Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi joidenkin lapset saavat hirveästi rahaa?

Vierailija
09.06.2016 |

Puhuin eilen erään hyvän ystäväni kanssa puhelimessa, ja hän kertoi että hänen 13 v saa kuukaudessa 50€ kuukausirahaa! Eikä hän itsekkään ole kovin rikas. Olen myös kuullut muilta tätä. Miksi näin?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä menoja sillä viidelläkympillä pitää maksaa?

Milloin mielestäsi on hyvä aika alkaa opetella budjetointia, ostosten harkintaa ja muuta rahankäyttöä ellei tuossa yläasteen alussa, kun reviiri laajenee automaattisesti?

Vierailija
2/11 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minä ja veljenikin saimme. 16v tuli 100e/kk ja siitä maksettiinkin sitten jo kevarien bensatkin. En ole ikinä pitänyt outona, opittiinpahan samalla rahankäyttöä ja säästämistäkin. Keskituloiset vanhemmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 euroa kuussa on aika vähän. Mun lapset saavat sen verran ja kaverit saavat paljon enemmän.

Vierailija
4/11 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä mitä nuoren pitää itse tuolla rahalla ostaa. Itse en saanut viikkorahaa nuorena, mutta pari kertaa kuussa sain käydä leffassa ja rahan sain siihen pyytämällä. En joutunut ostamaan itse vaatteitani eikä silloin nuorisolla ollut tapana hengata ostareilla, juoda energiajuomia tai syödä pikaruokaloissa.

Vierailija
5/11 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveästi näyttää olevan aika suhteellinen käsite...

Vierailija
6/11 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksipä ei?Jos et sinä saa äidiltäsi tuota summaa,niin ei se tarkoita että muut eivät voisi saada.Ei ole sinulta pois.

Vierailija
7/11 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 9v saa käytännössä saman kuukaudessa:

- prepaid puhelut + etananetti 1-3€+6€

- viikonlopun karkit 2-4€ x4

- kotityöpalkinto viikottain, esim monster high -lehti 7€ x4

- muut satunnaiset pikkumenot mitä on vailla: jätskiä kesäisin, hiuspompulat kulahtaneet, kaverin kanssa leffaan tai vuokrataan verkosta x€

- kaverisynttärilahjat x€

-bussikortti koulumatkoille 9-aamuna 4,4€

Yhteensä siis viitisen kymppiä + nuo satunnaisemmat x:t.

Nuo siis on menoja, joita olen ajatellut nakittaa lapsen itsensä hoidettavaksi kun tuo kotityöpalkintosysteemi joskus vaihdetaan viikko- tai kuukausirahaksi.

Vierailija
8/11 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 14-vuotias tyttömme saa 50e/kk. 11-vuotias pikkuveli saa 20e/kk.

Kustantavat tuosta esim. leffaliput, kavereiden kanssa ulkona syömiset, säästävät joihinkin isompiin juttuihin, jne. Jos rahat loppuvat ennen aikojaan, se on voi voi. Ensi kuussa parempaa budjetointia. Niin se aikuisenakin menee palkkatulojen kanssa.

Parin vuoden päästä korotamme molempien kk-rahoja. Isompi lapsi saa alkaa ostaa omat vaatteensa, joten sitä varten pitää suunnitella, millaiseen rahasummaan tulemme päätymään. 11v saa yläkoululaisena vuorostaan 50e/kk.

Vierailija
9/11 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun luin otsikon, kuvittelin, että kyseessä on suurikin summa. Niitä hirveitä summia jakavat vanhemmat pyrkivät rahalla korvaamaan rakkauden sekä mykistämään omantunnon, kun ei muka ole aikaa lapsille. Tämä oli tietyissä piireissä tuttua jo ollessani lapsi. Joillakin kavereilla tuntui olevan ehtymätön rahasuoni eikä heidän tarvinnut maksaa niistä rahoista edes koulutarvikkeita tai kirjoja. Meillä muilla oli muutama markka taskussa ja säästeliäästi rahaa käytettiin. Siitä kustannettiin myös esim. kynät ja vihkot kouluun. Kai niiltä vanhemmilta olisi koulutarvikkeisiin saanut ylimääräistäkin, mutta ei minulla ainakaan tullut edes mieleen pyytää, sillä jo silloin tavoitteeni oli tulla vähillä omilla toimeen.

Vierailija
10/11 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole antanut syyttä suotta vaan se on pitänyt ansaita. Mulla yksi lapsi, jo täysi-ikäinen niin annoin rahaa välillä erittäin hyvästä koulumenestyksestä. Tiskirätin heiluttelusta ei rahaa koska en nähnyt edes rättiä ottavan käteen. 

Vierailija
11/11 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei saisi, jos vanhemmillakin on käyttörahaa reippaasti? Tuleeko ap sulle oikeasti jonakin uutisena se, että perheillä on isoja eroja tuloissa ja elintasossa?

Meillä me miehen kanssa saadaan bruttona kuussa jotain yhdeksän tonnia. Nettona noin 5,5 tonnia.

Teineille (14- ja 16-vuotiaille) annetaan kk-rahaa 50 euroa, minkä lisäksi maksamme harrastukset, leffaliput, vaatteet, meikit yms. Eli se 50 euroa on tarkoitettu pelkkään ylimääräiseen törsäämiseen. Molemmilla on oma pankkitili, jonne he myös säästävät jonkin verran isompia hankintojaan varten.

Minusta kk-raha on hyvä rahankäytön opettaja. Voisin toki nostaa sitä tuosta, ja edellyttää, että hankkivat rahoilla itse esim. kaikki huvituksensa. Mutta tämä on sellainen välimuoto.