Onkohan synnytys käynnistymässä vai ei? selkäsäryt/poltot
olen ensisynnyttäjä ja viikkoja 41+2, lasketun ajan jälkeen olen tuntenut kivuliaitakin supistuksia, mutta ne ovat aina sitten loppuneet jossain vaiheessa. Limatulppa lähti pari viikkoa sitten osissa, ei tosin ollut yhtään verta seassa. Eilen illalla alkoi supistuksia tulemaan ja ajattelin jo että ne kuitenkin loppuu. Yöllä nukuin sikeästi 4 tuntia, vaikka heräsin varmaan 20 kertaa kun selkää ja mahaa sattui, enkä tajunnut että ne on supistuksia kuin vasta 5 aamulla huomasin että kivut tulee säännöllisesti ja maha menee silloin kovaksi. Nyt on kokoajan hirveä selkä/peppusärky, maha kokoajan kovana, välillä tunnen yksittäisen kovan supistuksen, jonka aikana selkää sattuu vieläkin enemmän, mutta enemmän on sellaista tasaista särkyä, eli ei tunnu mitenkään aaltomaisina. Onko kellään alkanut synnytys tällä tavalla? Milloinkohan pitäisi soittaa synnärille? Vielä ei ole mitenkään yli tuskaista oloa, lämpötyyny ja hieronta helpottaa.
Kommentit (21)
Toisilla tosiaan ottaa selästä noi supistukset, joten kävisin näytillä, jollei muuten ole pitkä matka.
Soita synnärille ja kysäse haluaako sinut näytillä käymään.
Kuulostaa mun supistuksilta, tuntui pääasiassa alaselässä.
Mä soitin samoilla "oireilla" synnärille että tuunko käymään.. vadtaus oli: "ole vain niin kauan kotona kun kipujen kanssa kestät olla". Loputulos: mies pääsi leikkimään kätilöä ja lapsi syntyi autoon matkalla sairaalaan. Ambulanssi tuli vastaan. Matkaa sairaalaan oli 18km..
Vierailija kirjoitti:
Mä soitin samoilla "oireilla" synnärille että tuunko käymään.. vadtaus oli: "ole vain niin kauan kotona kun kipujen kanssa kestät olla". Loputulos: mies pääsi leikkimään kätilöä ja lapsi syntyi autoon matkalla sairaalaan. Ambulanssi tuli vastaan. Matkaa sairaalaan oli 18km..
Mulla oli synnärille matkaa 90km eikä edes supistellu, soitin yöllä tyylin sattuu sattuu eikä särkylääke auta, pyysi näytille jos vain pääsen äsken. Yö sairaalassa ja aamulla pois, jäin kuitenkin vanhempieni luo, matkaa sairaalaan alle 10km. Illalla uusi samantyyppinen puhelu ja pyydettiin tulemaan yöksi synnärille.
3 viestin kirjoittaja
Okei, kiitos paljon vastauksista :) katson vielä hetken alkaako kivut kovenemaan vai hiipumaan ja soitan sitten synnärille.
Soitto synnärille menee näin:
Synnyttäjä: Hei! Ollut kivuliaita supistuksia aika kauan, ovat nyt säännölliset. Kannattaako tulla näytille? Oon rv42.
Hoitsu: Ota Panadol 1g ja mene makuulle, jos kivut eivät laannu vaan yltyy niin käy suihkussa ja tule sitten kun et pärjä enää kotona kipujen kanssa.
En lähtenyt vaan nyt supistuksia tulee enää pari hassua tunnissa:/ turhauttavaa, mutta pitää toivoa että syntyisi vaikka sitten seuraavana päivänä tai edes jossain vaiheessa, ettei tarttisi käynnistää :)
Vierailija kirjoitti:
En lähtenyt vaan nyt supistuksia tulee enää pari hassua tunnissa:/ turhauttavaa, mutta pitää toivoa että syntyisi vaikka sitten seuraavana päivänä tai edes jossain vaiheessa, ettei tarttisi käynnistää :)
Tsemppiä ja kärsivällisyyttä =)
Kohta näet elämäsi suurimman rakkauden =)
Tsemppiä ap! Nuo supistuksetkin voivat kypsyttää ja avata paikkoja hissukseen, eli sitten varsinaisissa tositoimissa tilanne voikin olla jo valmiiksi edennyt :)
Kiitos tsempeistä, oon tosiaankin niiden tarpeessa!<3
Ei se käynnistyskään välttämättä oo niin paha. Tosin luonnollisesti alkaneesta synnytyksestä mulla ei ole kokemusta. Kaksi käynnistystä pillerillä, alle 5h vauva sylissä. Kivut tosi pahoja vasta kun melkein kokonaan auki.
Vierailija kirjoitti:
Toisilla tosiaan ottaa selästä noi supistukset, joten kävisin näytillä, jollei muuten ole pitkä matka.
Miksi pitkämatkalaisen ei tarvitsisi lähteä näytille, kun synnytys on todennäköisesti käynnistynyt?
Minä en ymmärrä miksi pitäisi jäädä kotiin.
Parasta tarkistaa vauvan tilanne ja kohdunsuun aukeamisen tilanne kun viikotkin jo nuo.
Riskit kasvaa, synnytyksessä voi tulla komplikaatioita joihin ei kotona voi tehdä mitään.
Monesti kalvojen puhkaiseminen vauhdittaa synnytystä, näin tehtiin itselleni nuorimmaisen kanssa ja siitä puoli tuntia niin lapsi oli ulkona. Synnytys kaikkineen 3 h 15 min. Aiemmat 6-10 tuntia.
Itse en haluaisi kokea synnytystä kotona enkä autossa. Jos vauvalla olisi jokin hätä tai itsellä apu olisi lähellä.
Turhia riskejä pitää välttää.
En ole koskaan soitellut synnärille vaan mennyt sinne ja tosi on ollut kyseessä. Olisin huolissani siitä jos selkeästi käynnistynyt synnytys pysähtyisi, saattaapi olla kiire ottaa vauva ulos sektiolla.
viiden äiti
Tokaa odottaessa menin neuvolaan 40+0 viikolla ja terkka lähetti mut äitiyspolille kun näytti, ettei ole synnytykseen viittaavia merkkejä ollenkaan.
Polilla sisätutkimus ja osastolle odottamaan seuraavan aamun käynnistystä. No tutkimus tieten auttoi ja lapsi syntyi seuraavana yönä.
Kannattaa käydä näytillä, voivat haluta käynnistää jo noilla viikoilla.
Kannattaiskohan kävästä näytillä?? Joskus se olo ei niin tuskaiselta tunnukkaan ja hups, mukula tipahti.