Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TET=vain paskahommiin tutustuminen

Vierailija
19.04.2016 |

No jonkunhan nekin on tehtävä, joten hyvä niihinkin on tutustua. Mutta minusta olisi fiksumpaa tutustua firman muihinkin tehtäviin, vaikka lapset eivät tietenkään niitä vielä osaisi. Lapsi oppisi ja saisi ehkä kipinää suuntautua jollekin alalle.
Nyt tuntuu että lapsia käytetään vain palkattomina kiireapulaisina.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

? Minä sain TET-jaksoina tehdä ihan kivoja ja mielenkiintoisia hommia. Sain olla apuopettajana, keittäjän apulaisena ruokaa jakamassa ja tiskaamassa ja sitten lääkärin apulaisena. Hommasin kaksi noista paikoista kyllä itse.

Vierailija
2/19 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tettiläisistä ole yleensä hyötyä edes niissä ns. paskahommissa, mitkä muuten ovat ihan oikeaa ja vakavastiotettavaa työtä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tosiaan hommata paikat itse. Minä olin mm. asianajotoimistossa. Eihän siellä paluon mitään voinut tehdö, eli aen puolesta tylsää, mutta 14-vuotiaalle jännää nähdä oikeata työelämää ja pukeutua kuin oikeisiin töihin ja nähdä millaisia asioita töissä ihmiset tekevät. Pääsin yhteen oikeudenkäyntiinkin paikalle. Kiinnostava kokemus, vaikka en koskaan alale lähtenytkään.

Vierailija
4/19 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tettiläisistä ole yleensä hyötyä edes niissä ns. paskahommissa, mitkä muuten ovat ihan oikeaa ja vakavastiotettavaa työtä.

Eikös se TETin tarkoitus olekin olla opiksi ja hyödyksi lapsille, ei tukevoittaa firman kassaa.

Vierailija
5/19 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kahvilassa töissä ja tällä viikolla minulla on ollut ilo opastaa reipasta 15-vuotiasta tyttöä jota on ihan innoissaan hommista. Kaikkea olen näyttänyt hänelle paitsi kassaa. Eli hän tulee viikon aikana näkemään 95% työkuvastani. Jos se on hänestä paskaa, tietää ainakin ettei hakeudu tälle alalle. :)

Vierailija
6/19 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös se TETin tarkoitus olekin olla opiksi ja hyödyksi lapsille, ei tukevoittaa firman kassaa.

On on. Ap se puhui palkattomista kiireapulaisista.

Vierailija
7/19 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika oli konttoritarvikefirmassa (tukku). Se oli ihan kiva paikka, mutta töitä vain oli kuulemma vähän. Mutta kyllä hän sai kerätä lähetyksiä, täyttää lähetyslistoja, tehdä inventaarioita yms,mitä siellä nyt tehdään. Minusta ihan hyviä hommia ensimmäiseksi työpaikaksi. 

Vierailija
8/19 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskahommilla sitä työelämä yleensä aloitetaan, ala kuin ala. Kyllähän siinä firman ja alan toimintaa saa nähdä vaikka itse joutuisikin pieniin hommiin. TET on aika jolloin opitaan sitä työelämää, joka ei aina oo kivaa. Itse sain muinoin tettiläisenä tehdä paljon kaikenlaista ja mulla oli kyllä kivaa se pari viikkoa duunin merkeissä. sain ihan hyvää näkemystä mitä kaikkea voi siellä tehdä, vaikken itse niitä asioita tehnytkään.

Vierailija
9/19 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja pari kaveriani oltiin maikkarilla. Älä yleistä.

Vierailija
10/19 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en suostu ottamaan vaivoikseni enää yhtään vierasta teiniä TET:n. Viimeiset kolme ovat olleet enemmän haitaksi kuin hyödyksi ja kun heitä on välillä pitänyt "emännöidä" lounaan ajan, on ollut jo small talk -tyyppiseen rupatteluun vastausten saanti kuin hampaita hohtimilla vetäisi. Töitä tehdään nyrpistellen ja joka asia pitää selittää monta kertaa. Oma työpanokseni on heidän vuokseen vähentynyt varmaan kolmanneksen, niin paljon extraduunia heidän ohjaamisensa teettää. Ei enää ikinä. "Ahkera ja tunnollinen" TET-läisen hakemuksessa lienee ollut äidin tai iskän ylioptimistinen toive, totuuden kanssa ei ole korreloinut sitten yhtään.

Vierailija
11/19 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö muuten tettejä on tänä keväänä? Tuli mieleen, että voisikin tarjoutua töissä ottamaan tettiläisen muutamaksi päiväksi. Jos saisi jollekin nykyteinille yhtä positiivisen kokemuksen TET:stä kuin itse aikanaan sain.

Vierailija
12/19 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuen tettiläisen asenteesta ni annettiin vastuuta ja kivempia tehtäviä.

Vierailija
13/19 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

TET valmistaa siinä mielessä hyvin nykyajan työmarkkinoille, että siinä oppii jo varhain tekemään palkatonta työtä.

Vierailija
14/19 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on työelämään tutustumista, ei työntekoa. Siinä on tarkoitus nähdä, millaista töissä on ja miten töitä tehdään. Sivusta seuraamista.

Vierailija
15/19 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en suostu ottamaan vaivoikseni enää yhtään vierasta teiniä TET:n. Viimeiset kolme ovat olleet enemmän haitaksi kuin hyödyksi ja kun heitä on välillä pitänyt "emännöidä" lounaan ajan, on ollut jo small talk -tyyppiseen rupatteluun vastausten saanti kuin hampaita hohtimilla vetäisi. Töitä tehdään nyrpistellen ja joka asia pitää selittää monta kertaa. Oma työpanokseni on heidän vuokseen vähentynyt varmaan kolmanneksen, niin paljon extraduunia heidän ohjaamisensa teettää. Ei enää ikinä. "Ahkera ja tunnollinen" TET-läisen hakemuksessa lienee ollut äidin tai iskän ylioptimistinen toive, totuuden kanssa ei ole korreloinut sitten yhtään.

Sulla on tainnut olla nyt liian suuret toiveet. Ne on 13-16-vuotiaita, joilla ei yleensä ole minuuttiakaan kokemusta mistään töistä vielä vähemmän sinun töistäsi. On täysin epärealistista odottaa, että siltä seisomalta kukaan täysin kokematon ja varsinkaan tuon ikäinen voisi yleensä olla mitenkään tuottava. Eikä tarkoituskaan ole olla. Ne eivät ole työharjoittelijoita vaan työhön tutustujia, tarkoitus on vain nähdä millaista työelämä on. Eikä teinien small talk -taidot ole vielä usein kovinkaan kehittyneet, itse asiassa luontaisesti teinien kielellinen kehitys ottaa reippaasti takapakkia. Eikä se ole mikään vika, vaan ihan lajiominaisuus aivojen kehittyessä.

Ota vaikka mukaan seisoskelemaan viereen, jos heidän auttamisestaan on haittaa ja kerro mitä teet ja miksi. Tai sitten jos asenne on tuo, ehkä tosiaan on parempi, ettet anna heti kättelyssä noin tympeää kuvaa työelämästä, etkä ota koko TETtiläisiä ollenkaan.

t. 3

Vierailija
16/19 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on työelämään tutustumista, ei työntekoa. Siinä on tarkoitus nähdä, millaista töissä on ja miten töitä tehdään. Sivusta seuraamista.

Parhaitenhan työntekoon tutustuu työtä tekemällä. Tietenkään tettiläiseltä ei voi vaatia samaa työtahtia tai laatua kuin oikeilta työntekijöiltä.

Vierailija
17/19 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin pankissa tetissä ja oli ihan mielenkiintoista. Olin yksissä lainaneuvotteluissa mukana ja pääsin laskemaan ihmisten säästölippaita ja firmojen yösäilörahoja. Yksi asiakkuuden siirto pankista toiseen tehtiin myös ja kirjeitä pääsin myös postittamaan. Ihan mielenkiintoista hommaa ainakin silloin 16-vuotiaana.

Vierailija
18/19 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin päiväkodissa tetissä aikanaan ja sain tehdä oikeastaan kaikkea. Toki oli sitä "paskahommaakin", lattioiden luuttuamista ja pöytien siivoamista lasten jäljiltä, mutta sain mm. herätellä lapsia päiväunilta, leikittää heitä, avustaa ruokailuissa ja kerran jopa pelasin yhden pojan kanssa opetustuokion ajan, kun hoitaja keskittyi muihin lapsiin.

Nykyisellä työpaikallani on myös tettiläisiä ja heitä on kahdenlaisia: ne, jotka tekevät hommiaan tunnollisesti ja hyvin, saavat tietysti enemmän vastuutehtäviä ja kokeilla sellaisiakin juttuja, joihin tarvitaan enemmän vastuuta ja osaamista. Sitten ovat ne, jotka a) eivät kuuntele ohjeita tai välitä niistä, b) tekevät täysin päinvastoin tahallaan (esim. rämppäävät satunnaisia nappeja laitteesta), c) istuvat puhelimensa kanssa eivätkä tee yhtään mitään, d) juoksevat milloin vessassa, juomassa ja missäkin, eli tupakalla ja juttelemassa kavereidensa kanssa. Se, mitä tehtäviä voi nuorelle antaa, riippuu niin paljon nuoresta itsestään ja myös työpaikasta - joissain työpaikoissa toiminnan pitää olla aika tarkkaa. Tästäkin nuoren olisi hyvä ottaa selvää - onko siellä työpaikalla tarjolla nuorelle soveltuvia hommia niin että siellä viihtyy sen viikon tai kaksi?

Vierailija
19/19 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin aikoinaan tet-jaksolla poliisilaitoksella ja oli kyllä kaikkea muuta kuin tylsää! Pääsin esim. partion mukaan keskustaan perjantai-illalla ja ampumaradalle ampumaan! No, jouduin mä muutaman värikynän terottamaan...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi