Sain hirveät huudot neuvolassa kun aloin syömään rautaa ilman heidän "lupaansa"
Minulla oli ennen raskautta hemoglobiini n. 160. Nyt raskauden aikana se on pudonnut ja viime kuun käynnillä se oli 115.
Terveydenhoitaja sanoi silloin että rautalisän saa aloittaa vasta kun hemoglobiini on tasan sata. Kerroin väsymyksestä ja huonosta olosta, mutta ei th niihin reagoinut mitenkään.
Olin niin väsynyt että aamulla juuri ja juuri jaksoin nousta sängystä laittamaan lapset kouluun. Heti kun he lähtivät, kävin takaisin nukkumaan ja heräsin vasta kun tulivat koulusta. Muutaman tunnin hereillä olon jälkeen piti taas ottaa päikkärit kun ei vaan silmät kestäneet auki. Ja illalla kahdeksalta nukkumaan, että jaksaa taas aamulla herätä.
Eipä kuulosta kovin normaalilta.
Aloitin siis rautalisän ja parin viikon käytön jälkeen aloin jo olla paljon energisempi.
Riittää normaalit yöunet eikä päivisinkään yleensä tarvitse päikkäreitä.
Eilen oli neuvola käynti ja kun th mittasi hemoglobiinin niin alkoi huutamaan että miksi olen salaa aloittanut syömään rautalisää ja enkö välitä vauvastani ollenkaan.
Onko rautalisästä jotain haittaa jos sitä alkaa syömään aikaisemmin kuin neuvolan suositus on?
Hemoglobiini oli nyt 124.
Kommentit (17)
Mulle sanottiin, ettei ole tarvetta rautakuurille kun hb oli 95. En tosin ole raskaana vaan mun hemoglobiinin laskee runsaat kuukautiset.
Ninulle ainakin suositeltiin rautalisää jo ekasta neuvola käynnistä alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Mulle sanottiin, ettei ole tarvetta rautakuurille kun hb oli 95. En tosin ole raskaana vaan mun hemoglobiinin laskee runsaat kuukautiset.
- Kuulostaa ihmeelliseltä. Kannattaa kysyä toiselta lääkäriltä. Alhaisesta hemosta on oikeaa haittaa.
Mitä vitamiineja neuvolasta suositeltiin sinulle? Minulle suositeltiin kalaöljykapseleita ja multivitaa (raskaana oleville).
Multivitaa aloin syömään jo ennen ensimmäistä neuvolaa. Se oli heidän mielestä ihan ok.
Siinä on vähän rautaa, mutta ei tarpeeksi.
Ap
Muistaakseni raskauden piti olla tietyillä viikoilla, jotta olisi vauvan kannalta turvallisempaa aloittaa rautalääkitys. En muista, että mikä syy oli, mutta vauvahan saa sitten osansa istukan kautta. Raskautesi liian alussa? Yritä vaikka googlettaa syytä, jos täällä ei kukaan osaa kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Kuulostaa ihmeelliseltä. Kannattaa kysyä toiselta lääkäriltä. Alhaisesta hemosta on oikeaa haittaa.
Tää oli naistentautien pkl:n gynen kanta. Laittoi kuitenkin samaisesta syystä lähetteen kohdunpoistoleikkaukseen. Hiukkasen ristiriitaista. Söin kyllä kiellosta huolimatta rautatabletteja ennen leikkausta ja leikkauspäivän aamuna hb oli 116 ja leikkauksen jälkeen 96. Taas sanottiin, ettei ole syytä syödä rautakuuria.
Mullekin neuvolaterkkari sanoi tiukan ein, kun kerroin ostaneeni rautalisää ja aikovani alkaa syödä sitä. Kertoi, että hemoglobiini mitataan tietyllä käynnillä, ja hän arvioi raudantarpeen sitten silloin. Pian terkkari kuitenkin vaihtui, ja uusi terkkari mittasi hemoglobiinin heti väsyymyksestä kertoessani ja totesi, että voin syödä rautaa jos haluan, vaikka arvo ei ollut huolestuttavan matala vaan minulle erityisen matala. En ihan ymmärrä miksei tuo eka terkka voinut mitata hemoglobiinia kun kerroin että epäilen sen olevan matala.
Joissakin neuvoloissa noudatetaan vielä kivikautista suositusta ettei ekalla kolmanneksella saisi rautaa syödä.
Ja olen huomannut että jotkut terveydenhoitajat eivät osaa ajatella ihmisiä yksilöinä vaan tuijottaa pelkkiä tilastoja.
Se on vähän eri asia putoaako hemppa 160 -> 115 vai 125->115. Ensimmäisessä tuntee olonsa varmasti ihan raadoksi ja jälkimmäisessä ei välttämättä huomaa mitään eroa.
Syö vaan rautalisää, jos siitä tulee parempi olo. Ei siitä ole vauvalle mitään vaaraa.
Ja jos terveydenhoitajan huono käytös jatkuu niin vaihda terkkaria.
Onnellista loppuodotusta.
Selitä meille, miksi sinä keksit tällaisen jutun?
Kai sinä itsekin ymmärrät, että ei yksikään neuvolassa asioinut suomalaisnainen voi uskoa tällaista tarinaa.
"Ekalla kolmanneksella ei saisi rautaa syödä" vaikka olisi kuinka matala hb - miksi? Minä olen odottanut lapsia "kivikaudella", enkä ole sellaisesta kiellosta kuullutkaan. Eikä neuvoloissa sellaista henkilökuntaa ole, joka huutaa asiakkaille, ei ainakaan oikeasti.
Totta on kyllä se, että eräät terveysammattilaiset ajattelevat, että asiakkaat ovat ohjeita ja taulukoita varten enkä pidä kummallisena sitä, että joku ei lupaa ottaa rautaa ennen tiettyä mittausta, jotta saadaan "oikea" tulos. On minullekin eri asiassa ja lääkityksessä hoitaja selittänyt, " kun ei tämä ohjelma voi sellaista ottaa huomioon..." eli viis siitä, kuinka huonosti potilas voi, kunhan ohjelmat ja taulukot saadaan käytettyä asianmukaisesti.
Silloin kivikaudella kun minä olin raskaana, ei rautaa suositeltu ensimmäisen kolmanneksen aikana, kun luultiin sen lisäävän keskenmenoriskiä.
Vierailija kirjoitti:
Vai että oikein huusivat.:D Huono provo. Neuvolassa suositellaan rautalisää raskaana oleville.
Itselleni ainakin sanottiin ettei suositella ensimmäisellä kolmanneksella, ellei ole pahasti alhaalla.
Vierailija kirjoitti:
Selitä meille, miksi sinä keksit tällaisen jutun?
Kai sinä itsekin ymmärrät, että ei yksikään neuvolassa asioinut suomalaisnainen voi uskoa tällaista tarinaa.
"Ekalla kolmanneksella ei saisi rautaa syödä" vaikka olisi kuinka matala hb - miksi? Minä olen odottanut lapsia "kivikaudella", enkä ole sellaisesta kiellosta kuullutkaan. Eikä neuvoloissa sellaista henkilökuntaa ole, joka huutaa asiakkaille, ei ainakaan oikeasti.
Totta on kyllä se, että eräät terveysammattilaiset ajattelevat, että asiakkaat ovat ohjeita ja taulukoita varten enkä pidä kummallisena sitä, että joku ei lupaa ottaa rautaa ennen tiettyä mittausta, jotta saadaan "oikea" tulos. On minullekin eri asiassa ja lääkityksessä hoitaja selittänyt, " kun ei tämä ohjelma voi sellaista ottaa huomioon..." eli viis siitä, kuinka huonosti potilas voi, kunhan ohjelmat ja taulukot saadaan käytettyä asianmukaisesti.
No, jos sinä ja sinulle ei ole sanottu, niin silloin sellaista ei voi tapahtua kenellekään toiselle. Eikä ainakaan Suomessa, eikä ainakaan neuvolassa. Eikä ainakaan”huippuarvosanoin” 30 vuotta sitten valmistunut terveydenhoitaja sellaista voisi sanoa.
Vai että oikein huusivat.:D Huono provo. Neuvolassa suositellaan rautalisää raskaana oleville.