Talopaketit ja yli 200 000 t laina
Olemme pieni perhe päijä-hämeestä, ja asumme vanhemmassa omakotitalossa, nyt on iskenyt pieni talokuume ja tietysti haluttais se ihan oma talo joka on meitä varten tehty, ollaan harkittu jotain talopaketti systeemiä avaimet käteen periaatteella, alustavasti olemme miettineet n. 200 -250 000 t euron lainaa , en siis haaveile mistään älyttömästä lukaalista vaan ihan perus tontti ja n. 100- 150 neliöinen talo riittäisi meille hyvin. Olen lukenut ja ettinyt erillaisia keskusteluja näistä lainoista sekä taloista mutta hyvin moni keskustelu on tyyliin v. 2008 alotettu joten ajat ja hinnatkin on muuttuneet, millaisia lainoja teillä on taloon ollut ? ja minkä kokoinen talo kyseessä ? entä mitä tekisitte erillailla ja mitä yllätyksiä tuli hankkeen aikana? onko ihan utopistista ajatella tolla summalla saavansa tonttia ja taloa ja kaikkea mitä siihen kuuluukaan? myydä nykyistä taloa ei nyt sinänsä pakko ole koska ei siinä mitään vikaa ole :) kohan nyt pohdiskele ja yritän kerätä tietoa kokeneemmilta. Meillä tulot yhteensä n. 5000 - 5500 kk tällä hetkellä lainaa meillä on talosta n. 160 000 e . Älkää välittäkö sitten kirjoitus virheistä!
kiitos etukäteen jo asiallisista vastauksista!
Kommentit (8)
Muistakaa ottaa huomioon että tontin pohjatöihin ja liittymiin saattaa mennä muutama kymppitonni. Talopaketin hinta pitää kertoa vähintään kolmella.
Toi summa on realistinen etenkin jos talon ei tarvitse olla kaupungissa. Päijät-Hämeen maalaiskunnista saa n.2v vanhan talon 200t tai jos välttämättä haluut rakentaa niin luulisi senkin onnistuvan. Helpommalla pääsee kun ostaa vaan uudemman talon.
Vaikka olisikin avaimet käteen paketti niin paljon joutuu tekemään myös itse jos haluaa budjetissa pysyä. Esim pihan tekeminen on kallista, imeytyskentät yms jos ei oo viemäriverkkoa.
Vieras työvoima on tosi kallista lystiä.
Kaupunki alueella en usko että raha riittää.
Aika hyvän kuvan rakennuskustannuksista saat kun katsot mitä uudehkoista taloista pyydetään, ei niiden rekentajat ole mitään hirmutilejä tekemässä, vaan hyvä jos saavat omansa pois. Pyyntiin on varmaan laitettu nettokulujen päälle 20-30 tonnia "omasta työstä" ja se on se osuus mistä tingitään kun kauppaa tehdään.
Eipä taideta nykypäinä enää rakentaa taloa alle 2000€/neliö.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa ottaa huomioon että tontin pohjatöihin ja liittymiin saattaa mennä muutama kymppitonni. Talopaketin hinta pitää kertoa vähintään kolmella.
Ei ole tavatonta vaikka menisi lähemmäs 100 tonnia... Riippuu niin todella paljon talon/tontin perstusvaatimuksista ja liittymät paikkakunnasta.
joo tosiaan niin olenkin ymmärtänyt että n 3 pitäisi kertoa ns. talon hinta , ja jos talo itse talo maksaisi perustuksineen tontille n. 150 t euroa niin riittääköhän se loppu 100 000 euroa tontin ja muuhun mm. viranomais kuluihin, liittymiin pohjatöihin.. ? ollaan itsekkin rakennus alalla hommissa joten jotain osataan tehdä itsekkin mutta just jtn. timpurin taitoa ei ole 😁 no se selvii tietysti pankissa riittääkö rahkeet mihinkää kun käydään pankissa kysymässä saa nähä näyttääkö vihreetä valoa vai palauttaako maanpinnalle.
mutta toivoisin niitä kokemuksia !! ?
vaikka ite raksalla päivittäin töissä niin sittenku rupee omalle kohdalle miettimään jotain rakentamista nii yllättyy kyllä miten tietämätön on tiettyjen asioiden suhteen ! 🤔🙈🙊
Meillä lainaa160t otettu 10v sitten. Maalaiskunta. Hehtaarin tontti oli oma eli ei kuulu hintaan. Ainoita vieraita työvoimassa oli sähkömies. Putkari ja vastaava mestari oli suvusta ilman palkkaa. Talo rinnetalo johon muurattiin eka kerros itse. a ulkovuori ja katto vesikatteeseen asti tuli tehtaalta. Sisältä tehtiin itse.
Muuttaisin pintamateriaali valintoja mutta pääsääntöisesti olen tyytyväinen taloon ja etenkin siihen että raksa aika on ohi. Meillä olo esikoinen vauva raksa aikana mutta työssäkäyvänä en enää taloa tekisi kun perhe pyöritettävänä. Silloin oli "vain" vauva arki ja raksa.
Vuoden se kesti kun kaiken vapaa ajan vietti raksalla. Oli rankka vuosi.
ja omaa rahaa on nyt. säästössä n. 15 000 e
ja jos talo saatais myytyä niin voittoa tulisi ehkä n. 15000 - 20 000 e eli olisi n. 30 000 ns. "omaa rahaa "