamattu puhuu epäjumalista , eikö? Eli mun mielestä ne on silloin samalla harhaoppia..Saanhan toki olla tätä mieltä..?! Jokuhan voi sanoa minuakin harhaoppiseksi ja on joskus sanonutkin, mutta vähät siittä:)

Vierailija
4/6 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta, miksi käyttää sanaa jonka tietää voivan aiheuttaa mielipahaa kun täsmälleen saman asian voi sanoa toisinkin...?

Vierailija
5/6 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rangborg:

Toisaalta, miksi käyttää sanaa jonka tietää voivan aiheuttaa mielipahaa kun täsmälleen saman asian voi sanoa toisinkin...?

Vierailija
6/6 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ninni ja Heddastiina taisivat jo mainita vaihtoehtoisia asioita tapoja ilmaista samaa asiaa. Jos nyt jotain esimerkkiä sanoisin niin " kristinusko on harhaoppia" sijaan voisi sanoa " minusta kristinuskon oppi ei ole oikea" . Sama asia, ilmaisu eri:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän