Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äänioikeus olisi kiva

Vierailija
25.06.2016 |

Tätä Brexit-touhua katsellessa on eittämättä tullut mieleen, että tältäkö esiäideistämme tuntui, kun he seurasivat vaalien etenemistä voimatta itse äänestää. Suomen EU-kansanäänestyksestä on jo parikymmentä vuotta aikaa ja meille on kasvanut uusi sukupolvi täysi-ikäiseksi, eivätkä he ole voineet missään vaiheessa ilmaista haluaan kuulua Euroopan unioniin. Ne, jotka aikanaan äänestivät, ovat voineet seurata EU:n muuttumista, laajenemista ja yhteisen rahan käyttöönottoa voimatta ilmaista näkemystään, että tähänkö me nyt sitouduimme.

Britit ainoina koko Euroopassa saivat oikeuden äänestää halustaan jatkaa EU:ssa ja vaikka olisin itse äänestänyt eri tavalla kuin enemmistö siellä, olen katkera ja kateellinen, että heillä oli mahdollisuus sanoa sanansa. Meillä valtakuntamme ykköslehti riemuitsee, että Suomessa ei kansaäänestyksestä ole *huolta*, ja Sipilä kiirehtii sanomaan, että mikään ei täällä muutu.

Voinhan minä äänestää, keitä meppejä unioniin katoaa muutamaksi vuodeksi kerrallaan, mutta koska minulta on kysytty mitään EU:n laajenemisesta, kuka on komission johdossa ja ylipäätään yhtään mitään siitä, mitä EU:n tulisi mielestäni olla ja mitä ei.

Minulla on täysin voimaton ja tarpeeton olo äänestäjänä, enkä pidä siitä. En pidä myöskään siitä, että EU:n kannattajat haukkuvat brexitiläiset typeriksi ja väärin äänestäneiksi, ja haaveilevat maailmasta, missä (suoria) kansanäänestyksiä ei voitaisi edes järjestää. Uskoni demokratiaan on pahasti koetuksella.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla