Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ylioppilasjuhliin saavat tulla hekin, joita ei ole edes kutsuttu?

Vierailija
29.05.2016 |

Etiketin mukaan vaikka äiti ja isä sekä itse päivänsankari kutsuvat kortilla tietyt henkilöt juhliin, niin miten voi olla mahdollista, että esim. lapsen harrastuspiirin kaverit, joita on todellakin paljon, voivat tulla aivan ilman kutsumattakin juhlistamaan puhumattakaan muista sukulaisista tai naapureista?
Mietin, että onko minkäänlaista järkeäkään edes kutsukortteja lähetellä läheisimmillekään sukulaisille ja ystäville, jos ja kun juhliin saakin tulla tupsahtaa vaikkapa ylioppilaan pikkulapsiaikaiset tarhan hoitotädit tms.?
Etiketin mukaan pitää siis tarjoiluja järkätä 10 % enemmän kuin mitä arvioi vieraita tulevan onnittelemaan. Mutta riittääkö tuo, jos ja kun ylioppilaan kutsumattomia vieraita voi tulla jopa kolmattasataa henkilöä?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin saavat? No onneksi samaan aikaan on monia muitakin juhlia, joten ketä kiinnostaa käydä kaikissa...

Vierailija
2/21 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

saavat tulla onnittelemaan, mutta ei tarvitse tarjota kahvia ja kakkua ym. näille onnittelijoille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidän perheessä aikanaan mitään kutsuja laitettu kenellekään, vaan vieraita lappasi sisään kutsumatta. Eikö se ole tapana, että ovet on auki ja kaikki tervetulleita? Näin meillä ainakin oli :)

Vierailija
4/21 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ainakaan kehtaisi mennä juhliin, joihin ei ole kutsuttu... Korkeintaan onnittelukortin laittaisin, jos haluan muistaa. Silloin voi tulla ns. kutsumatta paikalle, jos lehdessä ilmoitus, että kaikki tutut tervetulleita.

Vierailija
5/21 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tosiasiassa ylioppilasjuhlissa niitä tarjoiluja jää aina paljon yli. Kun porukat kieltää monissa ja ottavat jokaisessa jotakin, niin todella moni sitten ottaa vain vähän. Kyllä se tapa varsinkin idässä on jo muuttunut, että vain kutsutut tulevat. Eipä meille tullut ketään kutsumatonta, eikä ihan kaikkia kutsuttujakaan. Missä tahansa muussa juhlassa samalla vierasmäärällä olisi mennyt enemmän syötävää kuin ylppäreissä. Tosin 2013 oli myös aika lämmin, se vaikuttaa heti, että lämpimällä syödään vähemmän. Itse olin yksissä 2011 ja oli tajuton helle, ei mennyt kuin vähän kakkua ja kupillinen kahvia - ei vain maistunut. 

Vierailija
6/21 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etiketin mukaan yo-juhliin ei erikseen kutsuta kuin poikkeustapauksessa eli esim. silloin, kun juhlapaikkana ei ole koti tai juhlien aikataulu on epätavallinen tai vieraat asuvat kaukana ja heille halutaan kertoa aikataulu. Eikä yo-juhlissa ole tarkoitus jäädä syömään ja juttelemaan vaan tuodaan ruusu/lahja/onnittelut, nautitaan ehkä kupillinen kahvia ja pala kakkua/hieman salaattia ja jatketaan matkaa. Tietenkin juhlien järjestäjä voi varautua siihen, että on täysi pitopöytä 300 vieraalle, mutta vieraan ei ole pakko jäädä syömään.

Jos taas on erikseen kutsuttu, niin silloin voi viipyä pitkäänkin, vaikka koko illan, jos juttua riittää.

Vierailija
7/21 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kutsunut omiin lakkiaisiini ketään - toista sataa vierasta kävi.

Vierailija
8/21 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti kyse ei ole tämän kevään ylioppilaasta? Posti ei ennätä viemään kutsuja perille loppuviikkoon mennessä, joten laita ne sähköpostilla.

Vierailija
9/21 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ylioppilasjuhliin lähetetä kutsuja, vaan paikallislehteen laitetaan se ilmoitus, ja sieltä voi tutut bongata. Ennenhän juhlissa kävi koko kylä! Jos on vaaraa 300:sta vieraasta, niin ilmoita että juhlistat vain lähipiirin kesken.

Vierailija
10/21 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos ei ole kutsua, niin miten kukaan edes tietää tulla? Joillakin paikkakunnilla on tapana laittaa lehteen ylioppilaaksi kirjoittaneiden nimet ja yhteiskutsu juhliin. Silloin voi tulla kuka vain, periaatteessa. Mutta en minäkään ilman kutsua menisi.

Vierailija
11/21 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehti on täynnä kutsuja, joten kyllä ne kaikki on tarkottanu niin että kaikki kynnelle kykenevät saa tulla. Meillä ei ollut pelkoa niin hirveistä määristä porukkaa ja facebookissakin kutsuttiin.

