En ymmärrä ihmisiä, jotka käyttävät nahkaisia vaatteita, mutta vastustavat turkistarhausta... Missä LOGIIKKA?
Joko olet sitä vastaan, että eläimistä tehdään ihmisille vaatteita, tai sitten et. Tee päätös ja pysy siinä!
Kommentit (20)
Olen ihmetellyt samaa, kettutytöt vaeltavat yössä nahkasaappaat jalassa.
Turkieläin tapetaan raa'alla tavalla pelkän turkkinsa vuoksi, nahka on aina lihantuotannon sivutuote.
Turkista on helppo vastustaa, koska se ei kosketa itseä (ei ole varaa ostaa turkista).
Nahkavaatteita tai lihansyöntiä ei kannata vastustaa koska se rajoittaa liikaa omaa elämää.
En ymmärrä ihmisiä, jotka ovat vegaaneja ja vastustavat turkistarhausta, mutta ostavat 7 € khakin värisiä "hippikledjuja" H&M:stä.
Olisiko kyseessä kuitenkin huoli kettujen tarhauksen aiheuttamista kärsimyksistä? Eihän esim. alligaattorinnahkaisilla kengillä ole mitään tekemistä kettujen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Turkieläin tapetaan raa'alla tavalla pelkän turkkinsa vuoksi, nahka on aina lihantuotannon sivutuote.
Miksi ihmeessä eläin pitää tappaa sen vuoksi että voi syödä lihaa? Ihminen pärjää ihan hyvin kasvisruuallakin
Vierailija kirjoitti:
Olisiko kyseessä kuitenkin huoli kettujen tarhauksen aiheuttamista kärsimyksistä? Eihän esim. alligaattorinnahkaisilla kengillä ole mitään tekemistä kettujen kanssa.
Suomessa turkiseläimillä on todella hyvät olot, koska pitää saada priimaturkista.
Turkiseläimillä on Suomessa luksusolot verrattuna possuihin, lehmiin tai kanoihin. Ai niin mutta se ei kiinnosta ihmisiä kun pitää saada grillata 😊
Sinänsä ihan aiheellinen kysymys, mutta ettehän te voi tietää, onko nuo nahkavaatteet hankittu jo ennen vegaaniksi ryhtymistä. Itse olen aloitteleva vegetaristi/vegaani, mutta aion käyttää loppuun kaikki nahkajalkineeni. Sama pätee kotoani löytyviin lisäravinteisiin, käsikauppalääkkeisiin ja kosmetiikkatuotteisiin - käytän ne loppuun, vaikka niissä olisikin eläinperäisiä aineksia. Roskiin heittäminen olisi mielestäni silkkaa tuhlausta. Minulla on myös untuvatakki, villavaatteita ja kirpputorilta ostettu kettupuuhka, tosin tuon viimeisen käyttäminen tuntuu vähän makaaberilta...
Käyttäessäni näitä tavaroita loppuun yritän miettiä, miten voisin vastaisuudessa korvata eläinperäiset tuotteet jollain muulla. Yritän pitää ostelun minimissä kaikilta osin ja ostan mahdollisimman paljon käytettyä.
Jos turkisvaatteista tykkää, kirpputorit ovat täynnä laadukkaita vanhoja turkiksia. Mummon perintöturkin käyttäminen on mielestäni ihan ok, onhan se parempi vaihtoehto kuin halpiskaupasta ostettu tekokuitutakki, joka menee puolessa vuodessa rikki.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ihan aina noin mene. Esim. krokotiilin nahka vrt. lammasturkis.
No hyvin pitkälti nämä "kettutytöt" eivät käytä nahkavaatteita. Kokemukseni mukaan ovat yleensä hyvin fiksuja ja tiedostavia ja pohtivat melko tarkasti hankkimansa hyödykkeiden alkuperän. Esim. vegaanikengät ovat suosittuja, ne näyttävät nahkaisilta. Toki voisin kyllä kuvitella, että second hand nahkakin kelpaa, vaikkapa mummin kaapista löydetty.
Mitenhän mun lampaannahkarukkaset liittyvät turkistarhaukseen? Tai rotsi?
