Voiko vaikuttaa terveyteen, jos on 2 kuukautta liikkumatta?
Luen pääsykokeisiin käytännössä koko valveillaoloaikani, toki pidän taukoja välillä. Lenkille en kuitenkaan millään malttaisi mennä. Normaalisti käyn joka päivä pitkällä ja reippaalla kävelylenkillä, mutta nyt en ole poistunut kirjasto-koti-akselilta minnekään. Voiko kahden kuukauden liikkumattomuus vaikuttaa terveyteen negatiivisesti? Hirvittää vähän istua 10 h päivässä. Toki pyrin vapaahetkinäni menemään lenkille parhaani mukaan.
Kommentit (6)
Olin itse 2 kk sairaalassa vuodeosastolla enkä liikkunut yhtään kirjaimellisesti. Loppuaikoina ainoa liike oli, että söin itse eli liikutin vähän kättäni ja leukojani.
En huomannut mitään muutosta terveydessäni, kun parannuin ja pääsin kotiin.
Nyt kun rupesin ajattelemaan, niin kyllähän jalkansa katkaisseetkin ovat kipsissä kuukausia ja siten liikkumatta. On vain niin lahnamainen olo. Tänäänkin oli tarkoitus mennä kauppaan ja lenkille, mutta olen tosiaan herännyt kuudelta lukemaan ja tulin juuri kirjastosta, ja nyt makaan sängyssä taistellen väsymystä vastaan. Vielä on parikymmentä sivua luettavana päivän lukutavoitteesta. Tästä sängystä en enää tämän vuorokauden puolella nouse, joten sen lenkin voin unohtaa... Huoh.
Suurin osa aikuisista elää elämänsä noin, eli ei siihen kahdessa kuukaudessa kuole.
Mä olen viettänyt monta vuotta tolleen. Suurinpiirtein olen liikkunut sohvalta jääkaapille, jääkaapilta autolle ja autosta kauppaan. Kyllähän se näkyykin peilistä. Kiloja on tullut mahdottomasti ja kunto on aivan kuraa.
En usko, että parissa kuukaudessa ehtii käydä pahemmin. Tsemppiä luku-urakkaan!
No mä olen joskus ollut monta kuukautta liikkumatta muuten kuin huoneesta toiseen, eikä vaikuttanut mun painoon mitenkään, pysyin tosi hoikkana. Eri asia jos viettää monta vuotta noin liikkumattomana niin varmasti kroppa kärsii.