Mitä sinä tekisit jos kadulla joku menee elottomaksi?
Mietin vain että kuinka moni oikeesti ajattelee että "joku toinen ehkä..."?
Kommentit (22)
Soittaisin 112 ja toivoisin sieltä ohjeita, itse en osaisi varmasti mitään tehdä ohjeitta. No ehkä kääntää kylkiasentoon ja kokeilla kaulalta pulssia.
Olen antanut ensiapua ja eräs herra pysähtyi myös auttamaan. Nainen päätyi sairaalaan ja oli jopa tolkuissaan :)
Soittaisin tietenkin 112 ja antaisin ensiapua.
Ihmettelen aina juttuja, että kukaan ei auta nykyään. Olen nähnyt monta tilannetta, että ihmiset melkein kilpaa juoksevat auttamaan vierasta ihmistä.
Alkaisin kirkua. Se olisi muille melko hämmentävää koska olen täysikasvuinen uros. Jos joku soittaisi 112:een, pitäisin taustalla sellaista älämölöä että kaikilta menisi hermot. Sitten mut melko varmasti raahattaisiin helevettiin siitä ölisemästä. Tämän jälkeen alkaisin jupista, nousisin ja tallustelisin kotiin jossa ihmetelisin myrtyneenä miksi muut on niin kylmiä ettei auta hätääntynyttä. Saattaisinpa vielä katkeroituakin ja alkaa laatia kökköjä provoja av:lle.
Plan B: tekisin sen mitä intin lääkintämiehenä osaan ja ehdottaisin samalla että viittiskö joku soittaa hätänumeroon.
Itse en osaa ainakaan oikealla tavalla elvyttää, mutta hätänumeroon soittaisin. Yrittäisin huitoa huomiota lähistön ihmisiltä, jos sellaisessa paikassa oltaisiin. Ja tietty jos hätäkeskuksesta jotain neuvoisivat, toimisin sen mukaan.
Suoraan sanottuna, jos kyseessä olisi jokin vanhalta kuselta ja oksennuksen peittämä spurgu niin tuskin rupeaisin antamaan tekohengitystä. Vastenmielistä se olisi normaalinkin ihmisen kohdalla, mutta hengen pelastamiseksi sen tekisin. Jos siis selkeästi näen että sairaskohtaus. Ojassa makaavia spurgun näköisiä en mene herättelemään, en ota riskiä että käyvät päälle. Tämä on julma totuus.
Kuvaisin tietenkin kaiken ja julkaisisin lärvikirjassa!
Soittaisin hätänumeroon, panisin kaiuttimen päälle ja kysyisin mitkä ovat nykyiset elvytyssäännökset. Ne kun vaihtuvat ennen kuin kerkeää kissaa sanoa.
Tottakai välittäisin lähimmäisestä. Ei sitä tiedä koska samassa tilanteessa on oma. Provot voisivat mennä itseensä....
Riippuu vähän. Jos henkilö näyttäisi vihervassarianarkisilta, niin kävelisin luultavasti nauraen ohi.
Käännyn heti joko kadunkulmasta poispäin tai kaupanovesta sisään ja teeskentelen etten huomannut.
Vierailija kirjoitti:
Alkaisin kirkua. Se olisi muille melko hämmentävää koska olen täysikasvuinen uros. Jos joku soittaisi 112:een, pitäisin taustalla sellaista älämölöä että kaikilta menisi hermot. Sitten mut melko varmasti raahattaisiin helevettiin siitä ölisemästä. Tämän jälkeen alkaisin jupista, nousisin ja tallustelisin kotiin jossa ihmetelisin myrtyneenä miksi muut on niin kylmiä ettei auta hätääntynyttä. Saattaisinpa vielä katkeroituakin ja alkaa laatia kökköjä provoja av:lle.
Plan B: tekisin sen mitä intin lääkintämiehenä osaan ja ehdottaisin samalla että viittiskö joku soittaa hätänumeroon.
Vielä parempi olisi jos osoittaisit jotain tiettyä henkilöä "Sinä sinipuseroinen nainen, SOITA 112, NYT!
Paljon tehokkaampaa kuin yleisluontoinen viittiskö joku soittaa
Vierailija kirjoitti:
Hei sinä sinipuseroinen nainen, SOITA 112, NYT HETI
Soittaisin 911 hätänumeroon ja pyytäisin apua.:"Please come fast its an emergency,here is död person"
"Where are you now?"
"I am in Finländ ."
Jatkaisin matkaani, ei pahemmin kiinnostaisi
Uusien suositusten mukaan ei tarvitsekaan enää puhaltaa, vaan painallukset riittävät. Siis jos ei olla sairaalamaailmassa eikä ole ambua millä ventiloida.
Useamman kerran olen joutunut auttamaan. Ei ihmisiä näytä hirveästi toiset kiinnostavan. Kerran autettava kävi päälleni kun oli vähän sekaisin, mutta ei tuo ole rajoittanut. Ei sitä koskaan voi tietää, miksi joku makaa maassa. Kylmällä ilmalla ulos sammuneetkin pitää saada liikkeelle.
Miksiköhän mun kohdalle on sattunut näitä niin paljon? Johdatteleeko joku Ukko Ylijumala mut noihin tilanteisiin, kun multa saa apua.. XD Talvella autoin myös pahasti auton tönäisemäksi joutunutta miestä. Olin tilanteessa ainoa, joka ei panikoinut.
Plan C: olet kuuntelevasi sydänääniä ja sammalla kun tunnitelet rintaa kädellä, niin nappaset lompakon talteen. Sitten lähdet pois mukamas soittamaan apua tms.
Soittaisin 112 ja antaisin ensiapua. Tietysti.