Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auttakaa, opiskelen yliopistossa enkä osaa kirjoittaa esseitä!

Vierailija
31.03.2016 |

Pääaineeni kursseilla ei juurikaan ole tarvinnut kirjoittaa esseitä, paitsi joitakin kirjallisuuteen liittyviä. Nyt minulla on sivuaineena sellainen aine, josta pitäisi palauttaa muutaman sivun essee koskien aihetta x. Olen mielestäni huono kirjoittamaan esseitä, jo lukiossa niiden kirjoittaminen oli vaikeaa ja aikaavievää (sain juuri ja juuri äidinkielestä M).
Esseessä pitää käydää tieteellistä kirjallisuutta lähteenä. Miten sellaisen voi järkevästi liittää tekstiin niin, ettei se olisi pelkkä maininta yhdessä lauseessa? Minkä verran "oma ääni" saa kuulua?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko sä lukenut yhtäkään tieteellistä artikkelia? Apinoi niitä. Kyseisen alan artikkeleista näet hyvin alan konventiot. Entä tieteellisen kirjoittamisen kurssi, oletko käynyt sen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo ikävää todellisuutta tasosta suomalaisessa yliopistoista jos sinne asti selviää eikä osaa kirjoittaa esseetä tai edes itse etsiä tietoa siitä miten sellainen kirjoitetaan =(

Vierailija
4/13 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdekirjallisuutta pitää osata referoida, toisin sanoen tiivistää siitä omalle esseellesi tai aiheelle olennaiset asiat muutamaan lauseeseen ja argumentoida sitten eteenpäin lähdekirjallisuuteen nojaten.

Esim. "Virtasen (2007, 47) mukaan asia x on näin ja näin. Näyttää siltä, että tämä pätee myös [omaa argumentointia]" näin niinkuin yksinkertaisimmillaan.

Metatekstillä oma ääni ja muiden referointi erotetaan helposti toisistaan.

Vierailija
5/13 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ap opiskelet?

Voi tulla vähän tiukat paikat myöhemmin, kun pitäisi tehdä esim. kandi, kypsäri, gradu, sen tiivistelmä...

Vierailija
6/13 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ykkösen neuvo on hyvä.

Esseen voi tehdä rakenteella, joka on vaikkapa tällainen:

Johdanto (aiheen esittely)

Havainnot, eri näkökannat, "ongelman" käsittely, vertailu tms.

Yhteenveto

Tuo rakenne on väljä, minusta siis kannattaa tutustua, kuinka ne oman alan artikkelit on kirjoitettu.

Vierailija
7/13 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoo ikävää todellisuutta tasosta suomalaisessa yliopistoista jos sinne asti selviää eikä osaa kirjoittaa esseetä tai edes itse etsiä tietoa siitä miten sellainen kirjoitetaan =(

Niinpä :(

Luulin että tieteellisen kirjoittamisen kurssi tulee käydä kandia kirjoittaessa. Nyt en enää tälle vuodella voi sitä valita.

Opiskelen pääaineenani vierasta kieltä. Ajatus kandista hirvittää, mutta ensi vuonna sellainen pitäisi saada aikaan :(

Ap

Vierailija
8/13 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulin että tieteellisen kirjoittamisen kurssi tulee käydä kandia kirjoittaessa. Nyt en enää tälle vuodella voi sitä valita.

Opiskelen pääaineenani vierasta kieltä. Ajatus kandista hirvittää, mutta ensi vuonna sellainen pitäisi saada aikaan :(

Ap

Anteeksi, mutta miten voi päästä opiskelemaan kieliä yliopistoon jos ei osaa kirjoittaa? Vau.

Vierailija
9/13 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mallioppiminen toimii tässä, eli lue muiden tuotoksia ja ota niistä mallia rakenteeseen, tyyliin ja kielenkäyttöön. On tosiaan aika ihme, ettei tieteellistä kirjoittamista juuri opeteta, nämä nykyisetkin kurssit ovat vasta muutaman vuoden pyörineet. Tyyli on lähinnä sellainen, että "heitetään veteen ja katsotaan, oppiiko se uimaan". Jonkinlaista kiusantekoahan se on, tai initiaatioriitti, että testataan riittääkö opiskelijalla älli opetella kirjoittaminen itsenäisesti.

t. yksi, jolle kirjoittaminen oli luojan kiitos luonnostaan helppoa

Vierailija
10/13 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittamaan oppii myös lukemalla. Lue kirjallisuutta, lehtiä, artikkeleita. Kouluaikoina luin aina  edellisenä iltana jonkun romaanin ennen ainekirjoitustuntia. Toimi paremmin kuin loistavasti. 

Vierailija
11/13 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sen kun laitat, että (esim) Tuppuraisen (2013) mukaan asiaa on tutkittu, ja lopputuloksena on päätelmä, että pälä pälä pälä.  Brown (2014) puolestaan toteaa tutkumuksessaan, että asia on päläpäläpälä. Sitten taas kerrot itse jotain, että asia näyttäisi näiden tutkumusten valossa olevan näin. Voit sitten jatkaa, että Junttila (2010) tosin päätyi erilaisen tulokseen. Sitten kirjoitat johdannon, jossa johdattelet asiaan ja loppuun pohdintoja aiheesta, johon laitat jotain omaa. Lähdeluettelon kanssa ole trkkana, ja käytä mhdolisimman toreita lähteitä. Helppoa kuin heinänteko, jos ei ala kuvittelemaan, että pitäisi kirjoittaa jotain uutta ja mullistavaa.

T-FM

Vierailija
12/13 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Anteeksi, mutta miten voi päästä opiskelemaan kieliä yliopistoon jos ei osaa kirjoittaa? Vau.

No itseasiassa akateemiset tekstit ovat oma lajinsa. Vaikka jollekin kirjoittaminen olisi sinänsä helppoa, akateeminen tapa kirjoittaa on sellainen, joka pitää opetella erikseen, kun siinä on omat käytännöt. Ei ole samanlaista kuin lukioesseet.

Musta ap:lle vinoillaan tässä ketjussa liikaa.:)

Vierailija
13/13 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule, osaan kirjoittaa. En vaan ole hyvä esseissä tai muutenkaan tieteellisessä kirjoittamisessa. Olen myös hidas kirjoittaja, mutta saan joskus ihan hyviäkin tekstejä aikaan, jos käytän niihin todella, todella, todella paljon aikaa.

Kuvittelitko, että kieliä opiskellessa siellä itse luodaan paljon tekstiä ko. kielellä? Meillä ainakin on ollut lähinnä kääntämistä ja ihan vaan muutama esseentapainen on pitänyt kirjoittaa kirjallisuuteen liittyen. Pääsykokeessa oli sekä kääntämiseen että kielitieteeseen liittyvät osiot, ja ne menivät hyvin. Kun kirjoituksetkin meni hyvin, pääsin sisään.

Kiitos kaikille, jotka ovat antaneet hyviä vinkkejä :) ♥

Ap