Räkäinen yskä häiritsee taaperon unta - helpotuskonstit pinoon!
Ei siis tarvitse lääkäriin lähteä yskän vuoksi, mutta lapsi nukkuu kuitenkin tavallista levottomammin. Raotin jo makuuhuoneen ikkunaa ja laitoin märän pyyhkeen patterille. Mikä muu voisi helpottaa lapsen oloa?
Kommentit (15)
Sängyn päätyä koholle. Kirjoja sängyn jalkojen alle tai sitten tyynyjä patjan alle.
Teelusikallinen hunajaa. Sängynpääty koholle. Eihän sitä mikään oikein poista, mut noita keinoja oon itse käyttänyt. Taitaa silti olla niin, että yskä lähtee vain yskimällä..
Sängyn pääpuolta voi laittaa koholle,(esim.kirjoja sängynjalkojen alle tai patjan alle vaikka matalahko tyyny). Niistäjä on hyvä, jos nenässä räkä sahaa eestaas. Tuuletus on myös hyvä, kunhan huonessa ei käy veto lapsen nukkuessa. Pikaista paranemista :-)
Juu meillä on auttanut sängynpäädyn kohotus ja ilmankostutin. En tiiä lapsesi ikää mutta me ollaan annettu noille 3 ja 4 vuotiaille suklaapalat yskään, auttaa (myös aikuisilla). Hunaja auttaa toki myös (yli 1 vuotiailla), mutta mä olen kokenut ton suklaan tehokkaammaksi.
Osittain makaava asento (pää ylempänä) onkin jo mainittu.
Lisäksi kannattaa kokeilla puolilämmintä saunaa: kiuas pienelle teholle jotta saunan lämpötila on 40 C paikkeilla. Lapsi nukkumaan em. asennossa vaikka keskilauteelle. Ei liikaa vaatteita/peittoja jottei tule liian kuuma.
Lämmin ja kuiva ilma rauhoittaa limaisuutta, meidän lapsille ainakin aikoinaan auttoi selvästi. Itselleen voi tehdä vaikka siskonpetin saunan lattialle jotta voi nukkua lähellä lasta.
Vierailija kirjoitti:
No ei nyt ainakaan bastuun.
No mikö ettei? Löylyä ei tietenkään heitetä, se unohtui mainita äskeisestä.
Leikkaa sipuli halki ja levittele niitä paloja tyynyn ympärille. Tarvittaessa laita matkarattaisiin tms. nukkumaan jotta saa nukkua pystymmässä asennossa. Ime räkää nenafriidalla. Laita Vicks-rasvaa vaikka tyynyliinaan. Tämä ei nyt tähän hätään tänä iltana auta, mutta Lidlissä oli vasta kasvohöyryttimiä myynnissä, niitä oli ainakin meidän Lidlissä vielä jäljellä, sillä voi höyryhengittää esim. Eucalyptus-karkkeja.
Otrivinin nenäsuihketta niin loppuu se rä'än valuminen nieluun ja tyynyt patjan alle kulmiin jotta lapsi pysyy hyvin kohoasennossa. Tarvittaessa särkylääkettä.
Minkä ikäinen taapero? Vickd vaborub salva on loistava tuote. Ikäraja muistaakseni 2v.
Oma oli juuri pahassa yskässä ja pelkäsin kurkunpään tulehdusta, joten:
- kohotin sängynpäätä laittamalla patjan alle tyynyn
- tuuletin huoneen reilusti viileäksi, koska viileä ilma supistaa limakalvoja ja helpottaa siten hengitystä
- hieroin Vicksiä harsoihin ja sidoin niitä sängynlaitoihin (lapsi on alle kaksi, joten en voinut suoraan häneen laittaa)
- tein itselleni pedin viereen, jotta oli helpompi auttaa yskänpuuskan tullessa
Vierailija kirjoitti:
Teelusikallinen hunajaa. Sängynpääty koholle. Eihän sitä mikään oikein poista, mut noita keinoja oon itse käyttänyt. Taitaa silti olla niin, että yskä lähtee vain yskimällä..
Ajattelin myös ehdottaa hunajaa yli vuoden ikäiselle, varmaan voi antaa enemmänkin kuin ruokalusikallisen nyt kun tilannne on pahempi. Eräs ystäväni antoi muuten ekaluokkalaiselleen iltaisin teelusikallisen hunajaa koko talven, eikä lapsi saanut flunssaa koko talvena, eli aika manio aine on kyseessä!
Ja yskä tosiaan lähtee yskimällä, mutta kannattaa silti seurata, kuinka kauan yskä jatkuu. Itselleni kehittyi teininä kuumeeton keuhkokuume tavallisen (muistaakseni aika lievänkin) flunssan päätteeksi. Ainoa varsinainen oire oli kolme viikkao kestänyt kova yskä. Muistan lääkärns anineen, että keltainen lima on merkki bakteerista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin myös ehdottaa hunajaa yli vuoden ikäiselle, varmaan voi antaa enemmänkin kuin ruokalusikallisen nyt kun tilannne on pahempi. Eräs ystäväni antoi muuten ekaluokkalaiselleen iltaisin teelusikallisen hunajaa koko talven, eikä lapsi saanut flunssaa koko talvena, eli aika manio aine on kyseessä!
Ja yskä tosiaan lähtee yskimällä, mutta kannattaa silti seurata, kuinka kauan yskä jatkuu. Itselleni kehittyi teininä kuumeeton keuhkokuume tavallisen (muistaakseni aika lievänkin) flunssan päätteeksi. Ainoa varsinainen oire oli kolme viikkao kestänyt kova yskä. Muistan lääkärns anineen, että keltainen lima on merkki bakteerista.
Hmph, enemmänkin kuin teelusikallisen, piti tietysti sanomani...
t. 14
Sitä pitää paijata