Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mummo lapsen hoitajaksi, kokemuksia?

24.02.2006 |

heippa!

olen 5kk pojan äiti, ja mietin ensi syksyn hoitojärjestelyjä kun menen silloin todennäköisesti töihin. onko teillä kellä tullut mummo hoitajaksi? meillä on mummo ollut monta vuotta työttömänä ja meinattiinkin kysyä että mitä mieltä hän olisi jos alkaisi hoitaa lapsenlastaan kotona. ajattelin ensin vähän kysellä muiden kokemuksia kyseisestä hoitomuodosta. kelan sivuja lueskellessani ymmärsin että kotihoidon tukea on oikeutettu saamaan vaikka hoitajana sukulainen, eikä kumpikaan vanhemmista. onko tuolloin oikeutettu myös kotihoidon kuntalisään? kun sitä en ihan netistä ymmärtänyt.. kun hollolan kunta jossa pian asutaan antaa yksityisen hoidon kuntalisää, jos esim. yksityisellä perhepäivähoitajalla, mutta eikö kotihoidostakin saisi kuntalisää?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
24.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

alotin työt neidin täytettyä vuoden. Tosin meillä vietiin mummulaan hoitoon, mutta muuten sama asia. Vain hyviä muistoja on tuolta ajalta. Hyviä puolia esim. se, että ympäristö oli jo ennestään tuttu ja tiesi lapsen varmasti viihtyvän ja saavan hyvää hoitoa ja se, ettei tarvinnut esimerkiksi ihan pienestä nuhasta miettiä, et voiko hoitoon viedä vai pitäisikö taas soittaa töihin, ettei pääse.

Ja varsinkin nuo ihan pienimmät lapset vielä viihtyvät yksin eivätkä kaipaa vielä oman ikäistään leikkikaveria.

Tuista en nyt muista, mitä saimme, mutta jotakin kela kuitenkin maksoi ja muistaakseni juuri tuota kodinhoidontukea. Itse olin osa-aikaisena, joten en nyt tarkkaan muista millä nimikkeillä tukia maksettiin. Kuntalisästä ei ole tietoa, kun sitä ei täällä meilläpäin makseta...

Vierailija
2/11 |
24.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mummi hoiti esikoistamme hänen olleessaan reilun vuoden ikäinen ja niin poika kuin mummikin viihtyivät loistavasti. Kotihoidon tukea maksetaan jos mummi hoitaa lasta, mutta minäkään en noista kuntalisistä tiedä, kun ei niitä täälläkään makseta. Mielestäni aivan ihanteellinen vaihtoehto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
24.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihannetilanne minusta ainakin pienen lapsen kohdalla.

Meidän kohdallamme on vain niin että minun äitini on vielä työelämässä ja anoppi mielestään liian sairas ja vanha hoitamaan paria tuntia enempää kerrallaan korkeintaan kerran viikossa (enempää en viitsi kommentoida vaikka mieli tekisi...siis tuota anoppia). Sitäpaitsi anoppi vaatii että appiukon on myös aina oltava kotona sen aikaa kun tyttömme siellä hetken hoidossa on...

Tietysti tämä mummo-hoito edellyttää sitä että mummo on asiasta itse innostunut ja todella haluaa hoitaa.

Niinpä minä jäin kotiin hoitovapaalle äitiysloman päätyttyä kun en halunnut lastamme hoitoon laittaa muualle ja nyt en töihin menoa edes suunnittele kun pikkukakkonen on tulossa. Miehen kanssa olemme sopineet että kun äitiyslomani sitten aikanaan päättyy jälleen niin hän on valmis jäämään kotiin töistä vuorotteluvapaalle jos vain haluan töihin joksikin aikaa palata. Ja todennäköisesti kun palaan niin aloitan osa-aikaisena.

Vierailija
4/11 |
24.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitaa täydellä sydämellä!!!

voin luotettavasti jättää lapsen mummin hoiviin

kun tiedän että se on hänelle yhtä tärkeä kuin meille.

Pienen paras paikka on kotona ja ihanaa kun lasta ei tarvitse aamuisin herättää tai alkaa pukea ulkovaateta päälle kun mummi tulee meille!

Suosittelen hoitajaksi,jos mummilla intoa ja halua hoitotyöhön.Onhan se tavallaan rankkaakin,nostella 10 kiloista ja pestä pyllyä,ulosmenot,pukeminen näin talvella....

Vierailija
5/11 |
24.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö meni mummille ja ukille hoitoon kun oli vajaa 2-v. menin silloin itse osapäivätöihin. Hyvin on mennyt, tyttö sekä isovanhemmat tykkää!!! muita lapsia tapaavat seurakunnan perhekerhossa jossa käyvät yhtenä aamupäivänä vikossa, sekä puistossa. Suosittelen lämpimästi, meillä ainakin " hoitoon meno" sujui hyvin ja ilman ongelmia, kun hoitaja on tuttu. Meillä tyttö siis mummolassa 3 päivänä viikossa. Ja tosiaan saat kotihoidontuen ja kuntalisän. Sen saa aina siihen saakka kunnes lapsi täyttää kolme, jos ei ole kunnallisessa hoidossa! Toivottavasti teillä hoito järjestyy!!!!