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Tässähän se vastaus tuli. Tarvitseeko enempää selittää.
Mä tiedän pari vegaania, jotka eivät edes neulo villalangasta, vaikka ovat ahkeria neulojia.
Aloittajan logiikan mukaan mitään pahaa tai väärää ei saa koskaan vastustaa, koska aina on jotakin muuta väärää. Jos turkisten vastustaja ei käytä nahkavaatteita, aloittaja vaatii häntä tilille ötököiden tallaamisesta ja komentaa pitämään turpansa kiinni tarhauksesta jos turkisten vastustaja tappaa sääskiä.
Aloittaja antaisi kai lapsen hukkua järveen, koska Afrikassa kuolee samaan aikaan satoja lapsia nälkään.
Minulla on ollut parikin kirppikseltä ostettua nahkatakkia. Uutena en ostaisi. En ole myöskään kasvissyöjä, koska lapseni haluavat ruokapöytään lihaa. En ole ehdoton, turkikset vain ovat räikeän turhia.
Minä olen kasvissyöjä, mutta käytän joskus nahkatakkia ja nahkaisia kenkiä. Ne tosin ovat kaikki kierrätystavaraa, mutta en pidä täysin mahdottomana ajatuksena ostaa joskus nahkaisia kenkiä kaupasta.
Perustelu on hyvin yksinkertainen: eläimiä ei kasvateta nahan takia. Niin kauan kun osa ihmisistä syö lihaa, on aivan samantekevää eläinten hyvinvoinnille, heitetäänkö niiden nahat roskiin vai tehdäänkö niistä vaatteita/tavaroita. Turkiseläimiä taas kasvatetaan nimenomaan turkin takia, jolloin turkkien käytön lopettaminen on suoraan yhteydessä siihen, joutuvatko eläimet enää kärsimään turkistarhoilla.
Nahan tuotanto loppuu vasta, kun kukaan ei syö lihaa, joten siihen saakka kannatan ehdottomasti kaiken mahdollisen kuolleesta eläimestä saatavan hyötykäyttöä. Olen luultavasti yksi harvoista, joiden mielestä uutiset kanannahkalihapullista yms. on hyviä uutisia, olisi hirveää, jos eläimistä käytettäisiin vain parhaat palat ja muut hävitettäisiin!
Vierailija kirjoitti:
EI, EI, EI. Suurin osa vaateteollisuuden käyttämästä nahasta tulee maista kuten Kiinasta ja Intiasta, joissa eläimiä pidetään monesti ihan pelkän nahan takia. Sikojen, lehmien ja lampaiden lisäksi käytetään vuohia, kissoja, koiria ja kaikenlaisia eksoottisia pikkuelukoita, mitä nyt sattuu olemaan käsillä.
Eläinsuojelulait ovat näissä maissa olemattomia, joten kohtelu muistuttaa hyvinkin paljon turkistarhausta.
Totta kai jokainen michaelkorssin omistaja haluaa ajatella että se oma laukku on teurasjätteen hyötykäyttöä ja valmistettu Italian maaseudulla jonkun seesteisen artesaanimummon käsissä, mutta tottahan tämä ei ole.
Nahan tarkan alkuperän ilmoittamista ei vaadita oikein missään, eikä näitä juttuja tietenkään hehkuteta mainoskampanjoissakaan.
Moni suomalainenkin kantaa mukanaan kissojen ja koirien nahkoja kuvitellen tekevänsä jonkun ekoteon.
Kettutyttöjen nahkakengät ovat varmaan tekonahkaa tai jotain vuosikymmeniä vanhoja kirpparimaihareita. Tai ehkä silloin 90-luvulla oli, nykyään ollaan varmaan vieläkin valveutuneempia. Ennemmin osoittaisin sormellani intohimoshoppailijoita, joiden mielestä nahka vaan on niin laadukas ja ihana luksusmateriaali.
Vai niin. Kukahan tällainen ihminen on? Tiesit varmaan, että iso osa "nahkavaatteista" on keinonahkaa. En usko että mitkään kettutytöt käyttää aitoa nahkaa.