Voi sentään nuoret naiset ja juoksutrikoot!
Esimerkiksi asiakaspalvelutyössä tietyillä aloilla ei ole sopivaa tulla töihin juoksutrikoissa ja t-paidassa, vaikka se t-paita olisikin ns. merkkipaita. Juoksutrikoot ei ole asiallinen työvaate. Tänään(kin) joudun tästä sanomaan, vaikka viikko sitten, kun kesätuuraajat aloittivat, tuli jo annettua mielestäni selkeä ohje pukeutumiskoodista tässä työpaikassa.
Kommentit (21)
Miksi tästä on tehty niin suuri ongelma.
Onko se joltain pois, onko jollain toisella jalassa vaikkapa mustat strecth-housut vai mustat juoksutrikoot.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi asiakaspalvelutyössä tietyillä aloilla ei ole sopivaa tulla töihin juoksutrikoissa ja t-paidassa, vaikka se t-paita olisikin ns. merkkipaita. Juoksutrikoot ei ole asiallinen työvaate. Tänään(kin) joudun tästä sanomaan, vaikka viikko sitten, kun kesätuuraajat aloittivat, tuli jo annettua mielestäni selkeä ohje pukeutumiskoodista tässä työpaikassa.
Millä alalla olet pomona, kun et anna NAISTEN tulla töihin trikoohousuissa ja T-paidassa?? Oletko mies vai nainen??
Nykyaikana ei edes kohteliaisuudesta muita kohtaan pukeuduta asiallisesti, koska teineille ja parikymppisille ei ole opetettu, miten otetaan pukeutumisellaan muut huomioon. Juhliin mennään hupparissa ja kadulla kävellään kaljamaha tai perskannikat näkyvillä, kun lämpötila ylittää 15 astetta.
Olen 25v feministi ja kannatan kaikkien oikeutta pukeutua haluamallaan tavalla ilman, että tulee ahdistelluksi, MUTTA ilmaisunvapauteen ei mielestäni kuulu se, että muiden on pakko altistua alastomuudelle julkisilla paikoilla tai sietää epäkunnioittavaa pukeutumista omissa juhlissaan tai asiakaspalvelutilanteissa.
Suomesta puuttuu kulttuuri, jossa on erikseen kotivaatteet ja koulu/työvaatteet. Esim. briteissä lapset pukevat pienestä pitäen koulupuvun, joten heidän on helpompi ymmärtää erilaisten tilanteiden vaativan erilaista pukeutumista. Tyyliseikkoihin en ota kantaa, mutta meillä Suomessa on keskiluokkaisiakin ihmisiä, jotka menevät töihin niissä juoksutrikoissa ja hihattomissa topeissaan.
Meillä on ihan työturvallisuus syistä vaatimukset pukeutumisesta, mutta silti tullaan juoksutrikoissa, lenkkareissa ja tummissa t-paidoissa. Kirjallisesta varoituksessa huolimatta neidit kokee, että heillä on oikeus pukeutua itse katsomallaan tavalla. Työturvallisuuden laiminlyönti on ihan irtisanomisperuste, joten seuraavasti varoituksesta on sen vuoro.
Ainakin XXL- urheilukaupassa on melko monella naispuolisella työntekijällä juoksutrikoot ja t-paita työasuna. Ei haittaa ainakaan minua yhtään!! ;)
Vierailija kirjoitti:
Ainakin XXL- urheilukaupassa on melko monella naispuolisella työntekijällä juoksutrikoot ja t-paita työasuna. Ei haittaa ainakaan minua yhtään!! ;)
Se onkin ihan sopiva asu urheiluliikkeessä, mutta sopiiko se esim. kahvilatyöntekijällä on jo ihan toinen tarina.
Vierailija kirjoitti:
Minua voisi vaikka haitata. Kaupassa pitää saada olla rauhassa ja asiallisesti ostoksilla, oli yksin tai lasten tai puolison kanssa. Kaduilla jo joutuu sietämään toisten alastomuutta ja muuta asiattomuutta. Ei kaupoissa eikä muissa asiakaspalvelutilanteissa, kiitos. Vai onko xxl ja muut vastaavat virastot tarkoiettu ihan sinkkumiesten asiointiin ja tyydytykseen?
