Miehen omistama asunto/ muutto
Aloin tässä miettimään, että jos ero tulisi miehen kanssa joka omistaa asunnon, niin voisiko mies vaan heittää mut ulos asunnosta?
Mun nimee ei vissiin ole missään noissa papereissa, mutta toki mun osoite on täällä ja sukunimi ovessa. Joten miten mun sillon erossa kävis? Olisko mulla mitään oikeuksia?
Kommentit (11)
Jos olette naimisissa niin mies maksaa tasinkoa, ehkä. Lähtötiedot ovat puutteelliset.
Voisihan se. Jos asunnon omistaa toinen avopuoliso yksin, hän voi nostaa tuomioistuimessa kanteen toisen avopuolison velvoittamiseksi muuttamaan asunnosta häädön uhalla.
Ei tullut ollenkaan mieleen siinä vaiheessa, kun aloitte suunnitella yhdessä asumista?
Ei voi heittää ulos noin vain jos olet kirjoilla asunnossa. Tarvitaan käriksen häätöpäätös.
Ei voi heittää ulos tuosta vaan vaikkei kirjallista sopimusta olekaan. Normaalit irtisanomisperusteet ja -ajat pätee koska tuollainen asuminen rinnastetaan vuokrasopimukseen.
Ei olla naimisissa, mutta meillä on yksi lapsi. Ei ole vielä ongelmia, mutta rupesin vaan miettimään, voisko se niin vaan tehdä. Paljon on juttua, että vois heittää ja sitten myös, että ei vois, joten en tiedä kumpi on oikein :D
-ap
Ei saa heittää siitä vaan pihalle.
Ei voi heittää ulos noin vain, tarvitaan virallinen häätöpäätös. Toisaalta voi tehdä elämäsi hyvin hankalaksi, joten en ymmärrä, miksi joku eroava haluaa jäädä puolison luokse asumaan.
Jos suhde ja luottamus on noin vakaalla pohjalla, niin parempi kuin totuttelet yh:n elämää ja pysyt omassa kämpässäsi.
Vierailija kirjoitti:
Ei olla naimisissa, mutta meillä on yksi lapsi. Ei ole vielä ongelmia, mutta rupesin vaan miettimään, voisko se niin vaan tehdä. Paljon on juttua, että vois heittää ja sitten myös, että ei vois, joten en tiedä kumpi on oikein :D
-ap
Voi heittää haettuaan häätöpäätöksen käräjäoikeudesta. Eli ei voi heittää tyyliin "pakkaa kassisi ja poistu tunnin sisällä" mutta voi sanoa, että nyt on parasta alkaa etsiä uutta asuntoa ja ellet tee sitä suosiolla niin hän laittaa asian vireille KO:ssa.
Miten on oikeasti mahdollista, että ette ole keskustelleet tästä asiasta ennen yhteen muuttamista tai viimeistään ennen kuin hankitte lapsen yhdessä?! Miten te jaatte asumiskulut?
Riippuu oletteko naimisissa vai ei.