Nuvaring sivuvaikutukset
Täällä on varmaan jo sata ja yksi samantyylistä keskustelua, mutta kyselisin, että minkälaisia sivuoireita olette saaneet nuvaringista ja kuinka nopeasti? Itsellä takana eka viikko ja jännityksellä odottelen, että milloin alkaa "vaikuttaa".
Kommentit (17)
Minulle taas ei tullut minkäänlaisia sivuoireita, käytin rengasta pari vuotta. Tosin turvotuksesta en ole varma, renkaan lopetuksen jälkeen olen laihtunut aika paljon, mutta toisaalta olen elänytkin paljon terveellisemmin :D
Vastaaja 1 lisää: Rengas aiheutti painonnousua. Tämä yleensä laitetaan elämäntapojen piikkiin. Osittain tämä on totta, söin varmaankin enemmän renkaan käyttämisen aikoihin. Söin kuitenkin enemmän sen takia, että rengas aiheutti pohjattoman nälän. Lisäksi aineenvaihdunta oli selkeästi hitaampi, en esimerkiksi hikoillut. Renkaan käytön lopettamisen jälkeen paino putosi itsestään minulle normaaliin lukemaan ilman minkäänlaista laihduttamista. Sain varmaankin poikkeuksellisen vahvoja oireita, mutta haluan silti kertoa koska sivuvaikutuksia vähätellään ja vieritetään käyttäjän omaksi syyksi.
Minulla ohentuivat hiukset ensimmäisen puolen vuoden aikana ihan hirveästi. Hiustenlähtö tasoittui kyllä, mutta kesti saada entinen harja takaisin. Tasaista apatiaa oli myös, mutta sekin helpotti ajan myötä. Pidin kyllä noin muuten Nuvaringistä. Menkat helpottuivat, ja pitämällä kaksi rengasta putkeen ilman taukoa menkat tulivat kuuden viikon välein. Kasvojen iho tasoittui eikä rasvoittumista niin paljon kuin yleensä.
Ilman tukkaongelmaa saattaisin ehkäisyrengasta käyttää yhä.
Iselleni taas sopinut loistavasti. Käytin vuosia pillereitä ja vaihdoin renkaaseen. Siihen loppui huomaamatta normaalitilaksi muuttunut hormonipöhnä. Se mikä aiheuttaa haittaa yhdelle, sopii toiselle. Ei auta kai kuin kokeilla.
Ensimmäisen kuukauden aikana väheni valkovuoto ihan olemattomiin ja toisen kuukauden aikana alapään limakalvot olivat tulipunaiset, vereslihalla ja niitä kirveli aivan tolkuttomasti ja jokainen askel sattui niin että vedet valui silmistä. Lääkäri laitto vaan sp-testeihin, koska ei suostunut uskomaan että vika voi olla renkaassa. Testit oli puhtaat ja kolmen kuukauden käytön jälkeen lopetin renkaan käyttämisen. Oireet lieveni lähes heti ja pari kolme viikkoa meni ja limakalvot oli normaalit. Lääkäri ei siltikään uskonut että nuo olisi olleet nuvaringin sivuoireita.
Minulle tehosi liiankin hyvin: kaikki mielenkiinto hommiin loppui. Limakalvot kuivuivat ja mieliala oli maassa. Oireet olivat huomattavasti lievempiä kuin pillereillä (joiden aikana vain itkin ja raivosin) mutta silti aivan kohtuuttomia. Käytin rengasta n.3v. En enää koskaan käytä muuta ehkäisyä kuin kondomia. On niin ihanaa olla normaalitilassa.
Ekan kuukauden vuoti jatkuvasti verta. Koko käytön ajan (3 kk) itkin ihan kaikelle, hyvässä ja pahassa. Parisuhde meni kriisiin sen jatkuvan märinän vuoksi, ennen kuin tajuttiin mistä johtuu. Hiivatulehduksia oli monta. Ei enää ikinä rengasta mulle.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ohentuivat hiukset ensimmäisen puolen vuoden aikana ihan hirveästi. Hiustenlähtö tasoittui kyllä, mutta kesti saada entinen harja takaisin. Tasaista apatiaa oli myös, mutta sekin helpotti ajan myötä. Pidin kyllä noin muuten Nuvaringistä. Menkat helpottuivat, ja pitämällä kaksi rengasta putkeen ilman taukoa menkat tulivat kuuden viikon välein. Kasvojen iho tasoittui eikä rasvoittumista niin paljon kuin yleensä.
Ilman tukkaongelmaa saattaisin ehkäisyrengasta käyttää yhä.
Jos vielä luet tätä ketjua, niin haluaisin tietää kuinka nopeasti huomasit hiusten lähdön? Mulla lähtenyt stressin takia paljon tukkaa ja viikko renkaan aloituksen jälkeen tukanlähtö taas kiihtyi, mutta vähän epäilen, että noin nopeasti reagoisin renkulaan 😮
Parin vuoden käytön jälkeen alkoi ongelmat limakalvojen kuivumisena, mikä johti hiivakierteeseen. Hyvin toimi ehkäisy - ei todellakaan tehnyt mieli, kun alapää oli kuin raastinrauta koko ajan. Kierteestä irti pääsyyssä kesti oikeasti kuukausia. Ennen Nuvaringiä minulla ei ollut ikinä aiemmin ollut yhtään hiivatulehdusta ja lopettamisen jälkeen olen kärsinyt pari-kolme. Käytön aikana oli lähes jatkuvasti, siis sitten kun ongelmat alkoivat. Mieliala- ja muita oireita en muista.
En ihan tarkasti muista, mutta kyllä hiusten putoamisen melko pian huomasi. Pahinta oli, että kun renkaan lopetin, tukkaa putosi vielä senkin jälkeen ja hiukseni olivat melko olemattomat kuukausia. Tämä on toki yksilöllistä: jospa sinulla ei tulisi ihan samanlaista.
Ei ollut haittavaikutuksia. Joskus unohdin laittaa renkaan takaisin, kun olin ottanut pois yhdyntää tai alapesua varten (kumpaakaan varten ei tarvitse, mutta itse koin sen näin helpommaksi), sitä ei varmaan varsinaisesti lasketa haittavaikutukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisen kuukauden aikana väheni valkovuoto ihan olemattomiin ja toisen kuukauden aikana alapään limakalvot olivat tulipunaiset, vereslihalla ja niitä kirveli aivan tolkuttomasti ja jokainen askel sattui niin että vedet valui silmistä. Lääkäri laitto vaan sp-testeihin, koska ei suostunut uskomaan että vika voi olla renkaassa. Testit oli puhtaat ja kolmen kuukauden käytön jälkeen lopetin renkaan käyttämisen. Oireet lieveni lähes heti ja pari kolme viikkoa meni ja limakalvot oli normaalit. Lääkäri ei siltikään uskonut että nuo olisi olleet nuvaringin sivuoireita.
Mullakin on ollut samanlaisia oireita limakalvoissa, mutta lievempänä. Olin kuitenkin niin arka, että seksiä ei enää voinut harrastaa. Tosin Nuvaring vei ne halut kyllä muutenkin. Kesti varmaan puoli vuotta lopettamisen jälkeen, että limakalvot olivat taas ennallaan. Helppo tapa ehkäistä, mutta ei sovi minulle yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Parin vuoden käytön jälkeen alkoi ongelmat limakalvojen kuivumisena, mikä johti hiivakierteeseen. Hyvin toimi ehkäisy - ei todellakaan tehnyt mieli, kun alapää oli kuin raastinrauta koko ajan. Kierteestä irti pääsyyssä kesti oikeasti kuukausia. Ennen Nuvaringiä minulla ei ollut ikinä aiemmin ollut yhtään hiivatulehdusta ja lopettamisen jälkeen olen kärsinyt pari-kolme. Käytön aikana oli lähes jatkuvasti, siis sitten kun ongelmat alkoivat. Mieliala- ja muita oireita en muista.
Myös mulle tuli useita hiivatulehduksia, joita ennen Nuvaringiä ei koskaan ollut ollut ainuttakaan. T. 14
Puolen vuoden - vuoden jälkeen alkoivat pahimmat sivuoireet. Masentuneisuus, haluttomuus ja pahimpana tosi paha hiivatulehdus tosi usein. Lopetin käytön ja meni yli puoli vuotta palautumiseen. Edes pillerien haitat ei olleet näin suuret.
Hormonaalista ehkäisyä ei enää ikinä.
En edes tiennyt tämän olevan sivuvaikutus, vasta kun aivan nyt!!!
Olen n. 15vuotta käyttänyt joko tabletteja tai Nuvaringia (Nuvaringia kauemmin).
En eläissään olis uskonu, että haluaisin OMAN vauvan. Marraskuussa minulle sattui elämäni eka kuukautisten poisjääminen, ja niinkuin uskoa saattaa, siinä miettii 31v vaikka ja mitä...
Mie mietin, et elämä on ihanaa, meille tulee hieno lapsi ja miun mies on enempi kuin loistava isä (parempi vanhempi kuin minä ja mie oon se heikko oksa, mutta mie rakastan)...
Sit ei ollukkaan. Sit alettiin puhua ja jätin Nuvaringin pois.
+ SEKSI EI OO ELÄISSÄÄN TUNTUNU NÄIN HYVÄLTÄ, IKINÄ! FUCK U HORMONAALINENEHKÄISY (miksi palaisin ihan ok/tai plaah tilaan, ku voi saada upeeta, mahtavaa?)!!!!!
-Omat kipukokemukset tämän Nuvaringin poiston jälkeen (( 2x valeovulaatio eli panettaa hulluna yms. ja vähä sen jälkeen (ehkä 2-4vrk jälk) aivan järkyttävää kipua (ei edes happi kulje oikein ja miulla on hyvä kivunsietokyky)). Nyt viimesimmän kipukohtauksen jälkeen, ei oo voinu kunnolla ulostaa tai virtsata. Sattuu molemmat. Kohta lääkäriin............. Ei mukavaa.
Lievät sivuvaikutukset alkoivat ensimmäisen kuukauden aikana ja sitten ehkä vähän helpottivat. Huomattavan hankalat sivuvaikutukset alkoivat pikkuhiljaa pahentuen n. Vuoden käytön jälkeen. Sivuvaikutukset olivat niitä, mitkä lukee pakkausselostuksessa ja joitain muitakin. Hankalimmat oireet olivat viikottainen migreeni, masentuneisuus ja huomattava turvotus. Lopulta tajusin oireiden aiheuttajaksi renkaan, lopetin käytön ja elämänlaatuni parani huomattavasti. Tosin, lopetusoireissakin kesti pitkään, kuukausia pikkuhiljaa lieventyen.