Mihin AMK Suomessa pääsee suht helposti?
Metropolia ainakin poissa laskuista. Pääseekö Turkuun tai Tampereelle miten hyvin? Entäs Laureaan? sotealalle.....
Kommentit (14)
Sairaanhoitaja, sosionomi, pedagogit.
Esim Laurea Lohja/Porvoo/Hyvinkää varmaan pääsee paremmin kuin Espooseen :)
Kannattaa aina laittaa 6. vaihtoehdoksi joku aika varma valinta, jos sinne sitten pääsee niin miettii haluaako mennä vai jäädä taas ilman opiskelupaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja, sosionomi, pedagogit.
Eikö näissä ole kaikissa jotkut soveltuvuushaastattelut?
Mä ainakin hain vuosia sitten jonnekin amk:hon tradenomiksi ja siihenkin oli musta soveltuvuushaastattelu.
Ja eikö paperitkin vaikuta?
Mikkelin amk (Mamk) on oikeasti todella hyvä ja tasokas amk, mutta aika helposti pääsee sisään. Myös Iisalmeen ja Seinäjoen amk pääsee tyyliin kaikki. Metropolia, tamk, laurea varmaan halutuimpia kouluja mutta aina kannattaa yrittää! :)
Sote-alalle ei enää nykyään vaikuta pätkääkään koulumenestys. Nykyään käytössä esivalintakoe ja hyvä niin, mittaa paremmin motivaatiota alalle.
Mikkeli, Kuopio, Oulu, Porvoo, Hyvinkää....... vähän pienempien paikkojen amk pääsee helpoiten, Turkuun ja Treellekin varmaan paremmin kuin Helsinkiin.
Seinäjoki minullakin tuli mieleen. Asun tässä naapurikunnassa, enkä tunne ketään, kuka ei olisi päässyt.
Jep, Mikkeliin pääsee varmasti kuka vaan. Itse olin varasijalla 46 ja niin vaan kutsu kouluun tuli vähän ennen koulun alkua. Tradenomiksi siis opiskelin. Lähes kaikki tuntemani ovat työllistyneet ihan hyvin.
Itse pääsin Seinäjoelle ekalla yrittämällä, mielestäni helposti, mutta tähän vaikuttaa kyllä mitä alaa hakee ja mihin alaa on motivaatiota. En ymmärrä näitä jotka hakee sikinsokin eri aloille vaan sen takia että johonkin pääsis. Entäs sitten kun pääsetkin johonkin mutta ala ei sovikkaan sinulle ollenkaan? Miksei voi vain suorilta miettiä missä on hyvä ja mikä kiinnostaa ja panostaa siihen täysillä?
Ei pääse helposti Seinäjoelle. Ja sairaanhoitajaksi, sosionomiksi yms on niin paljon hakijoita ettei todellakaan ole helppo päästä, ellei ole tosi hyvä todistus. Insinöörialoille helmpompi päästä ja tradenomiksikaan ei ole ainakaan Seinäjoella kuin kirjallinen koe.
Sote aloille kaikista vaikein päästä kun hakijoita on niin paljon. jostain juuri luin että 17% hakijoista pääsee sisälle. Pk-seutu tietenkin suosituin.
Vierailija kirjoitti:
Sote-alalle ei enää nykyään vaikuta pätkääkään koulumenestys. Nykyään käytössä esivalintakoe ja hyvä niin, mittaa paremmin motivaatiota alalle.
Häh? Ei ainakaan meidän Amkiin pääse edes pääsykokeisiin, jos on huono todistus...
Vierailija kirjoitti:
Seinäjoki minullakin tuli mieleen. Asun tässä naapurikunnassa, enkä tunne ketään, kuka ei olisi päässyt.
Ilmajoella?
Kaikkiin. Joskus hain ihan läpällä ja pääsin kirkkaasti