Kenelläkään ollut munarakkuloita 30-40 kpl????
Hei! Olen ivf/icsi vko 9 piinapinosta! Kuulin tänään että minulla on riski saada hyperstimulaatio koska minulla on 41 munarakkulaa...eli olen IVF-hoidossa ja nyt noita rakkuloita on sit tullut liikaa...ja riski saada hyperi on suuri! Haluaisinkin kuulla onko jollain ollut samaa lukumäärää rakkuloita ja miten hoito on onnistunut. Lääkäri puhui ettei lähtis tekemään siirtoa ensi viikolla.... rakkulat olivat kooltaan 7 mm (18kpl) 10 mm (10kpl) 11 mm (3 kpl) 12 mm (4 kpl) 13 mm (5 kpl) 13 mm (5kpl) ja 14 mm (1kpl).
Toivottavasti löytyy kohtalotovereita jakaamaan ajatuksia! Taustalla ei ole PCO:ta.
Kommentit (12)
Hei!
Lueskelin juuri tänään viime vuotisia IVF-papereita, ja oli ollut 40 follikkelia, joissa 26 solua. Lopulta käteen jäi 12 alkiota, joista tuloksena vain yksi kemiallinen raskaus :( Hyperiä ei kuitenkaan tullut ja siirtoon päästiin normaaliaikataulun mukaan. Olo korjaantui tosi nopeasti, eikä kipujakaan juuri ollut, joten ei syytä huoleen! Suuri määrä ei välttämättä merkitse hyperiä.
Minulta kerättiin punktiossa 34 munasolua. 20 lähti jakaantumaan mutta vain 6 oli hengissä 3 päivän jälkeen. Eli punktio tehtiin yksi perjantai ja siirto oli seuraavana maanantaina. Hyperin riski oli tietysti suuri mutta juomalla runsaasti sen saa pysymään aisoissa. Minulla oli kerääntynyt hieman nestettä vatsaonteloon mutta se ei haitannut siirtoa. Olo ei tietenkään ollut mitenkään kiva, oli hirveän tanakka ja turvonnut olo. Tuoresiirrosta tuli nega, yksi pas takana ja siitä nega. :(
Munarakkuloita oli 31 ja sisällä 28 munasolua.Siitä huolimatta vain yksi alkio siirtoon ja huonosti kävi :( Hyperin uhka oli suuri,mutta vältyin siltä kuitenkin,vaikka tosi kipeä olinkin.
Mulla tuli myös ekasta ivf-hoidosta (keväällä 2002) tosi paljon rakkuloita, just joku 40 ja risat, munasoluja niissä oli muistaakseni 29, joista hedelmöitty joku parikymmentä ja alkioiksi kehittyi 13, joista yhdestä nyt reilu 3-vuotias ensimmäinen typymme sai alkunsa. Hyperiä ei onneksi tullut, kun olin tosi varovainen liikkeissäni muutamat päivät punktion jälkeen, join paljon vettä ja muutenkin koitin toimia annettujen ohjeiden mukaan. Tokihan olo oli aika turvonneen tuntuinen muutaman päivän, mutta meni ohi ajallaan, kun lepäili ja otti rauhallisesti jonkin aikaa.
Oikein paljon onnea hoitoihin!
t: kahden ivf-tytön äiti
Mulla ei ole pco:ta joten senkin vuoksi tämän hyperin tulo ei ole niin herkkä. Mä olen tällä hetkellä oksennustaudissa....eli se tuo entisestään kurjempaa oloa tähän henkisesti ja fyysisesti tukalaan olotilaan. Ensi keskiviikkona tosiaankin se punktio ja olen aloittanut jo nestetankkauksen eilen, tosin nyt sitten taidan olla kuiva ton vatsataudin vuoksi, mutta huomenna sitten taas korjaillaan nestetasapainoa....Mä en nyt sitten tiedä tehdäänkö se siirto...kai sen näkee jo punktiopäivänä?
Kiitoskia vielä paljon kommentestanne :) ja jos kokemuksia löytyy vielä niin otan niitä ilomielin vastaan.
Minulla oli punktio 6.2., ja rakkuloita imettiin 35kpl. Niistä löytyi 19kpl munasoluja, joista hedelmöittyi 11. Lopulta vain yksi alkio oli hyvälaatuinen, ja se siirrettiin, ja kolme hieman heikompilaatuista pakastettiin. Eli suuresta määrästä huolimatta iso kato kävi matkan varrella.
Olin viikon punktion jälkeen vuoteenomana, vatsa todella kipeä ja turvonnut. Liikkuminen oli hankalaa ja nukkumisestakaan ei tullut oikein mitään kipujen vuoksi. Join hulluna nestettä neuvon mukaan, ja rakko toimi normaalisti. Tämä esti lääkärin sanojen mukaan vakavan hyperin, vaikka oireeni siihen viittasivatkin.
Siirtokin tehtiin vasta 3 päivää punktion jälkeen hyperivaaran takia. Mutta hyvin siinä kävi, testasin plussaa 20.2.! Nyt toivotaan, että hippu pysyy kyydissä.
Lykkyä tykö sinullekin!:)
Mulla hieman toisenlaisia kokemuksia isoista munasolumääristä.
Multa saatiin IVF punktiosta 36 munasolia joista 15 hedelmöitty ja olivat kaikki priima luokkaisia. Koska munisten määrä oli noin suuri
( yllätti lääkärinkin), hyperin riski on tietenkin suurempi, niin sain heti punktion jälkeen hyperin estolääkettä (jotain albumiinia.) Olo oli tosi loistava punktion jälkeen. Join paljon, koska sen piti estää myös hyperiä.
Mutta kaikesta huolimatta, punktion jälkeisen päivän iltana oli niin kovat vatsakivut, että oli pakko lähteä ensiapuun. Mulle kehittyi paha hyperi, nestettä kerty vatsaonteloon ja toiseen keuhkoon. 5 päivää olin sairaalassa. Tuoresiirtoo ei ikinä tehty, kaikki alkiot meni pakkaseen.
En halua pelotella tällä ketään. Kaikesta selviää.
Ja eikös sen vaikean hyperin todennäköisyys ole tosi pieni hoitokertaa kohden!
Onnea teille kaikille punktioihin ja siirtoihin!!!
... semmoiset " vihjeet" , että Verkkiksen nimimerkki ESPOIR sai joskus aikoinaan 30 munasoluja ja kaikki hedelmöityi... lopuista en muista tarkemmin, mutta poika taisi syntyä tässä muutama kuukausi sitten ekasta siirrosta (jos muistan oikein...)...
... aikoinaan myös nimimerkki HIPLAKKA kärsi tosi pahasta hyperistä, painoa tuli muistaakseni yli 10 kg (jos ei enemmänkin) lisää, iho repeili yms...
Jaksut ja terkut vaan molemmille, jos lukemaan perhe-elämältä ennätätte!
Eemeli, 42 v.
(mun yleinen mainospätkä: 4*ICSI takana, otetaan lahjoituksena vastaan ylijäämälääkkeitä ulkomailla maaliskuun (?) alussa alkavaan hoitoon: Menopur tai Menogon ja Orgalutran... mailaile:
eemelikaksi@hotmail.com)
ensimmäisessä ivf:ssä punktoitiin 38 rakkulaa. Olo oli aika turpea ja maha pömppö, mutta hyperiä ei tullut! En nyt enää tarkaleen muista, kuinka monta solua saatiin (noin 15) ja hedelmöittyneitä oli alle 10, mutta jakautumaan lähteneiden alkioiden määrä oli sitten enään 5.
Minulle sanottiin silloin, että usein kun rakkuloita tulee paljon, niin laatu kärsii ja ainakin minun kohdallani se piti paikkansa. Tosin nämä jäljelle jääneet alkiot olivat hyviä (1-2-luokkaisia ja 7-8 soluisia). Kemiallinen raskaus siitä sitten vain tuli : (
Muista kuitenkin juoda PALJON jo ennen punktiota ja PALJON myös punktion jälkeen, sillä pystyt itse edes hiukan karkoittamaan hyperiä.
...luotan siihen ettei sitä hyperiä tule. Olen selviytynyt vatsataudistani ja aloittanut nestetankkauksen, eli juon nesteitä vähintään 2.5 l vrk.
Jos se hyperi tulee lujana niin että sitä menee oikeen keuhkoihin asti niin mitä siinä tilanteessa sit tehdään, punktoidaanko neste keuhkoista pois? Jos on hyvät keuhkot niin eikö se nyt vähäsen sitä ennaltaehkäise? Olen kova urheilemaan joten luulis että kaasujen vaihto on silloin parempaan mitä voimakkaampi hengitystekniikka on.
Milloin niitä hyperi oireita sit alkaa tulemaan? Mä laitan tänään irrotuspiikin, pienellä annoksella (Pregnyl 5000 ky)...joten jos hyperi tulee niin alkaako oireet tulemaan jo huomenna?
Anteeksi mun vouhotus tästä hyperistä mut inhoo kaikkee tollasta ja varsinkin jos joudun jäämään sairaalahoitoon rääkättäväksi!
Maanantai oli punktiopäivä ja 30 rakkulaa puhkaistiin joista löytyi 20 solua. Lääkäri oli lähes varma hyperistä ja siksi viljeltiin torstaihin asti ja mulla oli 3pvää aikaa toipua " hyperistä" . No mitään hyperiä ei tullut ja voin vallan mainiosti. Ei pahempia kipuja eikä aristuksiakaan. VEttä kittasin niin että oksetti se veden juominen. About 2-3 litraa varmaan meni /pvä ellei enemmänkin.
Tuoresiirto nega. 1.PAS toi tärpin.
Taustalla PCOs.
Eli aika yksilöllistä ilmeisesti on.
Mulla on jotain kokemuksia isosta munissaaliista tosin niitä oli kyllä kymmenen vähemmän kuin sulla eli 31 (tosin munasoluja oli niissä vain 20 ja niistäkin vain kuusi hedelmöittyi). Mullakin näytti aluksi siltä, että siirtoa ei uskalleta tehdä ja näin ollen kävin ylimääräisessä tarkastuksessa kaks vuorokautta punktion jälkeen ja viljely venytettiin kolmen päivän mittaiseksi.
Punktion jälkeisenä iltana jouduin palaamaan naikkarin päivystykseen, kun kivut yltyi ja mulle tuli hartiapistoksia. Päivystyksessä he laittoivat mut tiputukseen, mutta kaikki arvot verikokeessa oli kuitenkin ihan ok ja pääsin parin tunnin levon sekä tarkastuksen jälkeen kotiin. Ultrassa näkyi, että munasarjojen kohdalla oli aika isot verilammikot ja ne oli ilmeisesti syynä siihen hartiapistokseenkin.
Tuon episodin jälkeen olin ihan varma, ettei siirtoa edes yritetä, mutta olin kuitenkin toipunut oikein hyvin siihen ylimääräiseen tarkastukseen mennessä ja ylilääkäri antoi luvan siirtoon seuraavalle päivälle. Tuosta siirrosta sainkin sitten elämäni ensimmäisen plussan, joka ei kuitenkaan kestänyt kahta viikkoa pidempään.
Tuossa punktion ja siirron välissä yritin juoda mahdollisimman paljon, jotta hyperi ei pääsisi yllättämään. Eikä se sitten päässytkään. Kaikki meni siis hyvin, vaikka aluksi hyperi näytti hyvin todennäköiseltä. Tietysti plussatuloksen olisin halunnut pitää, mutta eipä sillekään mitään mahda. Nyt ollaan menossa kohti toista ICSI:tä (kun pakastetuista alkioista selvisi vain yksi sulatuksesta, eikä siitäkään saatu raskautta aluille) ja olen piikitelly puregonia jo kolme päivää. Tällä kertaa kuitenkin pienemmällä annoksella ja lyhyellä kaavalla. Tiistaina sitten näkee, miten paljon munarakkuloita on tullu, kun on eka ultra.
Tsemppiä sulle tulevaan punktioon. Toivottavasti pääsisit siirtoon asti ja hyperiä ei tulisi. Samoin toivon, että hoito päättyisi plussatulokseen! Plussasäteitä sinulle!
terveisin, sk-78 (jolla punktio ja siirto ilmeisesti viikolla 10)