Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saksalaisten vankileirit Porissa -tutkimus

Vierailija
10.06.2016 |

Teen tutkimusta perintötietouden kulkemisesta jälkipolville.

Yhtenä aiheena on saksalaisten vankileirit Porissa.

Oletko kuullut niistä ikinä? Mitä olet kuullut ja keneltä?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut et sellasii sotavankileirejä olis ollut jossa suomalaiset ja saksalaiset oli pomoina. Kyselen mummulta jos tietäis enemmän.

Vierailija
2/9 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne tulee kohta joku sanomaan että ei täällä kuulu tällaisesta keskustella...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, olen kuullut, että Porin satamassa olisi ollut ainakin joku vankileiri tms.  Kuulin tästä naiselta, joka asui Mäntyluodossa sotien aikaan (oli tuolloin ihan lapsi).

Vierailija
4/9 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, olen kuullut, että Porin satamassa olisi ollut ainakin joku vankileiri tms.  Kuulin tästä naiselta, joka asui Mäntyluodossa sotien aikaan (oli tuolloin ihan lapsi).

Ja lisään vielä, että todistettavasti Porissa oli vankileiri lentokentällä. Tämän tiedon löytää ihan netistäkin.

Vierailija
5/9 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme leiriä. Mäntyluoto, Vähärauma ja lentokenttä. Näin olen kuullut mutta ei ole satavarmaa.

Saksalaisia oli kuulemma 3000 kpl. Aika paljon sen kokoisessa kaupungissa.

Entisen Tekun (nyk Winnovan) takana on kuolleiden neuvostovankien muistomerkki. Työ, taudit, nälkä ja teloitukset tappoivat runsaat 300 vankia.

Vierailija
6/9 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööh. En oo ikinä kuullutkaan asiasta.

Vierailija
7/9 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme leiriä. Mäntyluoto, Vähärauma ja lentokenttä. Näin olen kuullut mutta ei ole satavarmaa.

Saksalaisia oli kuulemma 3000 kpl. Aika paljon sen kokoisessa kaupungissa.

Entisen Tekun (nyk Winnovan) takana on kuolleiden neuvostovankien muistomerkki. Työ, taudit, nälkä ja teloitukset tappoivat runsaat 300 vankia.

Ai, Vähälläraumalla olisi ollut myös vankeja, uusi tieto minulle. Tuon muistomerkin tiesinkin, tekuhan taisi toimia sotasairaalanakin.

Harmi kun tuo nainen, joka kertoi tuosta Mäntyluodon leiristä, on kuollut. Kyllä hän aika paljon kertoili sota-ajan muistojaan, kuten siitä kuinka he juoksivat pommisuojaan kun venäläiset hyökkäsivät satamaan ja Mäntyluotoon ylipäänsä. Hän sanoi, ettei se noin kolmesataa metriä ole koskaan tuntunut niin pitkältä kuin silloin. Pommisuoja on muuten edelleen olemassa, sijaitsee melko lailla  Mäntyluodon hotellin vieressä. Kertoili myöskin, miten he lapset aina hiippailivat satamaan nähdäkseen "ryssiä", niitä pahoja ihmisiä. Eivät kuulemma koskaan päässeet kovin pitkälle kun käännytettiin pois, yllätys.

-nelonen, joka meni nyt vähän ohi aiheen-

Vierailija
8/9 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista tarinaa täällä. Olen 32v porilainen enkä ole kuullutkaan näistä jutuista.

Vierailija
9/9 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin myös aivan unohtanut. 40-vee, entinen porilainen. Muistankin nyt ne tekun muistomerkit.