Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joudunko tappamaan itseni nälkään vanhainkodissa?

Vierailija
27.03.2016 |

Olen allergioiden ja aistiyliherkkyyksien takia pahasti ruokarajoitteinen nelikymppinen. Pystyn syömään vain tiettyjä ruokia. Mietin jo kauhulla vanhuutta. Entä jos joudun laitokseen ja minulle pakkosyötetään ruokia, joita en kestä? Entä jos joudun tappamaan itseni nälkään, kun tarjottimilla ei ole mitään sopivaa?

En esimerkiksi koskaan laita leiville mitään päällysteitä, enkä voisi kuvitella syöväni kylmää lihaa. Itseasiassa en nykyään syö enää leipääkään, koska viljoista tulee ikävää ihottumaa kasvohin. En pystyisi mitenkään syömään vaikkapa kolmioleipää. En myöskään pysty syömään mitään hapanmaitotuotteita oksentamatta, vaikka en ole maidolle pahasti allerginen. Piimät, viilit jne. maistuvat suussani pilaantuneelle ja oksennus tulee välittömästi. Saan ikäviä allergiaoireita suurimmasta osasta ruoka-aineita ja mitään raakaa vihannesta tai kasvista en pysty syömään.

Miten tälläiset asiat on ratkaistu omaistenne kohdalla? Järjestyykö aistiyliherkille tai allergisille heille sopivaa ruokaa?

Pelkään tätä ruoka juttua niin paljon, että olen suunnitellut eutanasia tarvikkeiden hankkimista. Muovipussi ja typpikaasu tarjoaisivat täysin kivuttoman ja huomaamattoman poistumistien, kunhan vaan kykenee eutanasian toteuttamaan.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen allergioiden ja aistiyliherkkyyksien takia pahasti ruokarajoitteinen nelikymppinen. Pystyn syömään vain tiettyjä ruokia. Mietin jo kauhulla vanhuutta. Entä jos joudun laitokseen ja minulle pakkosyötetään ruokia, joita en kestä? Entä jos joudun tappamaan itseni nälkään, kun tarjottimilla ei ole mitään sopivaa?

En esimerkiksi koskaan laita leiville mitään päällysteitä, enkä voisi kuvitella syöväni kylmää lihaa. Itseasiassa en nykyään syö enää leipääkään, koska viljoista tulee ikävää ihottumaa kasvohin. En pystyisi mitenkään syömään vaikkapa kolmioleipää. En myöskään pysty syömään mitään hapanmaitotuotteita oksentamatta, vaikka en ole maidolle pahasti allerginen. Piimät, viilit jne. maistuvat suussani pilaantuneelle ja oksennus tulee välittömästi. Saan ikäviä allergiaoireita suurimmasta osasta ruoka-aineita ja mitään raakaa vihannesta tai kasvista en pysty syömään.

Miten tälläiset asiat on ratkaistu omaistenne kohdalla? Järjestyykö aistiyliherkille tai allergisille heille sopivaa ruokaa?

Pelkään tätä ruoka juttua niin paljon, että olen suunnitellut eutanasia tarvikkeiden hankkimista. Muovipussi ja typpikaasu tarjoaisivat täysin kivuttoman ja huomaamattoman poistumistien, kunhan vaan kykenee eutanasian toteuttamaan.

Mitä sinä sitten pystyt syömään?

Vierailija
2/20 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en aio vanhainkotiin mennä sitten kun sen aika olisi. Mieluummin vaikka vankilaan tai eutanasia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos sulla on omissa tiedoissa allergiat ja yliherkkyydet listattuna, niin ei kai niitä sitten väkisin syötellä? Että älä ny vielä rupee eutanasiakamoja hankkimaan, sullahan työelämässäki reipas 20 vuotta jäljellä. :D 

Vierailija
4/20 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä saat muistisairauden ja unohdat vaivasi. Niinpä oireita ei tule

Vierailija
5/20 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tällä ikäluokalla ole moisia... Ei ollut varaa leikkiä ruualla

Vierailija
6/20 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos sulla on omissa tiedoissa allergiat ja yliherkkyydet listattuna, niin ei kai niitä sitten väkisin syötellä? Että älä ny vielä rupee eutanasiakamoja hankkimaan, sullahan työelämässäki reipas 20 vuotta jäljellä. :D 

Ei siellä näitä itsekeksittyjä ole. Ainoastaan todetut, jos niitä on

Vierailija
7/20 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei estä hankkimaan omaa jääkaappia ja sinne syötävää itselle.

