Onko yleistä että aspat valitaan pitkälti ulkonäön perusteella?
Nimittäin hiukan aiemmin tänään kävin yhdessä kauppakeskuksessa, ja infopisteen ilmeisesti kesäduunarilla ei ollut juuri käsitystä siitä mitä ympärillä tapahtuu ja minne mikäkin kauppa on muuttanut (antoi siis väärät ohjeet).
Kyseisessä infopisteessä oli kaksi aspaa, ja molemmille yhteistä oli että ne oli nuoria, hoikkia naisia varsin merkittävällä rintavarustuksella. Tuli mieleen että missä vaiheessa ulkonäöstä on tullut ammattitaitoa tärkeämpää noissa hommissa.
Kommentit (19)
Ei ainakaan täällä ole valittu ulkonäön takia.
Kiitos, toivottavasti tarkoitit minua ja työkaveriani. Ollaan molemmat hieman ylipainoisia ja keski-ikäisiä.
Mun mielestä on päivänselvää, että kun palkataan töihin henkilöä firman asiakaspalveluun eli tavallaan firman käyntikorttia asiakkaalle, niin totta kai siinä vaikuttaa ulkonäkö.
Mutta ulkonäön lisäksi pitää myös olla sitä asiakaspalvelutaitoa ja ennen kaikkea potentiaalia.
Entä voiko firma vaatia niitä käyttämään esimerkiksi push up-rintsikoita tms?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, toivottavasti tarkoitit minua ja työkaveriani. Ollaan molemmat hieman ylipainoisia ja keski-ikäisiä.
No, 150 kg ja 62 v on rutkasti enemmän kuin hieman.
Aspahommiin valitaan yleensä mieluiten nuoria naisia riippumatta heidän ulkonäöstään tai siitä ovatko asiakkaat yleensä naisia vai miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu rekrytoijasta. Miehet valitsevat kauniita naisia. Miten epäilet, että kauneus sulkisi pois osaamisen? Kesätyössähän juuri ei alussa välttämättä osaa kunnolla asioita vaikka olisikin ruma lauta.
Minusta tosin valtaosa aspatyöntekijöistä ei ole hyvännäköistä edes nähnytkään, mutta sitä ei tiedä millaisia muut hakijat mahtoivat olla...
On seksististä väittää, että miehet valitsevat kauniita naisia, ellei väitteelle ole antaa näyttöä. Mutuilu ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan jossain Susannassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan jossain Susannassa.
No sitä tässä epäilinkin. Ei me niin syvällä sentään voida olla.
Vierailija kirjoitti:
Mutuilu ei riitä.
mutta mamuilu kylläkin?
Vierailija kirjoitti:
Aspahommiin valitaan yleensä mieluiten nuoria naisia riippumatta heidän ulkonäöstään tai siitä ovatko asiakkaat yleensä naisia vai miehiä.
Tätä itsekin ihmettelen. Jos asiakkaat ovat pääasiassa keski-ikäisiä naisia niin mikä idea on valita väkisin asiakaspalveluun joku nuori tyttö joka ei ole asiakkaidensa kaltainen eikä edes anna mitään silmänruokaa kuin joku söpö kundi voisi antaa.
Mä ainakin pääsin hevimimminä aspahommiin vuonna 2007. Lävistyksiä ja kaikkea.
Täällä on palstalla on käynyt ilmi että nimenomaan lävistykset tekevät ihmisen rumaksi.
Ihan vakiduuniin pääsin enkä ollut edes kovin nuori. Siihen aikaan kriteerinä oli luultavasti työkokemus, ahkeruus ja asiakaspalveluhenkisyys eikä hoikka varsi, nätti naama ja tyhjä pää.
Nyt kun työnanatajalla on varaa valita niin voi olla että ulkonäkö vaikuttaa enemmän.
Meille valitaan aina nuoria, nättejä ja fiksuja.
Ei se ulkonäkö eikä edes push upit suoraan tipauta äo:ää.
Kävin viime viikolla eri apteekissa kuin normaalisti. Kyseisessä paikassa oli kaksi kassaa, molemmissa oli täydessä sotamaalauksessa ja ryntäät tyrkyllä nuoret naiset. Lisäksi nämä kassahenkilöt jutustelivat keskenään sellaisella honottavalla puhetyylillä, ei siis puhettakaan mistään asiakaspalvelusta tai asiakkaan huomioonottamisesta. Apteekin muu henkilökunta oli sitten ihan taviksen näköisiä.
Itseä ei nyt haittaa, jos joku saa ulkonäön perusteellä töitä, mutta oli vähän hämmentävä apteekkikäynti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu rekrytoijasta. Miehet valitsevat kauniita naisia. Miten epäilet, että kauneus sulkisi pois osaamisen? Kesätyössähän juuri ei alussa välttämättä osaa kunnolla asioita vaikka olisikin ruma lauta.
Minusta tosin valtaosa aspatyöntekijöistä ei ole hyvännäköistä edes nähnytkään, mutta sitä ei tiedä millaisia muut hakijat mahtoivat olla...
On seksististä väittää, että miehet valitsevat kauniita naisia, ellei väitteelle ole antaa näyttöä. Mutuilu ei riitä.
Uli uli. Olen samanlainen väittäjä mitä palstan miehet <3 Ottaako päähän kun muutkin saavat toimia miten te toimitte?
Vierailija kirjoitti:
Riippuu rekrytoijasta. Miehet valitsevat kauniita naisia.
Asparekrytoijien joukossa ei paljon miehiä edes ole. Ja kaikkein vähiten noilla aloilla joissa tuo ulkonäkö eniten vaikuttaa eli vaatekauppa yms.
Voi toki olla että ne harvat miehet valitsevat kauniita naisia, mutta ei se ole mikään todellinen selitys nykytilanteelle.
a
Minut valittiin aspaan, vaikka olin yli viiskymppinen, käsivarret täynnä tatuointeja. Sanoin haastattelijalle että mulla on tatskoja ja että meinaan pitää lyhythihaisia puseroita kesällä, haittaako se. Mies sanoi vaan että kaikillahan niitä on :). Mutta kumma kyllä, jotenkin olen "häpeillyt" niitä tatskoja ja pidän kesällä töissä jotain harsoa hieman peittämässä niitä että olisin tarpeeksi "uskottavan" näköinen.