Viisaudenhammas kasvot halvaantua?? :(
Luin jostain että voi ja alkoi pelottaa. onko tälläistä tapahtunut joillekin? Mitä jos viisaudenhammasta ei poistakaan?
Kommentit (16)
Kyllä niin voi käydä. Äidilläni on käynyt pysyvästi. Tästä syystä itse en poistattaisi viisaudenhammasta ikinä, jos ei olisi ihan äärimmäinen pakko eli se särkisi ison reiän takia lujaa. Mulle suositeltiin opiskelijana poistattamista, kun eivät mahtuneet kokonaan puhkeamaan esiin, mutta kieltäydyin. Nyt olen jo 41-vuotias, eikä osin puhjenneet viisaudenhampaat ole ikinä aiheuttaneet mitään haittaa tai vaivaa. Täysin turhia poistoja olisivat olleet.
Ei viisaudenhampaan poistaminen ole mikään kansalaisvelvollisuus. Aika usein ne aiheuttavat ongelmia, kun reikiintyvät tai eivät sopi puhkeamaan, mutta poistetaan ne vasta sitten!
Vierailija kirjoitti:
Ei viisaudenhampaan poistaminen ole mikään kansalaisvelvollisuus. Aika usein ne aiheuttavat ongelmia, kun reikiintyvät tai eivät sopi puhkeamaan, mutta poistetaan ne vasta sitten!
Ja tuokaan jos eivät mahdu puhkeamaan, ei läheskään aina aiheuta ikinä mitään ongelmia. Suomessa aina ehdotetaan noissa tilanteissa poistoa ja väitetään että tulee tulehduksia ja ties mitä, mutta monessa muissa maissa esim. osin puhjenneitakaan ei poistella rutiinisti, eikä ne ilmeisesti juuri haittoja aiheuta.
Kannattaa myös muistaa, että myös hammaslääkärissä asiakas on kehonsa omistaja, joka päättää mitä sallii itselleen tehtävän. Pakko ei ole suostua mihinkään mihin ei halua. Toki päätöksensä seuraukset sitten myös itse kantaa.
Ehanaa, nämä hoonosoomi-aloitukset. Ei osata taivutuksia, pilkkuja, ei mitään.
Näkyy älykkyys ulkonäkö pelkästään?
Toimia parisuhde muiden näin? (ns. yoda-kieli)
Mitä jälki käteen tajunnut henki lähteä?
Näky koskaan unohda?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niin voi käydä. Äidilläni on käynyt pysyvästi. Tästä syystä itse en poistattaisi viisaudenhammasta ikinä, jos ei olisi ihan äärimmäinen pakko eli se särkisi ison reiän takia lujaa. Mulle suositeltiin opiskelijana poistattamista, kun eivät mahtuneet kokonaan puhkeamaan esiin, mutta kieltäydyin. Nyt olen jo 41-vuotias, eikä osin puhjenneet viisaudenhampaat ole ikinä aiheuttaneet mitään haittaa tai vaivaa. Täysin turhia poistoja olisivat olleet.
Mullekin suositeltiin aikoinaan poistoa. Eka aiheutti haittaa jo parikymppisenä, toka kolmikympisenä ja nyt 44v lähti 2 viimistä. Olis vaan kannattanut silloin aikoinaan kärsiä kerralla.
Minun on pakko käydä poistattamassa kolme viisuria joskus tässä. Kaikki ovat puhkeamassa ja tulevat kylki edellä. Eivät ole kipeitä, mutta suuta en saa kunnolla kiinni ja puhuminen on vaikeaa, koska viisurit ovat puhjenneet sivuttaisessa suunnassa.
Pelottaa, koska minulta porattiin yksi hammas ihan rutiinitoimenpiteenä puoli vuotta sitten, eikä kasvojen hermot ole vieläkään palautuneet. Kasvojen toisen puolen hymy jää vajaaksi ja tunto on myös vajaa. Voi mennä kuulemma pari vuotta palautumiseen.
N18
No juu. Aikoinaan tavallinen terveyskeskushammaslääkäri poisti toisen alaviisurin sen kummemmin kuvaamatta. hermot vaurioituivat eli monta kuukautta puoli lkeukaa oli osin tunnoton ja epämääräinen. En tajunnut tehdä hänestä potilasvalitusta. Nyt poistosta on 20v ja leuka ei ole vieläkään normaali. Onneksi sentään tunto siinä on. Muut viisurit on kuvattu hyvinkin tarkkaan sen jälkeen ja poistettu varoen.
Sitä mä aina ihmettelen, että miten viisaudenhammas voi reikiintyä ikenen sisällä? 😯
viisaudenhammas kasvot halvaantua valonnopeus alkuräjähdys
Vierailija kirjoitti:
Minun on pakko käydä poistattamassa kolme viisuria joskus tässä. Kaikki ovat puhkeamassa ja tulevat kylki edellä. Eivät ole kipeitä, mutta suuta en saa kunnolla kiinni ja puhuminen on vaikeaa, koska viisurit ovat puhjenneet sivuttaisessa suunnassa.
Pelottaa, koska minulta porattiin yksi hammas ihan rutiinitoimenpiteenä puoli vuotta sitten, eikä kasvojen hermot ole vieläkään palautuneet. Kasvojen toisen puolen hymy jää vajaaksi ja tunto on myös vajaa. Voi mennä kuulemma pari vuotta palautumiseen.
N18
Jaa missä kävit hammaslääkärissä ?!?
Vierailija kirjoitti:
Näky koskaan unohda?
Oletko ns. ikuinen opiskelija, joka ei saanutkaan tutkintoa valmiiksi, ja nyt toimit täällä kielipoliisina itsetuntoasi kohottamassa ja muille hohottamassa? No, kaipa sitä täytyy yrittää jollakin päteä, kun maisterin paperit jäi saamatta.
Hankkisit tyttö-kulta elämän, siis ihan oikean sellaisen.
Vierailija kirjoitti:
Näky koskaan unohda?
Sä et taida tuntea yhtään syntymästä saakka kuurona ollutta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näky koskaan unohda?
Oletko ns. ikuinen opiskelija, joka ei saanutkaan tutkintoa valmiiksi, ja nyt toimit täällä kielipoliisina itsetuntoasi kohottamassa ja muille hohottamassa? No, kaipa sitä täytyy yrittää jollakin päteä, kun maisterin paperit jäi saamatta.
Hankkisit tyttö-kulta elämän, siis ihan oikean sellaisen.
hähää näytä sille :D
maisterit käyköön yli opintonsa mutta silti paras koulu on elämän koulu! :)
Vierailija kirjoitti:
Sitä mä aina ihmettelen, että miten viisaudenhammas voi reikiintyä ikenen sisällä? 😯
Kyllä se vaan voi reikiintyä. Ehkä ikeneen on tullut pieni reikä ja siitä pääsee jotain bakteereja. Niin mulla kävi yhdelle hampaalle, joka oli juuri puhkeamassa, mutta ei sitten sopinut muiden hampaiden väliin.
Tutulla halvaantui toinen puoli kasvoista viisaudenhampaan poiston jälkeen. Onneksi parissa kuukaudessa palautui. Suu ei mennyt kunnolla kiinni, eikä silmä totellut jne. Liittyy kai siihen, että monet kasvojen hermot kulkevat niin lähellä poistettavien hampaiden juuria tms.