Mikä naapurin 3v tyttöä vaivaa? Ei osaa kunnolla puhua, ynisee vain
Hänellä ei ole äidin/isän mukaan mitään kehitysvamma. Kun keinun pihalla hoitolapsen kanssa pihalla (lapset keinuvat, me muut istumme penkillä) niin tyttö ei ole yhtään innostunut. hoitolapseni pyytää vaikka kiipeilytelineelle, tämä toinen tyttö pitää sellaista "mmh mmmh" ääntä ja yrittää ottaa vanhempiensa älypuhelimet heidän kädestään. Joskus jopa vierailta ihmisiltä. Hoitolapseni osaa leikkiä yksikseenkin ja keksii hienoja tarinoita, eläinleikkejä ja muita. Miksi tämä toinen saman ikäinen vain ynisee ja yrittää saada käteensä älypuhelimen? Olen 14-vuotias eli ihan tarpeeksi vanha hoitamaan lasta mutta ajattelin jos joku täällä tietäisi?
Kommentit (22)
Olet siis kysynyt, on tytöllä kehitysvamma? Vai miten tämä on tullut esiin?
Ehkä ihan puheenviivästymä? Jos 3 v ei puhu, ei todellakaan ole mikään kehitysvamma vielä. Meidänkin lapsella on todella paha puheenviivästymä, mutta en ole kyllä naapureille mitään diagnooseja kertonut.
No, jos vierailta yrittää ottaa puhelinta, niin on kotona varmaan annettu puhelin/tabletti käteen, kun on siitä vähänkin ymmärtänyt. Puheen tuotto viivästynyt, kun laite on viidyttänyt lasta. Lapselle pitää puhua ja kommunikoida hänen kanssaan ja lukea paljon, eikä tyrkätä passivoivaa laitetta lapselle viihdykkeeksi. Joten ole onnellinen hoitolapsesi puolesta, hänen kanssaan on oltu muutenkin, kuin vain tyrkätty älylaite käteen. Näin ainakin ajattelisin, jos kerran kehitysvamma on suljettu pois.
Meillä reilu 2v naaputin poika ei myöskään puhu eikä tapaile sanoja, vaan ääntelee omituisesti ja osoittelee asioita/tavaroita.
Minä en meidän lievästi autistisesta vielä kolmevuotiaana tiennyt, että hänellä on autismi, vaikka tiesin, että jotain on vialla, mutta neuvolassa alettiin vasta tuossa vaiheessa uskoa minua ja tutkimukset alkoivat silloin. Puhui vähän, lyhiyillä lauseilla mutta ei ottanut kontaktia muihin. Luettiin paljon ja olin vielä kotona, kun oli yksivuotiaskin. Ei hän ynissytkään, vaan ei vain välittänyt muista ihmisistä tai lapsista, paitsi pikkuveli oli ihan vauvasta asti tärkeä. Pikkuveljen kanssa osasi leikkiä jo kun veli vähänkin osasi. Ensimmäisenä lapseltamme muuten tutkittiin kuulo.
4, tuota minäkin olen miettinyt kun hän on usein tabletti sylissä. Äitini on tämän lapsen äidin ystävä ja hän on kertonut ettei kehitysvammaa ole.
T:ap
Haetaanko tässä rivien välistä sitä, että lapsi ei ole oppinut puhumaan vanhempien jatkuvasta älypuhelimella roikkumisesta johtuen?
Meillä lapsi ei puhunut vieraiden läsnäollessa ja usein nyhväs mun jaloissa kun oli vieraita paikalla. Joku naapuri kyseli useasti, että osaako lapsi puhua kun ei ollut koskaan kuullut sen sanovan mitään. Se oli ihan hiljaa, ei ynissyt.
Lapset kehittyy niin eri tahtia, että ei siinä toisessa välttämättä ole mitään vikaa, edes vanhemmissa. Tai sitten se lapsi on kasvanut kännykkää näpläävien vanhempien seurassa eikä sen vuoksi osaa puhua.
Vierailija kirjoitti:
No, jos vierailta yrittää ottaa puhelinta, niin on kotona varmaan annettu puhelin/tabletti käteen, kun on siitä vähänkin ymmärtänyt. Puheen tuotto viivästynyt, kun laite on viidyttänyt lasta. Lapselle pitää puhua ja kommunikoida hänen kanssaan ja lukea paljon, eikä tyrkätä passivoivaa laitetta lapselle viihdykkeeksi. Joten ole onnellinen hoitolapsesi puolesta, hänen kanssaan on oltu muutenkin, kuin vain tyrkätty älylaite käteen. Näin ainakin ajattelisin, jos kerran kehitysvamma on suljettu pois.
Luulet tietäväsi.
8, en hae mitään muuta kuin että haluaisin saada syyn selville, miksi lapsi on tuollainen. Pulkkamäessä ei uskaltanut laskea vaika houkuttelin (luvan kanssa tietysti) puistossa ei kiinnosta muu kuin keinu. Kiipeilytelineeseen ei suosti. Angry-birds-landissa halusi vain olla sylissä. Minulla ei ole älypuhelinta joten ei silloin pyytänyt sitä.
T:ap
Oli mkä oli se EI OLE SINUN ASIASI, joten voitko lopettaa HUOLESTUNEEN kirjoittelusi täällä.
Tuota ap, sulla on hoitolapsi, ja puhut ensin naapurin lapsesta mutta nyt sitten puhutkin viestissä 11 naapurin lapsesta kuin se olisi hoidossasi. Jotain meni nyt ristiin.
Siis hoidan häntä? Mikä on epäselvää? Naapurustossa on useita lapsi, vakituisesti hoidan vain yhtä. Usein tytöt kyllä leikkivät yhdessä.
t:ap
Olet vielä koululainen, joten kannattaisi petrata äidinkielessä ap.
Oikeastikko joku 14 vuotiasta tulee tänne kysymään tommosta? Ja heittää vielä sopivasti älypuhelin syötin tohon aloitukseen. Anna mun kaikki kestää.
Kuinka monen teini on hereillä sunnuntai aamuna puoli kasi keskustelemassa av:lla keskustelun naapurin lapsen kehitysviiveestä? Onkohan mun teineillä joku kehitysviive kun nukkuvat puoleen päivää?
Vierailija kirjoitti:
Oikeastikko joku 14 vuotiasta tulee tänne kysymään tommosta? Ja heittää vielä sopivasti älypuhelin syötin tohon aloitukseen. Anna mun kaikki kestää.
Sanaa mieltä, haiskahtaa provolta. Tästä aiheesta oli vähän aikaa sitten Hesarissa juttua, että kännykänkäyttö voi viivästyttää puheenkehitystä. Niin varmaan onkin mutta silti tämä avaus tuntuu provolta.
Kuulostaa lähinnä siltä, että lapsi on ujo. Tälläinen spekulointi taitaa kuitenkin olla turhaa ottaen huomioon, että kukaan meistä ei tunne lasta tai tiedä tapauksesta muutenkaan tarpeeksi.
Miksi sulle on niin tärkeää tietää, mikä lasta "vaivaa"? Entä jos antaisit vaan kaikkien olla sellaisia kuin ovat, miettimättä mitään diagnoosia? Noin pienellä lapsella sellaista ei edes välttämättä vielä ole. Anna kaikkien kukkien kukkia.
Joku neurologinen häiriö tai sitten mutismi eli valikoiva puhuminen vain lähipiirille tai sitten on vain erittäin arka ja ujo.