Tutun lihava kissa tulossa minulle hoitoon, voinko laittaa dieetille ilman lupaa?
Hänestä kissan lihavuus on vain söpöä. Kissa on kuukauden luonani, tuossa ajassa saisin ehkä vähän helpotettua sen oloa?
Kommentit (17)
Itse laittaisin, mut sit on riskinä että tuttu suuttuu jos huomaa laihtumisen.
No siis, kissa on valjaisiin totutettu ja tykkää ulkoilla, liikkuisin sen kanssa enemmän enkä antaisi kermaa ja herkkuja kuten omistaja, annoskokoa myös vähän pienemmäksi.
Ap
Miksi kissaa yrittäisit laihduttaa? Se palaa taatusti entiseen painoonsa takaisin (ja ylikin, kun sotket sen ravintoasiat), kotiin mentyään. Kissalle aiheutat vain stressiä; vieras paikka ja muutos totuttuun ruokailuun. Kysy ainakin ensin kissan omistajalta. Et ole eläinsuojelutehtävissä ilmeisesti kuitenkaan? Ja jos kissa kärsii tuntuvasti (eläinlääkäri toteaa tämän!) teet ilmoituksen viranomaisille.
Et voi. Ja lisäksi se on kissan terveydelle haitaksi jos sen paino jojoilee. Koska se päätyy samalle ruoalle taas kun omistajalle menee takaisin. Kannattaa myös muistaa että esim roikkuva läskipussi kissan mahan alla on täysin normaali eikä siitä ole haittaa. Se on kissan rasvavarasto josta se käyttää sen pois jos se esim karkaa eikä löydä ruokaa.
No tuo menettely on hyvä! Tuli vaan heti mieleen kuinka puntaroit kissan kuivanappuloita pieneen kuppiin ja tarkkailet tiukkana vieressä :D -4
Vierailija kirjoitti:
No siis, kissa on valjaisiin totutettu ja tykkää ulkoilla, liikkuisin sen kanssa enemmän enkä antaisi kermaa ja herkkuja kuten omistaja, annoskokoa myös vähän pienemmäksi.
Ap
Kissa on lihava, koska sitä on ruokittu väärin. Jos alat sitä laihduttaa, ota selvää mikä kuuluu kissan luonnolliseen ravintoon. Annoskokojen pienentämisellä ja kerman hylkäämisellä aiheutat vain vahinkoa kissalle.
Joo, mutta mitä se hyödyttää kun ongelma ei ole kissan päässä vaan omistajan?
Kisu lihotetaan takaisin nanosekunnissa kun omistaja saapuu,mmikäli omistajalla ei syty lamppu asian suhteen.
Ennemmin keksi joku sydärin näköinen juttu ja ja miksi veit eläinlääkäriin tarkistettavaksi ja ihan varmasti, runsaasti lihavan kissan kohdalla, vaikka eläinlääkäri toteaa sen terveeksi niin se puuttuu lihavuuteen ja ohjeistaa dieetille sillä lääkäri ei halua ottaa sitä riskiä, että se miten näit kissan olevan outo, liittyisikin lihavuuteen ja sydämeen tmv.
Antaa varmana ruokintaphjeet kirjallisena ja suosittaa jotakin alkuun pääsemiseksi omalta klinikaltaan.
Näin voit säikyttää omistajan ajattelemaan järjellä ja kissa kiittää.
Et voi. Omistaja päättää siitä, toivottavasti jatkossa yhdessä eläinlääkärin tukemana.
Mielestäni ihmisen, joka syöttää eläimen ylipainoiseksi ei kuuluisi pitää mitään eläintä.
On muka niin söpö, arghhh :(
Vierailija kirjoitti:
No tuo menettely on hyvä! Tuli vaan heti mieleen kuinka puntaroit kissan kuivanappuloita pieneen kuppiin ja tarkkailet tiukkana vieressä :D -4
Siis pienimuotoinen liikunnan lisääminen. Ruokaa sen verran mihin on tottunut. Ja kuukausi on aivan liian lyhyt aika "kuntokuurille". Kissan päivät, anna nauttia niistä.
Vaikka kuinka veisit kissan ulos valjaissa se ei lenkkeile kuten koirat. Kissan ulkoilutus on lähinnä pihan kiertämistä ja kissan lekoilua ruohikolla tai lintujen jne tarkkailua
Ehkä pidän sitten ruokavalion entisellään mutta liikun sen kanssa enemmän ja leikitän paljon :/ En halua sille stressiä.
Ap
Jätä kerma ja herkut pois, lisää ulkoilua. Mutta anna ruokaa sen verran kuin on tottunut saamaan. Kermassa älyttömästi kaloreita, sen kun jättää pois niin ne on pois kissan vyötäröltä.
Mun kissa oli aikoinaan 6kg painoinen. Nyt se on neljä kg ja on sopiva, enää ei saa laihtua. Kissan laihdutus menee ajan kanssa, liian nopeasti ei saa laihduttaa. Mulla meni muutama vuosi saada kissalta 2kg pois, koska en halunnut dieetistä liian tiukkaa.
Kyllä itse "paransin" yhden kissan joka oli meillä hoidossa. Omistaja syötti vain halpoja markettiruokia joissa oli liikaa kasviksia lihan määrään verrattuna, kissan turkki oli todella huonossa kunnossa ja siitä tippui karvaa, ja kissa kakkasi sellasia jumalattomia, haisevia pökäleitä. Sen 4kk mitä kissa oli meillä syötin hänelle vain eläinkaupan ruokia, siis sellaisia missä on lihaa joko pelkästään tai paljon, ja raakaa lihaa ja kalaa. Kissa alkoi kakkaamaan normaalisti ja karvojen tiputtelu loppui. Omistajalle kerroin mitä ruokaa syötin, mutta jätin sen omistajan päätettäväksi millä linjalla jatkaa. Oletan, että taisi siirtyä takaisin halparuokaan. Mutta saipahan ainakin muutaman kuukauden kissa nauttia terveestä elosta.
Minun koirani on ollut huostaanotettaessa lihava. On sitten laihtunut pakolla koiratarhalla. Ollut minulla lähes 10 vuotta ja sillä on ainainen pohjaton nälkä, etsii ruokaa ulkoa. Älä sotke kissan elimistöä lisää!
Nro 16, se että sun koira on pohjaton ruokahalussaan ei tarkoita että muutkin eläimet ovat. Ihan kissan terveyttä ajattelen se ei todellakaan tarvi milliäkään kermaa tai kinkunpaloja. En tiedä mikä kissan herkku on, mutta esim kinkussa on niin paljon suolaa ettei kissan elimistö kestä sitä. Mun tuttu syötti kissalle kinkkua, saivat ravata lääkärillä sairastelun vuoksi. Kinkku kun jätettiin pois, niin lääkärikäynnitkin loppuivat.
Kissan elimistö ei mene sekaisin jos kerman ja herkut jättää pois. Se menee sekaisin jos aloittaja vaihtaisi kerralla koko ruokintaa, ja siitähän hän ei ole tekemässä.
Miten sen tekisit?