Vierailija
8/20 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en aio vanhainkotiin mennä sitten kun sen aika olisi. Mieluummin vaikka vankilaan tai eutanasia.

Mielenkiintoinen ajatus, että pääsisit valitsemaan vankilan tai vanhakoinkodin välillä, siten olet niin huonossa kunnossa, ettet pärjää kotona, ja vielä mielenkiintoisempi ajatus on, että vankilassa tällöin olot olisivat jotenkin paremmat kin vanhainkodissa.

Vierailija
9/20 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän jo nyt vanhukset saavat sellaista ruokaa mikä heille _sopii_. Tietyt lääkkeet esimerkiksi poissulkevat ruoka-aineita, samoin sairaudet. Esim. kihti, diabetes, munuaissairaus. Ja jos on vaikka syöpäpotilas, jolla pysyy sisällä ainoastaan hernekeitto, niin sitten se saa sitä hernaria.

Käsittääkseni kaikille osastolle vähänkin pitemmäksi aikaa joutuville tehdään pienimuotoinen ruokakysely. Saa päättää, että ottaako aamulla lautasellisen puuroa, vaaleaa vai tummaa leipää, laitetaanko levitettä ja ottaako leikkeleen jos sellaista on tarjolla. Juoko ruuan kanssa vettä, maitoa, piimää vai mehua jne. Rasti vaan ruutuun.

Nykyäänhän noita ruokarajoitteisia on sen verran, ettei ole mikään uusi ja outo juttu. Päinvastoin, luulen ma että sairaalassa noita on ollut jo iän kaiken, nyt vasta levinnyt päivähoitoon, kouluihin, lounasruokaloihin jne. Vanhuus tuo nimittäin muitakin vaivoja, kuin pelkästään "en halua syödä raakaa porkkanaa". Syljen eritys vähenee, ruuan maut eivät enää maistu, hampaisto voi olla rikkinäinen ja kipeä -> ei pysty pureskelemaan kunnolla eli tarvitsee pehmeää tai soseutettua ruokaa jne.

Vanhustenhoidossa pääasia on, että vanhus syö.

Jos vähänkin epäilyttää, niin tee hoitotestamentti. www.omakanta.fi -osoitteessa näet omat potilastiedot ja sinne voi muistaakseni lisätä ihan itse tietoja joihinkin kohtiin. Sinne kirjaudutaan esim. pankkitunnuksilla.

Vierailija
10/20 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku pyysi listaa mitä voin syödä:

Täysin ilman oireita selviän syömällä: liha, kana, rypsiöljy, oliiviöljy, keitetty porkkana, keitetty kaali, keitetty sipuli, mustikka ja tavallisimmat mausteet.

Siedän vaihtelevasti: Paprika, pienet määrät maito ja viljatuotteita. Pieni määrä tarkoittaa esim. teelusikka jauhoja kattilallisessa ruokaa.

Tappavia: Kaiki meren ja järven eläimet, kaikki pähkinät jne.

Vaikeita oireita: Kaikki vihannekset ja hedelmät, kananmuna, palkokasvit.

Tähän päälle vielä aistiyliherkkyydet.

Luuletteko tosissaan, että osastolle voisi viedä jääkaapin... Ei varmasti onnistu.

Vierailija
11/20 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin ilman oireita selviän syömällä: liha, kana, rypsiöljy, oliiviöljy, keitetty porkkana, keitetty kaali, keitetty sipuli, mustikka ja tavallisimmat mausteet.

Siedän vaihtelevasti: Paprika, pienet määrät maito ja viljatuotteita. Pieni määrä tarkoittaa esim. teelusikka jauhoja kattilallisessa ruokaa.

