Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuli toisesta ketjusta mieleen; onko mielestäsi ok juoda/humaltua lasten nukkuessa?

Vierailija
25.06.2016 |

Mietin vaan, kun meillä ei hoitajia ole, ja yleensä miehen kanssa juodaan yhdessä viinipullo ja muutama mieto, kun lapset on menneet nukkumaan. Siis viikonloppuisin. Ollaan selvästi humalassa, mutta ei missään konttauskunnossa, ja jos jotain kävisi, tai lapsi syystä tai toisesta heräisi, niin pystyisin tilanteen hoitamaan hyvin. En itse näe mitään pahaa tässä, enkä kaipaa hyväksyntää yms. Ihmettelen vaan kun joidenkin mielestä se ei ole hyväksyttävää. Mitä mieltä olette? Missä menee raja? Kyse siis pienistä alle kouluikäisistä lapsista.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pohtinut asiaa ja tullut siihen tulokseen, että alkoholin nauttiminen on ok niin kauan kuin toimintakunto säilyy ja olosuhteet ovat hyvät. En koskaan joisi itseäni sammallukseen ja horjumiseen asti. Jos juon niin, etten voi enää auton rattiin, niin mietin valmiiksi mahdollisia tilanteita missä pitäisi lähteä esim. päivystykseen kiireellä. Taksirahaa on oltava. Koskaan ikinä lapsien ollessa läsnä ei vanhemmat saa juoda itseään sammumiseen asti, koska lapsista täytyy olla valmis huolehtimaan jos tulee joku hätä.

Vierailija
2/15 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi herää ja vanhemmat ovat humalassa, lapsi vaistoaa sen. Se luo turvattomuuden tunnetta, kun oma vanhempi ei olekaan ihan samanlainen kuin normaalisti, vaikka pystyisikin tilanteen hoitamaan. Oma isä joi, äiti ei pisaraakaan. Kotona oli periaatteessa kaikki ok, kun äiti oli aina selvinpäin, mutta isän käytös jollain tapaa ahdisti. Nyt kun omat lapset ovat pieniä, juon max. yhden annoksen, mies saattaa ottaa useammankin. Selvä vanhempi (yleensä siis minä) hoitaa lapset, jos heräilevät yöllä tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sallittavaa jos ette tuhannen päissään ole.

Vierailija
4/15 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi herää ja vanhemmat ovat humalassa, lapsi vaistoaa sen. Se luo turvattomuuden tunnetta, kun oma vanhempi ei olekaan ihan samanlainen kuin normaalisti, vaikka pystyisikin tilanteen hoitamaan. Oma isä joi, äiti ei pisaraakaan. Kotona oli periaatteessa kaikki ok, kun äiti oli aina selvinpäin, mutta isän käytös jollain tapaa ahdisti. Nyt kun omat lapset ovat pieniä, juon max. yhden annoksen, mies saattaa ottaa useammankin. Selvä vanhempi (yleensä siis minä) hoitaa lapset, jos heräilevät yöllä tms.

Miksei lapsella saisi koskaan olla turvattomuuden tunnetta? Itse ajattelen, että normaaliin psyykkiseen kasvuun kuuluu turvattomatkin hetket. Jos perusolosuhteet ovat kunnossa, niin kyllä täyspäinen lapsi kestää erilaisuuden. 

Varsinkin, jos ei peittele asiaa, vaan rehellisesti sanoo, että olen naukkaillut. Elämäähän tämä vain on. 

Vierailija
5/15 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei lapsella saisi koskaan olla turvattomuuden tunnetta? Itse ajattelen, että normaaliin psyykkiseen kasvuun kuuluu turvattomatkin hetket. Jos perusolosuhteet ovat kunnossa, niin kyllä täyspäinen lapsi kestää erilaisuuden. 

Varsinkin, jos ei peittele asiaa, vaan rehellisesti sanoo, että olen naukkaillut. Elämäähän tämä vain on. 

Miksi et itse kestä selvänä oloa?

Vierailija
6/15 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

alkoholista nauttiminen on tietysti jokaisen oma valinta. Niin kuin mainitsitkin, jotkut ihmiset eivät hyväksy alkoholista nautiskelusta lasten läsnä ollessa ja toisille se ei aiheuta suurta ongelmaa. Mä mietin juopumista lapsen kannalta: se on hyvä, että olette puolison kanssa juopuneita vasta lasten mentyä nukkumaan, etteivät huomaisi vanhempiensa "kuntoa". Olen itse alkoholisti-vanhempi perheestä ja vaikka nyt jo aikuinen, muistan ikuisesti isäni juopuneet silmät, kummallisen käyttäytymisen, hävettävän voimakkaan äänensvyn sekä "mielipiteet" asioista. Nyt kun olen itsekin vanhempi, ajattelen niin, että ainakin toisen aikuisesta tulisi olla ajokunnossa. Lasten sairaudet puhkeavat todella nopeasti ja yleensä yöllä. Jos lapsella noususi vaikka huomattavan korkea kuume yöllä, joka vaatisi lääkärireissua, en antaisi ikinä itselleni anteeksi, jos olisin sellaissa kunnossa, etten voisi tarjota nopeaa lääkäriin pääsyä. Vaikka soittaisi ambulanssin, sen tulo voi kestää, koska pelastuskeskuksessa kiireelliset tapaukset menevät kuumetautien ohi. Pahempi vielä jos humaaltuminen on niin voimakasta, että harkintakyky lapsen kunnosta pettää ja käskyttää lapsen suoraan nukkumaan vaikka olisi hoidon tarpeessa. 

