Miten teillä on itsevarmuutta käskyttää muita?
Oon tällanen vähän sosiaalivammainen yksilö... :D Joten pliis, selittäkää mulle:
En ymmärrä, miten ihmisillä on itsevarmuutta käskeä toisia tekemään eri asioita, jos ei ole fyysistä ylivoimaa (tai esim. esimiesasemaa)? Mihin tällainen auktoriteetti perustuu?
Kuinka esim. pieni nainen pystyy/uskaltaa käskeä isoa vahvaa miestä, kun ei ole mitään mahdollisuutta pakottaa miestä fyysisesti tekemään yhtään mitään...?
Kuinka joillakin on rohkeutta mennä esim nuhtelemaan jotain teinilaumaa, kun ei ole fyysisesti mitään mahdollisuutta alistaa?
Kommentit (4)
Idiootilla on itsevarmuutta. Vaarallisin ihmismistyyppi on tosiaan itsevarma, vahvaluonteinen tollo. Pystyy mihin vaan alistamiseen, häpeän tunnetta ei ole.
Ellei ole esimiesasemassa niin käskyttäminen ei käy. Kyse on pikemminkin siitä että saa muita mukaan ja on sitten vastavuoroista ellei sitten mukana ole luonnevammaisia joita ei voi käskyttää ja saada mukaansa. Jos työyhteisössä on luonnevammaisia niin sitten hommat menee pitkälle heidän pillin mukaan ainakin niin kauan kun on vaan mielipiteestä kyse että mitä kautta päämäärään mennään.
Varusmiehistä joudutaan osan palvelus keskeyttämään kun eivät hyväksy että heitä käsketään.
No aika harvoinhan sitä sellaisia ihmisiä käskyttää joihin ei ole esim. esimiesasemaa tai muuta auktoriteettia (esim. omat lapset).
Mutta en minä sinänsä pelkää puuttua asioihin jos tarvitsee, esim. jos näen jotain lasta koulumatkalla julmasti kiusattavan ,sanon kyllä kiusaajille silti, vaikka tiedän että joku lauma varhaisteinipoikia saisi minut 50-kiloisen naisen helposti rökitettyä jos haluaisivat. Mutta ihmisillä nyt kuitenkin pääosin on vahvat estot etteivät käy tuosta vaan viattomien kimppuun. Korkeintaan soittavat suutaan.
Toki järkeä kannattaa käyttää missä ja kenelle sanoo. On tilanteita joissa on parempi soittaa poliisille kuin yrittää itse mitenkään puuttua asiaan. Joka kertahan se pitää itse arvioida mitkä vaikuttavat olevan riskit ja hyödyt puuttumiselle.