Miten saada lapset syömään enemmän kasviksia? Mihin ruokiin voi laittaa pinaattia niin ettei lapset huomaa?
Siinä se ongelma. Olen laittanut tavalliseen lättytaikinaan hieman pinaattia, mutta sen huomaa heti. Voiko lasagneen laittaa, ja sanoa että se vihreä on oreganoa? Onko kukaan kokeillut?
Kommentit (36)
Piilottamalla et tule onnistumaan. Opettele valmistamaan kasviksista hyvää syötävää, kyllä ne sitten kelpaa.
Miksi eivät saisi huomata?
Valehtelemaan nyt en ainakaan lähtisi. Nyt on pinaattilettuja ja syö tai ole syömättä. Mikä viesti lapselle on, jos mauista valehdellaan?
Kastikkeisiin on aika helppo piilottaa sitä pinaattia. Ei edes maistu jos ei paljoa laita. Porkkanaa voi raastaa ja upottaa myös vähän joka paikkaan.
Esimerkin voimalla.
Tee maukkaita kasvisruokia tai -lisukkeita, sekaan vaikka voita, oliiviöljyä, suolaa tai yrttejä. Ei kukaan hyödy siitä että ruuassa on minimaalinen määrä jotain pakastepinaattia piilotettuna.
Viherpirtelö on hyvä paikka kyllä piilottaa niitä. Reilusti pinaattia, banaania ja jäisiä mustikoita blenderiin, vähän vettä ja sekaisin. Luulisi uppoavan lapsillekin ja mustikat tekee väristä sellaisen että näyttää perus pirtelöltä.
Laitan niitä pakastekuutioita kanakastikkeeseen,jauhiskastikkeeseen...eivät ole valittaneet.
Miksi ei kelpaa pinaattiletut hillolla?
Nehän maistuu ihan normiletuilta.
Pinaattipestoa pizzaan. Inhoavatko tosiaan niin ettei edes lättytaikinassa ja pottumuuseissa tms. saa olla mitään vihreää?
Ja kaikki kasvis on kotiin päin.Pinaatista saa rautaa ja flavonoideja vaikka sitä olisi vähänkin.
Joku kasvisvihaaja täällä miinustaa taas :'D
No siten,että ei pakkosyötetä niitä kasviksia joista ei pidä.Aloita tarjoamalla niitä jotka menee joka aterialla.Sitten lisää vähitellen muutakin mukaan.Tee kasvisruokia myös niin että tykkäävät muuten esim.pastaa.
Heität esim. keitettyjä porkkanoita, sitä pinaattia yms blenderiin ja sekoitat vaikka jauhelihakastikkeeseen. Lasagnessakin menee. Tämä toimii ainakin kaverin lapsella, ei huomaa mitään. Voisit myös tehdä tuorepastaa johon laitat pinaattia, sehän on lapsista vain hauskaa kun se on värikästä!
Ota lapset mukaan ruoan valmistukseen. Saavat "itse päättää" ja "itse tehdä", niin rupeaa kaikki menemään. Tehdessä pitää muistaa maistella.
Yksi lapsista on päättänyt ettei syö mitään vihreää, muille maistuu kyllä. En jaksaisi sen yhden kanssa vääntää koko aikaa. Pinaattilättyjä syö jos muita vaihtoehtoja ei ole, mutta hirveällä kiukuttelulla ja sitten uittaa niitäkin hillossa ja sokerissa :/ Kurkku ja porkkana kelpaa, mutta parsa, kukkakaali, kesäkurpitsa, kaali ja salaatit on täysiä kauhistuksia, ei suostu koskeenkaan. Hernesoppa menee, jos mitään muuta ei ole ja uhkailen perua karkkipäivän.