Yks mun täti loukkaantui kun en ollut etukäteen hänelle ilmoittanut että likka pääsi läpi, vaikka se oli ihan itsestäänselvyys, ja en kutsunut meille juhliin kun tiesin että ei halua tulla kun mun äiti ja sukulaiset tulee, kun täti on isän sisko, eikä ole väleissä isän kanssa, mutta toisaalta, en kutsunut tietenkään isäänikään, kun ei olla läheisiä kun vanhemmat on eronneet kun olin kaksivuotias, ei isä kyllä olisi tullut vaikka olisi kutsuttukin.

Vierailija
12/21 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hä?

Vierailija
13/21 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

saavat tulla onnittelemaan, mutta ei tarvitse tarjota kahvia ja kakkua ym. näille onnittelijoille.

Saahan sitä onnittelemaan mennä ylioppilasta oven suulle, mutta jos kutsukorttia tai kutsua muutoin en ole saanut, niin en tule menemään edes sinne oven suullekaan kutsumatta, saatika että laittaisin onnittelukorttiakaan puhumattakaan lahjasta ilman että en pääse kuittaamaan kahvia ja kakkua vastineeksi.

Vierailija
14/21 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä päin kyllä kutsuja laita kuin aniharvat, olisin ehkä itse laittanut, kun oli rajatapauksia, mutta en viitsinyt, kun ei kukaan muukaan aiempina vuosina. Eikä sinäkään vuonna. Oikeastaan vain jotkut "isojen talojen" tyypit laittavat, itä-Suomi. En enää asu idässä ja täällä lännessä näkyy olevan ihan eri systeemi. 

Vierailija
15/21 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteisesti ylioppilasjuhliin ei ole kutsuttu, vaan sinne on menty kutsumatta. Nykyään taitaaa olla tapana kutsua.

Vierailija
16/21 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etiketin mukaan yo-juhliin ei erikseen kutsuta kuin poikkeustapauksessa eli esim. silloin, kun juhlapaikkana ei ole koti tai juhlien aikataulu on epätavallinen tai vieraat asuvat kaukana ja heille halutaan kertoa aikataulu. Eikä yo-juhlissa ole tarkoitus jäädä syömään ja juttelemaan vaan tuodaan ruusu/lahja/onnittelut, nautitaan ehkä kupillinen kahvia ja pala kakkua/hieman salaattia ja jatketaan matkaa. Tietenkin juhlien järjestäjä voi varautua siihen, että on täysi pitopöytä 300 vieraalle, mutta vieraan ei ole pakko jäädä syömään.

Jos taas on erikseen kutsuttu, niin silloin voi viipyä pitkäänkin, vaikka koko illan, jos juttua riittää.

Periaatteesta en menisi sellaisiin yo-juhliin, joihin on osa juhlavieraista oikein kortilla kutsuttu, ja itseäni ja omaa perhettäni ei. Miksi menisin juhliin, joihin ei isäntäväki ja pääjuhlakalu ole ollut halukas kutsuman kuin tietyt vain ja ainoastaan tietyt ihmiset!

Vierailija
17/21 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha mä olen tämän kevään ylioppilas ja laitoin kyllä kutsut, toivottavasti ei ainakaan kamalasti enempää ihmisiä tule :D !

Vierailija
18/21 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pizzaeater666 kirjoitti:

Haha mä olen tämän kevään ylioppilas ja laitoin kyllä kutsut, toivottavasti ei ainakaan kamalasti enempää ihmisiä tule :D !

Hah:) ja kun kuuleppas, lueppa etikettiohjeet, niin juhliisi saa tulla kutsumattomatkin, ihan kuka tahansa sun naapurisi tai tuttavasi tai serkkusi kummin kaima>;heh, onks sulla kaakkuua paljon ja etenkin onnittelumaljajuomaa?????

Vierailija
19/21 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ennen kuulutkaan moista. Olenkin ollut vain muutamissa yo-juhlissa: omissani, yhden kaverin, miehen serkun, lasteni serkun ja lapseni kaverin. Muistaakseni kaikkiin on kutsuttu etukäteen. Mutta totta: 

"Ylioppilasjuhliin ei tarvitse erikseen kutsua

Etiketin mukaan ylioppilasjuhliin ei tarvitse erikseen kutsua ihmisiä, vaan ovet ovat avoimet esimerkiksi naapureille ja muille, jotka haluavat saapua paikalle onnittelemaan. Usein käytännön syistä vieraita – etenkin isovanhempia, kummeja ja läheisiä ystäviä –

kuitenkin muistutetaan hyvissä ajoin päivästä ja kellonajasta." Kaarina Suonperä

Vierailija
20/21 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin erään kerran sukulaisen ylppärijuhlissa, ja kutsuttuna kortilla, mutta sääliksi kävi juhlien järjestäjää ja emäntää, kun juhliin saapuikin naapuristosta sellaisiakin henkilöitä, jotka olivat niin moukkia, että toivat ylioppilaalle onnittelukukkina oman omenapuun oksia, ja toinen naapuri toi sireeneitä. Katselin sivusta, kun nämä kaksi naapuria kittasivat kahvia kuppitolkulla ja söivät ahmivat täytekakkuja ja voileipäkakkuja kaksin käsin.  Lahjaa eivät kuitenkaan ojentaneet ylioppilaalle, eikä mitään onnittelukorttia.  Lisäksi toinen naapureista haisi vanhalle viinalle, ja oli ilmiselkeässä krapularyyppy-tanassa.  Hyvin näytti maistuvan onnittelumaljatkin.