Onko polkupyörissä eroja oikeasti
Mulla on ollut melkoisen kauan hobby hallin miesten maastofillari. Oon siis nainen kuitenkin. Nuorena naisena pyöräilin aina työmatkat eikä siinä ollut sen ihmeempää ähkimistä. Ei tosin matkakaan ollut kuin muutamia kilometrejä.
Oon aina tykännyt pyöräillä... Mut nyt on tullut ylipainoa ja kunto on huono. Lisäks välilevy vihoittelee. Eniten tän selkähomman takia en voi kuvitellakaan pyöräilyä, asento on maastopyörässä niin etukeno.
Uuden pyörän osto tuntuu kuitenkin isolta investoinnilta, jos en pysty sitten kuitenkaan silläkään ajamaan...
Miten on, myynnissä on nykyään tosi kivan näköisiä "mummopyöriä". Onko näillä selkävaivaisen helpompi/parempi ajaa? Onko nää nykypyörät kevyempiä kuin tommonen vanha maasto? "Mummopyöräilijöiden" meno näyttää niin ihanan kevyeltä ja leppoisalta, mutta onko se?
Kiirehän mulla ei ole minnekään. Se investointi vaan huolestuttaa.
Niin ja ei. Mulla ei ole ketään jonka pyörää voisin koittaa. Ja täällä syrjässä ainoa mahdollisuus pyörän hankintaan on tilaaminen, joten en voi mennä liikkeeseenkään koeajamaan.
Kommentit (4)
No onhan niissä aika isojakin eroja. Kokeilemalla tietää. Kuten edellinenkin sanoi, mene asiantuntevaan myymälään ja harkitse rauhassa.
Pyörän ostamisessa on iso riski, jos ei pääse kokeilemaan eri kokoja ja saa asiantuntevaa apua pyörän säädöissä. Netistä löytyy laskureita pyörän oikealle koolle, mutta ne on enimmäkseen tarkoitettu urheilullisille pyörille, joiden on matalan ajoasennon vuoksi oltava sentilleen oikean kokoisia.
Etsipä löytyykö fillarifoorumi.fi -sivulta valmista keskustelua tarpeitasi vastaavasta pyörästä. Jos ei, niin kirjaudu ja laita rohkeasti kysymystä asiasta. Kysyessä on syytä tähdentää, että nyt etsitään selkävaivaiselle sopivaa rentoa pyörää, koska alan harrastajien ehdotukset ovat helposti turhan kalliita ja urheilullisia. Kuuntele mitä neuvotaan, mutta muista omat tarpeesi.
Sulla on ollut väärän kokoinen pyörä jota ei ole säädetty. Käy asiantuntevassa pyöräliikkeessä niin saat oikean kokoisen pyörän.