Älkää huoliko, kyllä tämä muoti-ilmiö menee pian ohi. Muutamia vuosia sitten pidettiin legginssejä lyhyen paidan kanssa ja nyt on vuorossa juoksutrikoot. En kyllä ymmärrä sitä, että legginssimuodin aikaan oli paljon keskustelua siitä, että ne eivät ole päällyshousut ja perse kuuluu peittää. Miksi juoksutrikoot ovat eri asia? Kireää ja ohutta kangasta molemmat ja alkkarit paistavat läpi myös niistä juoksutrikoista. Nähty on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua voisi vaikka haitata. Kaupassa pitää saada olla rauhassa ja asiallisesti ostoksilla, oli yksin tai lasten tai puolison kanssa. Kaduilla jo joutuu sietämään toisten alastomuutta ja muuta asiattomuutta. Ei kaupoissa eikä muissa asiakaspalvelutilanteissa, kiitos. Vai onko xxl ja muut vastaavat virastot tarkoiettu ihan sinkkumiesten asiointiin ja tyydytykseen?
En nyt oikein ymmärrä miten myyjien housut vaikuttavat siihen, saatko shoppailla rauhassa? Huutelevatko ne housut sinulle rivouksia vai mistä tässä nyt on kyse? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt oikein ymmärrä miten myyjien housut vaikuttavat siihen, saatko shoppailla rauhassa? Huutelevatko ne housut sinulle rivouksia vai mistä tässä nyt on kyse? :D
No tuo "xxl ja muut vastaavat virastot" kertonee, että kyseessä olikin provo...
Urheiluliikkeessä sporttiset vaatteet ovat oikeat työvaatteet, mutta miksei läpinäkyvien trikoiden päällä voisi pitää urheilushortseja, kun on aspa-hommissa?
Muutenkin perussääntö asiakaspalvelussa (jos on "vapaa työasu") on se, että tissivakoa tai kainalokarvoja ei tarvitse asiakkaan nähdä, vaatteiden ei pidä olla liian kireitä eikä läpinäkyviä. Käytännössä siis t-paita ja polvipituiset shortsit/hame on se maksimi-paljastavuus, ellei ole jossain todella rennossa duunissa.
Vierailija kirjoitti:
Onko se joltain pois, onko jollain toisella jalassa vaikkapa mustat strecth-housut vai mustat juoksutrikoot.
Ei ole keltään pois, mutta on meillä Suomessa vielä jokin sopivuussääntö tai sovinnaisuus noille vaatteille. On ne sukkahousumammat ja mimmit unohtaneet pistää hameen päälleen?
On se oikeesti niin typerän näköistä olla asiallinen trikoissa. Ei oo vakuuttava. Asiallinen se on lenkkipolulla tai salilla. Muuten ei. Eihän ne yöpuvussakaan tule myyjäks.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne reivittelee rivouksia. Niitten päälle kuuluis asu.
Sä oot a bit simple sample,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne reivittelee rivouksia. Niitten päälle kuuluis asu.
Sä oot a bit simple sample,
Voihan finglish.
Onko muuten tutkittu tuleeko ajan kanssa jotain ongelmia kehoon pidettäessä lähes jatkuvasti tiukkoja trikoita?
Vierailija kirjoitti:
Vanhat, läskit tärkeilevät ajat kitisee nuorten ja nättien kesätyöntekijöiden vaatetuksesta. Kukaan muu ei koskaan edes kiinnitä siihen huomioita. Kyseessä on pelkkä kateus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhat, läskit tärkeilevät ajat kitisee nuorten ja nättien kesätyöntekijöiden vaatetuksesta. Kukaan muu ei koskaan edes kiinnitä siihen huomioita. Kyseessä on pelkkä kateus.
Itse olen aivan kamalan vanha ja läski 24v 170/60 nainen ja minua ärsyttää, ettei näillä ole TILANNETAJUA. En minäkään menisi esim. häihin valkoiseen pukeutuneena. Nämä itseään täynnä olevat "nätit kesätyöntekijät" eivät käsitä, että työajalla he edustavat työnantajaansa.
Vanhat rupsahtaneet ajat ovat kautta aikain mustamaalanneet nuoria naisia. Työelämä ei ole poikkeus. Tällä kertaa aiheena työpukeutuminen mutta joskus muulloin jotakin muuta.
Mä katson mielelläni, kun sais viel nuoret miehet samaan trendiin:) t. Plösö n30
Teillä ei ole sitten työvaatteita asiakaspalveluun? Mikähän tiedän toimiala on?
Tuon juoksutrikookiellon ymmärrän, mutta aika monessa asiakaspalvelutyössä ne työvaatteetkin on käytännössä trikoot ja t-paita; varsinkin jos asiakaspalvelijoina on nuoria naisia.