Luuletteko tosissaan, että osastolle voisi viedä jääkaapin... Ei varmasti onnistu.

Tulosta vaikka tuo tekemäsi lista ruoka-aineista, joita voit syödä ja ota se mukaan muuttaessasi vanhainkotiin tai muuhun laitokseen. Sairaaloihin ja laitoksiin muuttaessa asukas täyttää esitietolomakkeen, jossa selvitetään ruokavaliokin. Kirjoita siihen, ettet voi syödä monia ruoka-aineita oireiden takia ja liitä oheen tuo lista.

Ongelma ratkaistu ilman eutanasiatarvikkeita.

Vierailija
12/20 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä tääkin tuleva mummo aikoo kuolla ennen kuin ikinä lähtisi viimeisiä päiviä mihinkään laitokseen viettämään..

Vierailija
13/20 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhainkotiin omaan huoneeseen voi viedä jääkaapin. Jos nämä asiat vaivaavat sinua näin paljon kannattaa tehdä kattava hoitotahto, valtuuttaa joku omainen huolehtimaan hoidostasi jos et  siihen pysty, ja lopuksi hakea keskusteluapua ahdistuneisuutesi helpottamiseksi.

Vierailija
14/20 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin päivän sairaalassa ja valtava närästys oli kun pääsin pois. En saanut lähteä kahvioon, koska olin tehotarkkailussa ja mies oli toisella puolella suomea kohtauksen saadessani. Pakko oli syödä mitä tuotiin. Joka ikisellä ruualla oli joku sokeripitoinen jäkiruoka ja mulla oli nälkä. Salaattia oli pieni kulhollinen. Sillä jälkkärin hinnalla olisi kyllä saanut kunnon annoksen vaikka porkkanaraastetta, jos ei muuta. Ei se proteiinirahka tai jäätelöpikari mikään halpa ole. 

Vierailija
15/20 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulosta vaikka tuo tekemäsi lista ruoka-aineista, joita voit syödä ja ota se mukaan muuttaessasi vanhainkotiin tai muuhun laitokseen. Sairaaloihin ja laitoksiin muuttaessa asukas täyttää esitietolomakkeen, jossa selvitetään ruokavaliokin. Kirjoita siihen, ettet voi syödä monia ruoka-aineita oireiden takia ja liitä oheen tuo lista.

Ongelma ratkaistu ilman eutanasiatarvikkeita.

Saahan sitä toivoa ja kertoa ruokavalionsa, mutta laitoksissa syödään suositusten mukaan: mahdollisimman halvalla.

Vierailija
16/20 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulle annetaan diapamia sitten vähä, niin ei haittaa ruoka tai paskat housussa

Vierailija
17/20 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sua kaipais? 

Mitä ihmeen väliä koko jutulla. Jos sulla on läheisiä, jotka huolehtivat, niin sitten he huolehtivat. 

Ainakaan minä en penniäkään haluaisi laitta joidenkin erityisherkkien vanhainkotiruokavalioihin. Mieluummin tuen vaikka tyttöjen koulutusta Kongossa. 

Vierailija
18/20 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän palvelutalossa on täysin vapaaehtoista, ottaako jakeluruuan. Aamupalat, välipalat ja iltapalat ostetaan itse ja silloin saa mitä haluaa. Homma toimii niin, että joko omaiset tuovat tai saa itse tilata kaupan ruokapalvelusta mitä haluaa. Nämä kaikki ovat sellaisia mieleltään virkeitä, joten he pystyvät esittämään toiveitaan. Kaikissa paikoissa tuo systeemi ei toki voi tomia. 

Vierailija
19/20 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehostetussa palveluasumisessa asiakas saa sisustaa ja kalustaa huoneensa aivan niin kuin itse haluaa. Myös jääkaapin tuominen on mahdollista, jos se vaan mahtuu huoneeseen.

Vierailija
20/20 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kait noiden neuroosien pitäis mikään ongelma olla laitoksessa, jossa ihan oikeasti maksat itse olemisesi. Kunnallisessa joudut tinkimään nirsoiluistasi.