•••••• 75% hakijoista ei pääse ammattikorkeakouluun - kohta moni taas pettyy! ••••••
Ammattikorkeakoulujen pääsykoepäivät lähestyvät ja moni valmistautuukin niihin yötä päivää voimia säästämättä.
Jos todistuksesi arvosanat ovat kiitettäviä, valmistaudut ahkerasti ja se myös tuottaa tulosta, pääsykoetaktiikkasi osuu nappiin, tehtävät suosivat juuri sinua ja onnistut vastaamaan juuri niin kuin yliopettaja hakijoilta odottaa - ja olet parempi kuin muut, saatat päästä ammattikorkeakouluun. Siis ehkä.
Noin tilastojen valossa ammattikorkeakouluun ei pääse. Esimerkiksi Metropoliaan ei päässyt 92% hakijoista.
Aiotteko joskus päästä ja millä perusteella?
Kommentit (26)
Ei muuta kuin avoimet ovet kaikkiin korkeakouluihin niin ei kukaan pahoita mieltään.
Vai mitä meinaat?
Ihan kiva, että on vielä sellaisia laitoksia, joihin ei ihan kuka tahansa pääsekään.
Esimerkiksi monet vakuutusyhtiöt pitävät tekniikan alalta amk:sta valmistuneita parempina kansalaisina ja antavat (insinöörien) tuliteriin autoihin heti täydet vakuutusbonukset. Merkittävä säästö, kun puhutaan uudesta autosta.
Eli mitä enemmän roskaväkeä hakee kouluun sitä vaikeampaa sinne on päästä? Puolet näistä amk-opiskelijoista ovat täysiä amiksia jotka eivät pärjäisi oikeassa korkeakoulussa viikkoakaan.
Kaikki hakijat eivät edes halua päästä sisään. Työttömän nuoren on (tukia saadakseen) haettava 3:een (vai oliko peräti 5:een?) opiskelupaikkaan.
Lisäksi aika moni hakee useampaan paikkaan, kun ei ole varma mihin haluaa, tai varmuuden vuoksi (ei välttämättä sitten edes lue/osallistu muihin kun siihen yhteen pääsykokeeseen).
Veikkaisin että ehkä n. 50% on tosissaan hakevia, käytännössä siis sisäänpääsy% on paljon suurempi, jos huomioidaan vain ne jotka OIKEASTI haluavat päästä opiskelemaan.
No itsellä oli siis hullun hyvä tuuri kun läpällä hain 120op todistuksella ja pääsin heti sisään... Kouluja viimeksi käyty yli 5v sitten ja kokeisiinkaan en paljoa lukenut. Oli siis joo "unelmalinja" ja läpällä hain kun luulin etten pääse. Enkä vetänyt edes huonoimpia pisteitä millä pääsi sisään testissä/haastiksessa.
Kyllä se päässyt aines on "hieman" erilainen kuin hakijat keskimäärin.
KOLMANNES opiskelijoista keskeyttää amiskorkeen. Yhteiskuntamme toivoja!
Sain paikan Metropolista mutta en ottanut vastaan koska tajusin haluavani yliopistoon. Tästä aikaa kaksi vuotta....
ja nyt minusta tuleekin ekonomi! Joten kyllä kannatti pitää välivuosi.
Metropoliaan ei todellakaan ollut hankala päästä, osa hakijoista on vaan huonoja. Itse kirjoitin LLEEE niin harmitti että M:n kirjoittaneet saavat samat lähtöpisteet ja kutsun kokeeseen?!
Se on sitten vielä oma rastinsa päästä sieltä amk:sta ulos tutkintotodistuksen kera. Ei kannata paukutella henkseleitä heti myönteisen hakutuloksen jälkeen...
Ihan varoituksen sanana että ensimmäisestä opiskelupäivästä on (liian) pitkä matka siihen, että saa amk-paperit kouraan. Paitsi hoitoalalla.
Vierailija kirjoitti:
No itsellä oli siis hullun hyvä tuuri kun läpällä hain 120op todistuksella ja pääsin heti sisään... Kouluja viimeksi käyty yli 5v sitten ja kokeisiinkaan en paljoa lukenut. Oli siis joo "unelmalinja" ja läpällä hain kun luulin etten pääse. Enkä vetänyt edes huonoimpia pisteitä millä pääsi sisään testissä/haastiksessa.
Sama, mutta se unelma-ala ei kyllä sitten ollutkaan lähelläkään unelmaa.
Älkää aloittako terveydenhoitoalan opintoja, vaikka saisitte paikan! Siellä on rokotuspakko! Nuorena jaksaa ottaa ehkä influenssapiikin, mutta vanhemmiten alkaa työn kaikki haittapuolet kumuloitumaan ja joudutte vaihtamaan alaa, jos tahdotte säästää oman toimintakykynne ja terveytenne!
t. turhaan opiskellut
Vierailija kirjoitti:
KOLMANNES opiskelijoista keskeyttää amiskorkeen. Yhteiskuntamme toivoja!
https://www.stat.fi/til/kkesk/2016/kkesk_2016_2018-03-14_tie_001_fi_001…
https://www.stat.fi/til/kkesk/2016/kkesk_2016_2018-03-14_tie_001_fi.html
Miksi levität väärää tietoa noin varmana itsestäsi? Mihin pyrit?
Nyt voi pyytää ammattilaisen avuksi, kun tekee pääsykoetehtäviä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Sain paikan Metropolista mutta en ottanut vastaan koska tajusin haluavani yliopistoon. Tästä aikaa kaksi vuotta....
ja nyt minusta tuleekin ekonomi! Joten kyllä kannatti pitää välivuosi.
Metropoliaan ei todellakaan ollut hankala päästä, osa hakijoista on vaan huonoja. Itse kirjoitin LLEEE niin harmitti että M:n kirjoittaneet saavat samat lähtöpisteet ja kutsun kokeeseen?!
Mäpä kirjoitin C paperit ja nyt mun keskiarvo AMK:ssa on 4.81. Harmittaako?
Mä kyllä pääsin Metropoliaan vaikka kirjoitin vain C:n. Pääsykokeissa voi silti pärjätä hyvin vaikka lukio ei menekään nappiin. Itse tein kaksoistutkinnon ja keskityin saamaan amiksesta hyvät arvosanat. Jotkut toiset on koulukiusattuja tai elää jotain muuta kriisiä lukio aikoina jolloin arvosanat ovat olleet huonoja.
Kyllä minä vielä joku vuosi pääsen ammattikorkeaan. Siihen asti tyydyn yliopistoon.
Onnea hakijoille. Ei ole helppoa päästä.
Itse pääsin aikoinani AMK:n opistotason tutkinnolla ja erillisellä tutkinnon täydentäjille tarkoitetulla pääsykokeella. Yliopistoon pääsin sitten AMK:n papereilla erillisvalinnassa ilman pääsykoetta. Ja joskus aikoinaan tuolle opistolinjallekin oli pääsykokeet, koska oli todella haluttu koulu, mutta kun itse hain niin riitti pelkkä todistus.