ap
Ja siis sille yhdelle kelpaa vain pizza, lihapiirakat, hampparit, kebab ja muu roska. Minä olen päättänyt että tuota moskaa ei meillä syödä ja tyttö on päättänyt kaikesta vihreästä samoin. Nyt ollaan napit vastakkain :/
ap
Laatikkoruokiin saa helposti kasviksia piiloon, kun kuutioi/silppuaa pieneksi. Makaronilaatikkoon porkkanaa, kesäkurpitsaa, lasagneen menee mitä vain kasviksia, pinaattia, porkkanaa, paprikaa, tuoretta tomaattia jne. Kastikkeista on hankala ronkkia kasviksia lautasella pois, usein kastikkeet on sata kertaa parempia kun on vihuja seassa. Tee ruokia mitkä pohjautuu kasviksiin, esim. wokkeja (classic-pakastesekoituksissa on lapsille tuttuja ja helppoja makuja, parsakaalia, maissia, porkkanaa, vesikastanjaa). Perunamuusiin voi sekoittaa ihan reilusti kukkakaalia ja porkkanaa, ei huomaa mitään eroa. paitsi porkkana hieman värjää Grillissä/uunissa marinoituja kasviksia ja juureksia sekä perunaa, niin menee ihan lisukkeena.
Näin olen saanut brutaalin lihansyöjä-avomiehen syömään kasviksia ilman valitusta :D Syön itse samaa ruokaa ja hämäyksenä lisään vielä tavallista salaattia omalle lautaselle. Usein jälkeenpäin sanoo että oli hyvää ja vois tehdä uudestaan joku toinen päivä, sitten kerron mitä kaikkea ruoassa oli.
Miksi piilottaa, tarjoa ennemmin lisukkeina vaikka tuoreita vihannestikkuja, kuten porkkanaa, kurkkua, paprikaa ym. Voit myös paloitella vesimelonia ja omenaa, näin kesäaikaan myös herneet on hyviä ja mansikat. Meillä lapset ei oikein välitä keitetyistä tai kypesennetyistä vihanneksista muutakuin keitoissa ja tomaatti tietysti menee kastikkeissa. Tarjoan siis ennenmmin kasvikset tuoreina, kukkakaali ja kaali on nyt meillä herkkua. Kannattaa tehdä myös salaattia, meillä sitäkin maistellaan, koska vanhemmatkin syö, eli oman esimerkin kautta. Kannattaa antaa lasten osallistua ruuanlaittoon ja antaa maistella kaikkea, niin oppivat makuja eivätkä nirsoile uusien ruokien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi lapsista on päättänyt ettei syö mitään vihreää, muille maistuu kyllä. En jaksaisi sen yhden kanssa vääntää koko aikaa. Pinaattilättyjä syö jos muita vaihtoehtoja ei ole, mutta hirveällä kiukuttelulla ja sitten uittaa niitäkin hillossa ja sokerissa :/ Kurkku ja porkkana kelpaa, mutta parsa, kukkakaali, kesäkurpitsa, kaali ja salaatit on täysiä kauhistuksia, ei suostu koskeenkaan. Hernesoppa menee, jos mitään muuta ei ole ja uhkailen perua karkkipäivän.
ap
Ala laittaa niistä kasviksista herkullisia ruokien lisukkeita. Pelkät höyrytetyt kasvikset ei houkuta ketään.
Mistähän tää lasten kasvisviha oikein kumpuaa? Eikö ihmiset osaa valmistaa niitä vai tuleeko asenne suoraan vanhemmilta? Parin eri kasviksen vihaamisen nyt ymmärtää, mutta kaikkien kohdalla vaikuttaa enemmän asennevammalta.
Meillä toimii mikä vain kun mies näyttää mallia tyyliin: Mahtavaa saako noita syödä niin paljon kun haluaa!?
Tiskaaminenkin alkoi 10 v pojalla sujua, kun mies oli ensimmäisenä ryntäämässä Tiskaamaan tyylillä: Minä eka, mun vuoro jee!
Toinen oli että ei näitä anneta kuin sellaisille jotka osaa niitä arvostaa,nämä on niin kalliita ja hyviä!
Olin ihan huuli pyöreänä!
Jatka sinnikkäästi tarjoamista, niin ennen pitkää alkavat maistumaan.