Olen töiden jälkeen aina niin väsynyt että pari tuntia menee lepäillessä sohvalla.
Ei vaan jaksa, ei kertakaikkiaan JAKSA!!!
Mitähän voisi tehdä, että energiaa riittäisi enemmän päivään. Tiedostan juovani vettä liian vähän mutta olen yrittänyt parantaa tapani sen suhteen. Ylipainoakin on, laihdutus varmaan auttaisi myös.
Kommentit (38)
Oletko raskaana? Itsellä oli etenkin alkuraskaudessa pakko nukkua päiväunet heti kotiin päästyä.
Sohvalla makaaminen ei ainakaan piristä, päin vastoin. Lähde vaikka kävelylle sen makaamisen sijaan, saatat samalla innostua pudottamaan painoa.
Vierailija kirjoitti:
Liikunta. Ala juosta.
Juokseminen ei välttämättä ole ylipainoiselle se paras liikuntamuoto. Suosittelisin aloittamaan vaikka kävelyllä tai uimisella ja kun paino putoaa ja kunto kohoaa, aloittaa juoksemisen.
Vierailija kirjoitti:
Sohvalla makaaminen ei ainakaan piristä, päin vastoin. Lähde vaikka kävelylle sen makaamisen sijaan, saatat samalla innostua pudottamaan painoa.
Ei pysty, ei vaan pysty, oon niin väsyny :/
Käyn kyllä sitten illalla usein lenkillä, mut töiden jälkeen on pakko levätä. Hirvee päänsärky tulee ja on niin voimaton olo.
Syötkö huonosti? Tai no ylipaino varmaan kertoo siitä että syöt. Aloita korjaamalla ruokavalio.
Syöt huonosti, juot liian vähän vettä ja sulla on huono kunto. Tiedät kyllä itsekin, miten ne korjataan.
Syötkö epäsäännöllisesti ja isoja aterioita? Pienennä annoksia ja syö välipaloja, jotta saat tasaisesti energiaa. Isot energiapiikit väsyttää.
Nukut huonosti koska teet myöhemmin illalla kävelylenkin. Liikuntaa ei saa jättää liian myöhään illalla koska se piristää ja vaikeuttaa nukahtamista. Paras olisi jos tekisit sen lenkin heti töiden jälkeen jolloin saat siitä energiaa jaksaa illan ja nukahdat helpommin.
Joku on pielessä. Nukutko riittävästi öisin? Onko muita oireita?
Itse vedin parin tunnin päikkärit joka ilta töiden jälkeen, kun sairastin kilpirauhasen liikatoimintaa. Eikä ollut mahdollista viettää iltaa ilman väliunia. Silti nukuin yötkin sikeästi ja hyvin ja riittävän pitkään.
Olen 53 nainen, normaalipainoinen. Sinkku. Hoitaja. Olen työvuoron jälkeen aivan loppu, tämä on enemmänkin henkistä, kuin fyysistä väsymystä. En ymmärrä, miten jaksan eläkeikään asti tätä paskaa. Joskus toivon, että en aamulla heräisi sängystä taas uuteen työvuoroon.
Itse olen kanssa ylipainoinen ja tuo väsymisongelma oli myös. Sitten innostuin muuttamaan ruokavaliota ja jätin hiilarit (siis leivän muodossa) lounaasta pois, söin salaattia ja proteiineja. Huomasin, että mulla väsymyksen aiheuttivat just ne hiilarit.
Nykyisellään syön aamiaiseksi (kasvis)munakkaan, aamupäivästä töissä hedelmän (ei banaani) välipalaksi, lounaaksi tuota yllä mainittua, ja iltapäivästä vielä yhden hedelmän (yleensä päärynä, siitä saa kuituja).
Illallinen sitten hyvillä hiilareilla (kokojyvätuotteet), proteiinilla ja vihanneksilla.
Eikä muuten väsytä enää! (Ja laihtunutkin olen 15 kg siinä sivussa...)
Sokeriset tuotteet muuten kanssa aikaansaa noita energiapiikkejä ja niitten jälkeisiä (energian) laskuja. Eli jätä makeat pois ja kokeile, onnistuisiko näillä :)
Vierailija kirjoitti:
Joku on pielessä. Nukutko riittävästi öisin? Onko muita oireita?
