Teettekö lantionpohjalihasharjoittelua? Miten usein?
Hei!
Teettekö lantionpohjalihas harjoittelua? Ja miten usein? Varsinkin toista lasta odottavat. Minulla on vieläkin vähän virtsankarkailua edellisestä raskaudesta, joten nyt olen viikolla 10+5, ehdinkö vielä saada lihakset kohtuulliseen kuntoon?
Viimeksi en harjoitellut ja synnytyksen jälkeen en ollenkaan pystynyt pidättelemään ja se ei ollut kovin kivaa. :(
Kertokaa :)
T.Rozie74 ja yllätysvauva 10+5
Kommentit (4)
Unohdan välillä pitkäksikin aikaan ja sitten huonolla omalla tunnolla teen putkeen kovasti. Mulla kyllä lääkäri on ne testannut joka tutkimuksessa eikä ole ikinä mitän valittanut, tiedä sitten niiden kunnosta. Ainoastaan kovassa yskässä ollessani en enää viikon yskimisen jälkeen yksinkertaisesti jaksanut jännittää jokakerta vaan laitoin siteen jo lopuksi :( Muuten ei ole ollut ongelmia. Toista odotan, mutta pelkään kyllä että tämän jälkeen joutuu enemmän töihin kuin ekan jälkeen jouduin.
.. kohtuulliseen kuntoon. Luulen,e ttä käy samalla lailla kun viimeksikin. Koska raskaushormoonien takia on taas alkanut karkailla enemmän ja helpommin. Mutt täytyy yrittää! :)
Kiitos vastauksista!! Ja tsemppiä! :))
Minäkään en " ehtinyt" saada täydelliseen kuntoon lp-lihaksia ennen toka raskautta. Täytyy myöntää, että enimmäkseen kyse on viitsimisestä ja toisaalta vähän tiedon puutteestakin. Alkuraskaudessa kun alkoi lirahdella enemmän, keksin että joka kerta ennen kuin aivastan, yskäisen tvst. vedän lihakset sisään, siis jännitän lp-lihakset. Muutaman päivän kun sitä asiaa ajatteli joka kerta, niin sitten alkoi mennä rutiinilla automaattisetsi ja kas, kunto parani huomattavasti. Lirahteluongelmaa ei oikeastaan ole sen jälkeen ollut. Nyt loppuraskaudessa tuntuu että lp-lihakset alkaa olla kovilla, tietysti kohtu painaa rakkoakin mutta toivottavasti synnytyksen jälkeen pääsisin vastaavaan kuntoon taas. Eka synnytyksen jälkeen en edes tajunnut jännittää lp-lihaksia ja aivastaminen, nauraminen, yskäisy otti niin sairaan kipeää... nytpä ainakin tiedän, ja yritän jännitellä niitä heti ensi päivästä lähtien... ja varmaan jumppaillakin enemmän sitten heti alkuun.
eikkuli 34+
Mulla myös ekan lapsen synnytyksen jälkeen virtsa karkaili. Päätin myös, että alan treenata niitä lihaksia uudelleen, vaikka aluksi tuntui, ettei niitä lihaksia ole enää ollenkaan olemassa.
Musta on ollut helpointa supistella lp-lihaksia esim. työmatkalla tai kun muuten istuu hyödyttömänä autossa. Siinä voi helposti ottaa aikatavoitteita esim. " jaksan treenata vielä seuraavaan risteykseen" jne.
Kyllähän niitä lp-lihaksia kannattaa treenata nyt ja myöhemminkin. Ikävää, että esim. Tena ladyjä mainostetaan yhä nuoremmille, kun helpoin tapa hoitaa virtsankarkailua olisi juuri treenata lihaksistoa, eikä alistua kohtaaloonsa. Heikot lantionpohjalihakset ovat syynä moneen muuhunkin vaivaan, joten kyllä niistä kannattaa pitää huoli.