Vierailija
6/11 |
25.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystäväni äiti on perhepäivähoitaja, he olisivat halunneet lapsen mummolleen hoitoon mutta ei onnistunut. mummo ei voinut toimia ns virallisesti hoitajana koska on niin läheinen sukulainen.. jotain tällaista tuli vastaukseksi silloin.

itse aloitan ens viikolla työt ja poika pph. hirvittää!!

äitiäni mietittiin hoitajaksi koska asuu jo meillä väliaikaisesti ( kämppä remontissa 100km päässä ja työt meidän vieressä). jos asuttaisi samalla paikkakunnalla, eli muutettaisi 100km päähän niin sitten onnistuisi... harmi!

Vierailija
7/11 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän mummo on kunnallinen pph ja lapset on siellä hoidossa, siis ihan virallisesti.

Olen ollut todella tyytyväinen tähän ratkaisuun, vaikka aluksi mietinkin miten se vaikuttaisi mummo-lapsenlapsi suhteeseen.

Voin todella hyvillä mielin jättää lapset hoitoon, eikä päivällä tarvitse murehtia miten pärjäävät.

En toki kiellä etteikö näin voisi olla vaikka lapset olisi vieraalla hoitajallakin.

Tästä on tietty monta mielipidettä, mutta itse ollaan oltu tosi tyytyväisiä.

Kerran yksi vieras hoitaja hienovaraisesti vihjaili, että olisi hyvä jos veisin lapset esim. tarhaan, niin oppisivat olemaan vieraassakin paikassa hoidossa, mutta en näe siihen kyllä mitään syytä.

Miksi pitäisi?

Näin meillä :)

Vierailija
8/11 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi tietää että miten te maksatte sille mummille/mummolle siis ihan kuunnon palkaa vai,kun eihän tuo kodinhoidontuki mihinkään riitä.Minäkin mietin jos mummi alkaisi hoitamaan mutta tuo raha siinä mietityttää..

Vierailija
9/11 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiseni ollessa 1v minun äitini hoiti häntä kun menin töihin. Äitini oli aikaisemmin ollut todella terve mutta alkoikin sairastamaan. Talvella loukkasi solisluun eikä pysytynyt nostamaan tyttöä. Olen itse päiväkodissa töissä joten jouduin ottamaan hänet mukaani. Oli aina selittelemistä (toisille vanhemmille) kun oma lapsi oli mukana.

Onneksi jäin viiden kuukauden päästä uudestaan äitiyslomalle, en olisi kestänyt pitempään.

Mieti siis varahoitaja jos mummo sairastuu!

Vierailija
10/11 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kommentoida tuota kunta-lisää...

Jos mummolle maksetaan virallisesti palkka niin kuntalisää ei ainakaan Oulussa saa, mutta kotihoidontuen ja mahdollisen lisäosan saa, koska lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa.

Kunta-lisän maksuperusteet ovat kuntakohtaisia, useimmat kunnat edellyttää, että toinen vanhemmista jää pois töistä hoitamaan lasta kotiin ennen kuin saa oikeuden kunta-lisään.

Oulussakin kunta-lisää hakiessa tulee tarkoin selvittää hoidon järjestäminen, koska Oulu on niitä harvinaisimpia kuntia, joissa molemmat vanhemmat voivat olla töissä, ja siitä huolimatta kunta-lisä maksetaan,

mikäli vanhemmat hoitavat lapsiaan itse..

Oulussa kunta-lisä maksetaan alle 2-vuotiaasta lapsesta.

Se taas on sitten jokaisen oma henkilökohtainen asia, että palkkaako mummonsa virallisesti vai epävirallisesti??

Meillä on mummo ollut tiläpäisesti hoitamassa lapsiamme, kun olen ollut koulussa tai harjoitteluissa, hyvin on mennytkin, kun onhan mummi kuitenkin läheisin mahdollisin hoitaja vanhempien jälkeen..

Vierailija
11/11 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapsi ollut jo yli puoli vuotta hoidossa vuoroin äidin ja vuoroin isän vanhemmilla. Toiset ovat eläkkeellä ja toiset osa-aikaeläkkeellä ja kaikki haluaisivat hoitaa lasta koko ajan, eli meidän pitää sitten pitää huoli että saavat yhtä monta viikkoa lapsen kanssa. :) Lapsi on ollut yleensä pari viikkoa toisessa ja sitten taas pari viikkoa toisessa paikassa.

Isovanhemmat ei oo suostuneet ottamaan vastaan rahaa, joten kotihoidon tuet ja kuntalisät on jääneet meidän perheen elämiseen.

On tosi kivaa nähdä, miten lapsi jää mielellään hoitoon kenen tahansa isovanhemman luo ja jokaisen kanssa on omat leikkinsä. Järjestely antaa myös meille paljon vapautta, kun molemmilla on liukuva työaika (eli iltaisin menee joskus myöhään) ja välillä on helppo jättää lapsi samantien yöksi hoitoon, jos on itsellä menoa. Usein isovanhemmat oikein kerjäävät lasta yöksi hoitoon. ;)

En voi kuin suositella mummolassa hoitoa! Tietysti pieniä erimielisyyksiä voi tulla esim. siitä, millaisia vaippoja käytetään ja miten paljon annetaan käyttää tuttia. Isovanhemmilla on myös tapana syöttää enemmän herkkuja kuin mitä meillä kotona syödään.. Mutta näistä kannattaa sopia etukäteen.