Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaisiko omistusasuntoa varten säästäminen vaiko ei?

Vierailija
17.06.2016 |

Tuli mieleen tuosta vuokraketjusta. Olen vähän alle kolmekymppinen yksin asuva lapseton nainen Helsingistä, palkka pari tonnia kuussa nettona. Tällä hetkellä asun vuokralla keskustassa pienessä ja kalliissa, mutta kivassa yksiössä. Asun ja teen töitä Helsingissä noin yhdeksän kuukautta vuodesta ja loput ajasta vietän ulkomailla, jolloin asuntoni on edelleenvuokrattuna.

Ajatus omaan asuntoon säästämisestä ei suoraan sanottuna voisi vähempää kiinnostaa, en haluaisi ottaa lainaa (jos sellaista edes saisin omilla tuloillani) tai sitoa itseäni mihinkään asuntoon kovin tiiviisti. Suurin ongelma on kuitenkin siinä, että matkustamiseen käytetty raha vähenisi ainakin jonkin verran, jos alkaisin säästää omaan asuntoon. Olen kuitenkin miettinyt, onko tyhmää jäädä vain vuokralle vai pitäisikö omistusasuntoa harkita vanhuutta "turvaamaan"? Jos nimittäin lainaa aikoisin saada esim. alle 35-vuotiaana, niin minun pitäisi todennäköisesti alkaa jo nyt säästämään.

Keskustasta kauemmas muuttamista en aio edes harkita, joten asunto pitäisi löytyä sieltä, mikä tietysti näkyy hinnassa.

Kommentit (6)

1/6 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys kuuluu, aitko ylipäänsä säästää, vai elää lopun elämästi kädestä suuhun. Valinta on sinun.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
2/6 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöjä kannattaa joka tapauksessa jonkin verta olla, käytti ne sitten myöhemmin asuntolainaan tai ei. Toki pahan päivän varalle ei tarvitse yhtä paljon. Onko sinulla jo ennestään pesämunaa? Varsinkin jos ei, kokeile vaikka vuoden ajan säästämistä sen verti kun asuntoa varten laittaisit, ja katso pystytkö sopeuttamaan elämäntyylin niin että jatkaisit samaa rataa pidempään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kenellekin kannattaa. Meille kannatti, ja aloitimme sen jo nuorina, olin 21, kun säästöt aloitimme, ja 24 kun ensimmäisen asunnon ostimme. Nyt yli 40-vuotiaana meillä on iso talo, ja muutakin omaisuutta. Meille se oli järkevää, koska halusimme ja saimme ison perheen, eikä vuokralla olo tällä laumalla olisi taloudellisesti järkevää. Mutta sinkulle tilanne on toki ihan toinen.

Vierailija
4/6 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista. Minulla on kyllä jatkuvasti säästössä rahaa muutaman kuukauden tarpeisiin, mutta muuten kaikki säästämäni menee suoraan matkakassaan.

Muuten jatkaisin nykyisellä tavallani hetkeäkään epäröimättä, ellei tulevan eläkkeen (jos sellaista silloin edes on) riittäminen vuokraan ja muuhun elämiseen mietityttäisi.

ap

Vierailija
5/6 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hkin asuntojen hinnat nousevat, joten varmaan säilyy ns. arvo. Toki voi säästää muutenkin.

Vierailija
6/6 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun tilanteessa voisin ajatella että säästä pieneen yksiöön lähiöstä, kun saat kasaa alkurahat, haet loppuun lainan ja laitat asunnon vuokralle jolla katat lainan. 20 vuoden päästä sulla on pieni velaton asunto,jos vaikka joudut työkyvyttömäksi etkä pysty asumaan keskustan vuokrilla, on joku paikka missä olla, ja jos kaikki menee hyvin sulla on sitten vaan ylimääräistä rahaa lopulta. Joudut ehkä tinkimään 2-3v? olettaen että matkabudjettisi on jotain reilun 10 k vuodessa tms. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi