Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päivähoitomaksut - miten tulottomuus todistetaan?

Vierailija
26.04.2016 |

Meillä siis sellainen tilanne, että päivähoitoitomaksujen tulotiedot pitäisi kuulemma päivittää. Minä olen töissä ja elätän meidän perheen, eli siis mun palkkatietojen toimittaminen on ihan ok. Mutta mun mies on tällä hetkellä tuloton. Hän siis opiskelee, mutta ei ole oikeutettu mihinkään opintoetuuksiin eikä myöskään työttömyysetuuksiin (koska opiskelee). Eli miten tämä miehen tulottomuus todistetaan?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko mahdollista pyytää Kelalta jotain selvitystä siitä, että mies ei saa sieltä tukia?

Vierailija
2/13 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verottajalta? Meillä olivat selvittäneet verotustiedot kun sen hetkisen tulot olivat päivähoitotoimiston mukaan liian pienet. Ihmettelivät millä elämme ja halusivat verotustiedoista tarkistaa että tienaammeko jotain salaa. Emme tienanneet, elimme kädistä suuhun ja omaisuutta myymällä. Muumimukeja on vieläkin hetkittäin ikävä :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos opiskelee niin saa varmasti oppilaitokselta todistuksen. Olen itse opiskelija ja päivähoitoon on riittänyt tuo opiskelutodistus. Ei ne ole kysellyt saanko kelasta opintorahaa vai en (koska se ei vaikuta päivähoitomaksun suuruuteen)

Vierailija
4/13 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Kelalta kielteistä päätöstä opintoetuuksista? Sellaista ei tietenkään ole, jos ei ole hakenutkaan....

Verotiedoissa on se huono puoli, että ne on viime- tai edellisvuotisia.

Vierailija
5/13 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko mahdollista pyytää Kelalta jotain selvitystä siitä, että mies ei saa sieltä tukia?

Ei kai se nyt riitä, tai siis se, ettei saa kelalta tukia ei todista tulottomuutta kuitenkaan mitenkään?

Vierailija
6/13 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos opiskelee niin saa varmasti oppilaitokselta todistuksen. Olen itse opiskelija ja päivähoitoon on riittänyt tuo opiskelutodistus. Ei ne ole kysellyt saanko kelasta opintorahaa vai en (koska se ei vaikuta päivähoitomaksun suuruuteen)

Juu, tuo varmasti toimisikin, jos koulutus olisi sellainen joka oikeuttaa opintoetuuksiin eli ns. päätoimista opiskelua. Mutta siis mies ei opiskele tällaisessa oppilaitoksessa, joten hänen opiskelutodistuksensa toimittaminen olisi sama kuin toimittaisi vaikka jonkun avoimen yliopiston opintotodistuksen, eli ihan turhaa :D

Verottaja olisi varmaan muuten hyvä, mutta ei kai verottajalta saa ajankohtaista tietoa? Mies on siis ollut edellisellä verotuskaudella töissä ja tienannutkin ihan kivasti, mutta nyt tällähetkellä ei ole, eikä siis tienaa yhtään mitään, ei ole tienannut koko alkuvuonna. Ja eikös päivähoitomaksut kuitenkin määräysy todellisten, tämänhetkisen tilanteen mukaan eikä jonkun viimevuotisen?

Vierailija
7/13 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Kelalta kielteistä päätöstä opintoetuuksista? Sellaista ei tietenkään ole, jos ei ole hakenutkaan....

Verotiedoissa on se huono puoli, että ne on viime- tai edellisvuotisia.

Tuo miehen koulutus ei kuulu opintoetuuden piiriin, eli siihen ei voi hakea opintoetuuksia. Tai en minä tiedä voiko hakea, mutta siis kukaan tuossa koulutuksessa oleva ei opintoetuuksia saa. Sitä ei lueta päätoimiseksi opiskeluksi, vaikka ihan kaiket päivät siellä nyt istuttava onkin jos valmiiksi haluaa päästä...

Vierailija
8/13 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, yleensä noissa pelataan edellisen verovuoden tiedoilla, kuten sakotuksissa ja muissa asioissa. Oikaisua saa sitten hakea jos jaksaa myöhemmin itse. 

Vierailija
9/13 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa tiedän tapauksen joka haki käräjiltä varattomuustodistuksen - se sitten kelpasi joka paikkaan.

Vierailija
10/13 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, yleensä noissa pelataan edellisen verovuoden tiedoilla, kuten sakotuksissa ja muissa asioissa. Oikaisua saa sitten hakea jos jaksaa myöhemmin itse. 

Ei muuten pelata edellisen verovuoden tiedoilla, jos tiedot muuttuneet. Siis jos viimevuonna tienaan vaikka 10 000 ja tänävuonna 50 000 enkä ilmoita muutoksesta, niin ihan vamasti joudun joka pennin maksaaan takaisin! Ja sama toimii toisinkin päin: jos ihminen vaihtaa vaikka työpaikkaa, ja entiset 3500e/kk nettotulot tippuu vaikka 1500e/kk nettotuloiksi, niin ei voida olettaa että silti maksaisi täysiä päivähoitomaksuja noilla tuloilla, koska viimevuoden verotus... Päivähoitomaksuthan on nimenomaan sellaiset, jossa muutos tuloissa suuntaan tai toiseen pitäisi ilmoittaa heti, että maksu on ajantasalla.

Vierailija
11/13 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan niinkin vallankumouksellista ideaa kuin että kysyt päivähoitotoimistosta millaisen todistuksen haluavat.

Vierailija
12/13 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotan niinkin vallankumouksellista ideaa kuin että kysyt päivähoitotoimistosta millaisen todistuksen haluavat.

Sehän se olisikin kaikkein helpoin vaihoehto - vielä kun joku vastaisi puhelimeen! Eli siis olen tämän aamun yrittänyt tuonne laskutukseen soittaa, mutta ei vastausta. Ajattelin sitten, että jos täällä joku tietäisi niin ehtisin mahdollisesti vielä tänään nuo liitteet toimittaa (tai mies ehtisi edes hankkia tarvittavan liitteen)...

Vierailija
13/13 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa tiedän tapauksen joka haki käräjiltä varattomuustodistuksen - se sitten kelpasi joka paikkaan.

Heh, muuten hyvä, mutta eikö varattomuustodistuksen allekirjoittamalla mene myös luottotiedot? Plus että ei kai mies mitään varattomuustodistusta pelkän tulottomuuden perusteella saa, kun meillä on kuitenkin omaisuutta (mm. auto ja omakotitalo)? En siis yhtään tästä tiedä, mutta jotenkin kuvittelisin ettei voi "tunnustautua varattomaksi" jos periaatteessa on jotain jolla sen varattomuuden voisi estää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi