Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Loma-asioista tietävät, hoi!

Vierailija
15.05.2016 |

Voinko säästää lomastani 20 päivää seuraavaan lomakauteen? Pomo suhtautuu aika nihkeästi tähän. Pidän kuitenkin normikesäloman. Kvtes on meillä työpaikalla käytössä.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi. Tai no riippuu siitä kuinka paljon kerryttäisi lomia per vuosi. Lomia voi siirtää vain 18 lomapäivän ylimenevän osan eli jos lomia kertyy vuodessa se normaali 24 tai 30 päivää voit säästää seuraavalle lomakaudelle joko 7 tai 14 päivää maksimissaan.

Vierailija
2/34 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pomo, siis esimies, päättää miten lomasi pidät, työehtosopimuksen puitteissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin juuri kuten edellinen vastasi mutta lisään vielä, että "työntekijä ja työnantaja voivat yhdessä sopia että yli 18 vuorokauden ylimenevä loma siirretään seuraavalle lomakaudelle". Siis sopia yhdessä. Jos työmatkalle ei sovi niin sitten ei sovi. Sen sijaan työntekijällä on oikeus säästää (siirtää) 24 vuorokauden ylimenevä loma seuraavalle lomakaudelle. Siis on oikeus. Halusi työnantaja tai ei.

Vierailija
4/34 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijällä on oikeus päättää lomastaan. Haloo, se on työntekijän loma! Pomo voi vapaasti päättää omastaan.

Vierailija
5/34 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työntekijällä on oikeus päättää lomastaan. Haloo, se on työntekijän loma! Pomo voi vapaasti päättää omastaan.

Opiskele hieman lisää.

Vierailija
6/34 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kuitenkaan kannata kuvitella, että voisit ensi vuonna pitää 6 viikkoa lomaa putkeen. Moista oikeutta ei ole yksityisellä sektorilla, sillä työnantaja todennäköisesti rajoittaa tämän neljään viikkoon kesälomakaudella, loput voit pitää talvella.

Julkinen sektori on asia erikseen.

Vierailija
7/34 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimin siivoojana julkisella sektorilla, sain sovittua että aikaisempi työkokemus laskettiin hyväksi ja nyt minulla on kesällä 8 viikon palkallinen kesäloma! Voi autuutta, vaikka palkka ei olekaan kummallinen.

Vierailija
8/34 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

toimin siivoojana julkisella sektorilla, sain sovittua että aikaisempi työkokemus laskettiin hyväksi ja nyt minulla on kesällä 8 viikon palkallinen kesäloma! Voi autuutta, vaikka palkka ei olekaan kummallinen.

MIten ihmeessä saat 40 palkallista päivää vuosilomaa, kun virkaehtosopimuksen mukaan lomapäiviä voi olla vain 38? Ja toiseksi: ei niitä vanhoja työkokemuksia mitenkään sovita, ne on määritelty siellä TESsissä.

Vierailija
9/34 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota...kyllä palkka-asiamies ihan itse punnitsee, mikä työkokemus otetaan laskelmiin mukaan. Esim onko postinkantajat työkokemus mukaan laskettavaa jossain toisen alan töissä

Vierailija
11/34 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokemusta voi olla vaikka sata vuotta, mutta ei sen ansiosta lomien määrä mihinkään kahdeksaan viikkoon nouse. 

Vierailija
12/34 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

guuglettelin hieman kateudesta, enkä yllättyisi jos noin olisi:

http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2010/07/12/al-kunnalla-ja-v…

Vierailija
13/34 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

guuglettelin hieman kateudesta, enkä yllättyisi jos noin olisi:

http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2010/07/12/al-kunnalla-ja-v…

MInä en mitenkään saa 38 päivästä kahta viikkoa pitempää lomaa kuin 30 päivästä. Jostain syystä näissä jutuissa aina oletetaan, että lomarahavapaat on valtiolla sama kuin palkallinen loma, mutta ykistyisellä näin ei olisi.

Lisäksi julkisella sektorilla työterveys on paljon suppeampi kuin yksityisellä puolella, autoetua tms. ei ole ja muutenkin palkan lisäksi maksettavat edut ovat paljon pienemmät.

Vierailija
14/34 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa ei meidän tarvitse mitenkään säästellä tä siirrellä lomia.

Mulle kertyy 2,5 pvää kuukaudessa. Sitten kun on päiviä plakkarissa voi ottaa vapaata kun haluaa. Nyt olen 3viikkoa vapaalla, heinäkuussa otin 3vkoa ja syyskuulle 3vkoa. Tämä toukokuun vapaan otin ylitöistä vapaaksi. Kertyneet ylityöt voi ottaa rahana tai suhteessa paremmalla kertoimella vapaaksi.

Työkaveri on muistaaksi 6 tai 8viikkoa kesällä pois kun keräsi päiviä viime vuodelta. Ei mitään ongelmaa eikä epäselvää. Joustava ja yksinkertainen systeemi. Meriala.

Vierailija
15/34 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkipyhäviikko vie vain 4 lomapäivää, esim. juhannusviikko.

Vierailija
16/34 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisellä lomapäiviin lasketaan lauantaitkin, julkisella tietääkseni ei.

Vierailija
17/34 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkokemusta voi olla vaikka sata vuotta, mutta ei sen ansiosta lomien määrä mihinkään kahdeksaan viikkoon nouse. 

Helposti. Pari 4-päiväistä työviikkoa ja 6 tavisviikkoa saa 38 lomapäivällä.. Itse pidän 4 viikkoa kesällä, 2 syksyllä ja 2 keväällä. Nyt olin helatorstaiviikon lomalla ja keväällä pääsiäisen aikaan tulee monesti myös vajaa lomaviikko.

Vierailija
18/34 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityisellä lomapäiviin lasketaan lauantaitkin, julkisella tietääkseni ei.

Silti: 36 päivää yksityisellä on yhteensä 6 vko lomaa, 38 päivää julkisella on 7 vko ja 3 päivää lomaa, ei suinkaan 8 vko.

Lisäksi julkisella puolella pitää olla 15 vuotta töissä, että saa tuon 38 päivää lomaa. Yksityisellä puolella 36 päivän lomiin riittää usein jo 1 vuoden työssäolo, joten loogisesti voisi ajatella, että kun yksityisellä puolella on 14 vuoden ajan pitänyt lomia 36 vrk/vuosi ja julkisella puolella lomia on ollut vain 30 vrk/v, niin yksityisellä puolella on ko. aikana pidetty 84 lomapäivää enemmän kuin valtiolla. Tämä alkaa kompensoitua siinä vaiheessa, kun julkisella puolella tulee 15 vuotta täyteen, mutta menisi 41 vuotta, että koko elämänmittainen kokonaislomapäivämäärä olisi sama yksityisellä ja julkisella puolella.

Vierailija
19/34 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helposti. Pari 4-päiväistä työviikkoa ja 6 tavisviikkoa saa 38 lomapäivällä.. Itse pidän 4 viikkoa kesällä, 2 syksyllä ja 2 keväällä. Nyt olin helatorstaiviikon lomalla ja keväällä pääsiäisen aikaan tulee monesti myös vajaa lomaviikko.

Mistä ihmeestä keksit, että TESsin mukainen vapaapäivä on lomapäivä? Termit sinulla ainakin on sekaisin.

Vierailija
20/34 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa ei meidän tarvitse mitenkään säästellä tä siirrellä lomia.

Mulle kertyy 2,5 pvää kuukaudessa. Sitten kun on päiviä plakkarissa voi ottaa vapaata kun haluaa. Nyt olen 3viikkoa vapaalla, heinäkuussa otin 3vkoa ja syyskuulle 3vkoa. Tämä toukokuun vapaan otin ylitöistä vapaaksi. Kertyneet ylityöt voi ottaa rahana tai suhteessa paremmalla kertoimella vapaaksi.

Työkaveri on muistaaksi 6 tai 8viikkoa kesällä pois kun keräsi päiviä viime vuodelta. Ei mitään ongelmaa eikä epäselvää. Joustava ja yksinkertainen systeemi. Meriala.

No kylläpä teillä on asiat hyvin! Vapaata tulee vasemmalta ja oikealta ja siitä vaan kuittaa itselleen lomaa kun sattuu huvittaan. Miten tuo sijaiset ja palkkaus sitten?