Itse vedin parin tunnin päikkärit joka ilta töiden jälkeen, kun sairastin kilpirauhasen liikatoimintaa. Eikä ollut mahdollista viettää iltaa ilman väliunia. Silti nukuin yötkin sikeästi ja hyvin ja riittävän pitkään.
En mä päivällä osaa nukkua, siis lepäilem vaan en saa unta ... Yöt nukun, 6-7 h yössä.
Ja hoitaja olen minäkin, niinkuin alempikin kirjoittaja. Työ on fyysistä, helposti tulee työpäivän aikana jo 8000-11000 askelta täyteen, olen joskus kokeillut askelmittaria.
Mutta joo, ruokatavat pitäs varmaanmuuttaa ..
Ap
Jos olet työpäivän jälkeen poikki, sehän tarkoittaa sitä, että kunto ei meinaa riittää vaadittuun pestiin. Lepäily on tehoton tapa nostaa kuntoa, ja se nyt on ainoa asia, joka tässä asiassa auttaa.
Kunto nousee kuntoilemalla, joten pienen levon jälkeen vaan sykettä nostamaan. Tämä on sitten ainoa ratkaisu, muut selitykset ovat vääriä.
Ap, taidat syödä huonosti. Olisiko ruuassa jotain korjattavaa?
Sen miettimisestä kannattaisi aloittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, taidat syödä huonosti. Olisiko ruuassa jotain korjattavaa?
Sen miettimisestä kannattaisi aloittaa.
Olisi varmasti korjattavaa, olen miettinyt pitäskö lopettaa perunan leivän pastan ja sokerin mussuttaminen. Ns. karppausta. Olen perunanviljelijän vaimo joten meillä todellakin syödään PERUNAAAAAA! (And i love it)
Ja myös leipää paljon menee.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kanssa ylipainoinen ja tuo väsymisongelma oli myös. Sitten innostuin muuttamaan ruokavaliota ja jätin hiilarit (siis leivän muodossa) lounaasta pois, söin salaattia ja proteiineja. Huomasin, että mulla väsymyksen aiheuttivat just ne hiilarit.
Nykyisellään syön aamiaiseksi (kasvis)munakkaan, aamupäivästä töissä hedelmän (ei banaani) välipalaksi, lounaaksi tuota yllä mainittua, ja iltapäivästä vielä yhden hedelmän (yleensä päärynä, siitä saa kuituja).
Illallinen sitten hyvillä hiilareilla (kokojyvätuotteet), proteiinilla ja vihanneksilla.
Eikä muuten väsytä enää! (Ja laihtunutkin olen 15 kg siinä sivussa...)
Sokeriset tuotteet muuten kanssa aikaansaa noita energiapiikkejä ja niitten jälkeisiä (energian) laskuja. Eli jätä makeat pois ja kokeile, onnistuisiko näillä :)
Mikä ihmeen vihollinen banaanista on tullut? Yksi banaani päivässä ei pilaa kenenkään laihtumisyrityksiä. Sitä paitsi se on hyödyllistä suoliston bakteerikannalle.
http://www.pcrm.org/media/online/sept2014/seven-foods-to-supercharge-yo…
Suoliston kunto muutenkin vaikuttaa yleiseen vireyteen. Ja laihtumiseen.
Vähennä hiilareita rajusti. Ainakin mua ne väsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Olen 53 nainen, normaalipainoinen. Sinkku. Hoitaja. Olen työvuoron jälkeen aivan loppu, tämä on enemmänkin henkistä, kuin fyysistä väsymystä. En ymmärrä, miten jaksan eläkeikään asti tätä paskaa. Joskus toivon, että en aamulla heräisi sängystä taas uuteen työvuoroon.
Fyysinen rasitus ja kunnonkohotus lisää henkistäkin kanttia, joten jos aikoo paskassa työssä jatkaa sielultaan ja ruumiiltaan edes siedettävästi, niin kannattaa alkaa pitää erityistä huolta itsestään. Mieluiten vaihtaa alaa, jos yhtään arvostaa elämäänsä.
Alkava diabetes.