Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työnantajan maksama 3 kk:n palkka

27.02.2006 |

Olen vielä jonkin aikaa hoitovapaalla ja mieltäni askarruttaa seuraava asia: jäädessäni ä-vapaalle esikoista odottaessani työnantajani maksoi minulle kolmen kuukauden palkan. Jos nyt tulisin uudelleen raskaaksi ja palaisin hetkeksi aikaa töihin ennen uudelle ä-vapaalle jäämistä, kauanko minun olisi oltava työssä saadakseni jälleen tuon kolmen kk:n palkan? Olen tätä muutaman äitikaverin kanssa pohtinut, mutta heillä ei tietoa tästä ollut. Mistä tätä kannattaa alkaa kyselemään: kelasta? liitosta? Työpaikan palkkakonttorista ei asiaa ihan viitsi tiedustella...

Sen tiedän, että lomarahat saadakseen riittää, että on töissä vaikka vain yhden päivän.

Vastauksista jo etukäteen kiittäen,

Papoose

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse soitin liittooni ja kysyin asiaa. Sanoi, ettei siinä ole rajaa. Eli heti kun on töihin mennyt, 3 kk palkka tulee, jos jää uudelle äityislomalle.

(Liitto, josta kysyin on viestintäalan ammattiliitto)

Nyt olen töissä, mutta en vielä raskaana :-). Mutta toki asia silloin mietitytti, jos olisi heti tullut uudelleen raskaaksi.

Maalisprinssin äiti :-)

Vierailija
2/7 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Maalisprinssi!

Kiitos tosiaan vastauksestasi. Tiedätkö, onko tuo lakisääteinen juttu? Työnantajani on nk. villi eli voikohan se vaikuttaa tuon 3 kk:n palkan maksamiseen/sen maksamatta jättämiseen?

Papoose

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis kunta/kaupunkityönantajalla oli ehtona, että pitää olla ollut työssä vähintään 2 kk. Tämä oli lakisääteinen juttu. Eli näyttäisi vaihtelevan alakohtaisesti.

Vierailija
4/7 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin uudelle äitiyslomalle suoraan hoitovapaalta ilman että olin päivääkään töissä ja työnantajani maksoi minulle myös uudelta äitiyslomalta ensimmäiset 3kk palkkaa. Kysyin silloin asiasta palkanlaskijalta ja hän otti yhtyettä johonkin tahoon ja selvitti, että olen etuoikeutettu saamaan tuon palkan.

Itse luin työehtosopimuksesta, että työnantaja maksaa palkkaa ensimmäiset 3kk äitiyslomalla. Tekstissä ei ollut mitään mainintaa siitä, jos jää hoitovapaalta suoraan uudelle äitiyslomalle. Eli silloinhan ei ole mitään merkitystä sillä, onko töissä vai ei, sillä työehtosopimus sanoo vain että 3kk maksetaan palkkaa ja silloinhan työnantajan on maksettava.

Olipas sekavaa tekstiä, mutta jos työnantajasi on maksanut sinulle jo aiemmin 3kk palkkaa, niin miksei se maksaisi myös uudelta äitiysvapaalta vaikka et olisikaan välissä töissä.

Vierailija
5/7 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kun minä asiaa kysyin, sanottiin, että jos jään hoitovapaalta äityislomalle, työnantaja ei ole velvollinen maksamaan tuota 3 kk palkkaa.

En tiedä tuosta onko tämä lakisääteinen asia. Meillä myös aika pieni yritys, mutta joka noudattaa kiltisti liiton suosituksia :-)

Vierailija
6/7 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiysloma-ajalta maksettava palkka ei ole lakisääteinen, vaan se on määritelty k.o. alan työehtosopimuksessa. Eli voisi kuvitella, että mahdolliset rajoitukset liittyen hoitovapaalta palaamiseen ja uuden äitiysloman palkkaan riippuvat myös noudatettavasta TES:sta. Varmimmin tiedon / oikean tulkinnan saa soittamalla omaan liittoon tai työnantajan liittoon. Jos työnanatajasi ei kuulu työnantajaliittoon, niin varmista kuitenkin noudattavatko he jonkin alan TES:iä kokonaan vai noudattavatko sitä vain " pääpiirteissään" (käsittääkseni pieni työnantaja voi näin menetellä?), silloinhan he voivat tulkita sitä haluamallaan tavalla.

Vierailija
7/7 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsin monen kirjavaa näyttää olevan käytäntö maksamisessa :/.

[b]Emma06[/b]: työnantajani on villi, joten ikävä aavistus hiipii mieleeni, että huonolta taitaa näyttää tuon 3 kk:n palkan saaminen, etenkin jollen ehtisi töissä kauaa olemaan ennen uutta ä-vapaata.

Pitänee tarkistaa asia neuvosi mukaisesti omasta liitostani (TU).

Papoose