En halua moralisoida, vaikka siltä varmaan kuullosti. Jokainen päättäkööt itse, mutta jos juopuminen on jokaviikonloppuista, niin olisiko silloin omissa arvoissa tarkastelun paikka. Onko elämä todellakin niin kamalan rasittava, että tarvitsee rentoutumista alkoholin turvin?

Vierailija
7/15 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alle kouluikäisillä lapsilla ei ole kykyä ymmärtää tilannetta aikuisen silmin. Jos lapsi eksyy Prismassa ja kokee hetken turvattomuutta, on hiukan eri asia kuin jos lapsen turvalliseksi kokema aikuinen, oma vanhempi, käyttäytyy kummallisesti, kun lapsi herää yöllä nähtyään pahaa unta.

Vierailija
8/15 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humalassa oleva ihminen yleensä kuvittelee pystyvänsä hoitamaan tilanteen hyvin, siis omasta mielestään. Lopputulos ei aina ole kovin vakuuttava. Minusta raja menee ruuan kanssa nautittavassa viinissä tai 1-2 saunaoluessa. Humalassa en koskaan näyttäytyisi lapseni edessä.

Vierailija
9/15 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on, jos tulisi lähtö sinne päivystykseen taksilla ja lapsen vanhempi on selvästi humalassa kuten ap kertoi, tekeekö hoitohenkilökunta lasun?

Vierailija
10/15 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Humalassa oleva ihminen yleensä kuvittelee pystyvänsä hoitamaan tilanteen hyvin, siis omasta mielestään. Lopputulos ei aina ole kovin vakuuttava. Minusta raja menee ruuan kanssa nautittavassa viinissä tai 1-2 saunaoluessa. Humalassa en koskaan näyttäytyisi lapseni edessä.

Samaa mieltä. En ymmärrä miten jollakin humalatila voi mennä lapsen kunnollisen hoitamisen edelle? Itsekin muistan miltä vanhempi haisi ja "vaikutti" kun oli juonut, lapsi kyllä tajuaa jonkinlaisen eron. Mielestäni viinipullo on jo aika paljon nautittavaksi ihan sama juoko kaksin vai yksin. Kaikki muu on selittelyä.

Vierailija
11/15 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten on, jos tulisi lähtö sinne päivystykseen taksilla ja lapsen vanhempi on selvästi humalassa kuten ap kertoi, tekeekö hoitohenkilökunta lasun?

Tekee ja soittaa poliisit jotka vie vanhemman putkaan, lapsen hakee sossu. Vanhemmilla on nollatoleranssi 18 vuotta lapsen syntymän jälkeen.

Vierailija
12/15 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että tästä puhutaan, kun tuntuu että tämän palstan lukijakunnassa ollaan aika sallivaisia kaikenmaailman paheiden suhteen. Kuten ainakin yksi tuossa yllä kirjoitti, niin lasten sairaudet alkavat yleensä yöllä ja muutenkaan en ymmärrä kuinka joku vanhempi voi luulla että lapsi ei muutenkin vain voisi herätä keskellä yötä ja nähdä sitten millaisessa kunnossa vanhempi on. Oma lapsi on muutaman kerran saanut vakavan sairaskohtauksen herätessään uniltaan, ties mitä olisi käynyt jos vanhemmat eivät olisi olleet täydessä toimintakunnossa, puistattaa oikein ajatellakin. Ja jotkut sitten jättävät vielä lapset yksinkin lähtiessään baariin :((

Vierailija
13/15 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuin tässä juuri siitä ajasta kun lapset ovat jo nukkumassa. Heidän hereillä ollessaan en edes yhtä ota. Enkä siis ole niin humalassa, että sen niin edes huomaisi. Ajokorttia mulla ei edes ole, joten taksilla kuljettaisiin joka tapauksessa. Ap.

Vierailija
14/15 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta myös lapsen iällä on merkitystä, en itse uskaltanut alle kouluikäisen nukkuessa ottaa kuin max yhden. Kouluikäiset enää harvemmin heräilevät yöllä jne. Nykyään saatan ottaa muutaman lapsen nukkuessa, muttei mitään horjuntakännejä tietenkään ikinä.

Vierailija
15/15 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhuin tässä juuri siitä ajasta kun lapset ovat jo nukkumassa. Heidän hereillä ollessaan en edes yhtä ota. Enkä siis ole niin humalassa, että sen niin edes huomaisi. Ajokorttia mulla ei edes ole, joten taksilla kuljettaisiin joka tapauksessa. Ap.

Juotte yhdessä viinipullon ja lisäksi olutta/siideriä ettekä ole humalassa, noin niin kuin omasta mielestä ainakaan 🤔

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän