Cytomegalovirus, raskaus ja verenluovutus!
Olen luovuttanut verta noin 15 vuotta, raskausten ja imetysten aikana on ollut tauko mutta muuten aina säännöllisesti, jos olen ollut terve.
Odotan nyt neljättä lastani ja tällä kertaa tehtiin ekan kerran cytomegalovirus-testi. En edes tiennyt, että sellainen on olemassa eikä sitä ole siis testattu muissa raskauksissani eikä neuvolassa ole ikinä puhuttu koko viruksesta. Kolme lastani ovat täysin terveitä.
Tuo testi tehtiin siis minulle nyt ja tulos oli positiivinen, minä olen sairastanut cytomegaloviruksen.
Se on vaarallinen vain jos sen saa raskausaikana, sikiö voi saada pahoja vammoja. Mutta minulla näköjään oli jo se valmiiksi.
Mutta kuinka kauan?
Tutkitaanko verenluovuttajilta tuo virus? Eikö ole paha jos immuunisairas ihminen saa vertani?
Voinko luovuttaa vielä verta?
Onkohan minulla ollut tuo jo aiemmissa raskauksissani... Olenkohan saanut viruksen raskausaikana... Mutta lapset ovat terveitä.
Mietin nyt että kelpaanko enää verenluovuttajaksi?
Kommentit (4)
Testillä mitataan vasta-aineita virusta vastaan. Ei siellä veressä vapaana viruksia uiskentele, jos ei ole sillä hetkellä aktiivinen. Voit luovuttaa.
Jos sinulla on vasta- aineita vanhasta infektiosta, niin vauvalla ei ole hätää, etkä levitä sitä eteenpäin. Veret immuunipuutteisille suodatetaan ja sädetetään, eli ei pitäisi olla riskiä.
Jos luovuttaisit luuydintä niin vastaanottaja saisi lääkityksen varmuuden vuoksi