Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Potilasasiamies ei auta, mistä apua?

Vierailija
21.03.2016 |

Tarvitsen apua muistutuksena tekemiseen. Hoidossani sairaalassa tapahtui muutama päivä sitten sarja järkyttäviä virheitä. Tämä johti vain tilapäiseen kipuun ja kärsimykseen, potilasvahingosta ei siis ole kyse.

En nyt pääse tästä yli. Olen nyt kotona sairaslomalla, kipu on lääkitty, mutta silti. Itken täällä koko ajan.

Soitin potilasasiamiehelle, joka lähettää sähköpostiini muistutuslomakkeen. Muuta apua sieltä ei tule, kuulemma jos on sokea tai käsi puuttuu, saa apua lomakkeen täyttämiseen. Hän ei halunnut kuulla, mitä on tapahtunut.

Tarvitsen kai jotain keskustelu apua, olen edelleen niin järkyttynyt. Ja tarvitsen luotettavan ammattilaisen avukseni muistutuksen (ylilääkärille) ja ehkä myös kantelun (Valviralle) tekoon.

Mistä voisin hakea apua? Yksityislääkäriin ei ole varaa.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilasasiamiehen pitäisi auttaa. Myös sosiaalitoimistoissa on asiamiehiä, jotka voivat auttaa. On olemassa yksityinen... en muista nimeä... joku potilasvahinko oy joka auttaa rahalla. Mutta eiköhän tuo prosessi aloiteta sillä potilasasiamiehen lomakkeella ja siitä se jatkuu tarvittavin toimin. Mutta lääkärin huomautuskin vaatii jo ison vahingon. Pienet vahingot luetaan kuuluvaksi normaaliin potilastyöhön. Katso minkälaisen lomakkeen potilasasiamies lähettää ja aloita siitä. Jos se ei tyydytä, kysy potilasasiamieheltä, mikä on seuraava taho. Ainakin hänen pitää selvittää potilaalle valituskäytännöt.

Ja vaikka sanoin, että pienet vahingot eivät aiheuta rangaistuksia tai korvauksia, niin niistä valittaminenkin auttaa parantamaan palvelua ja tarkistamaan käytäntöjä.

Vierailija
2/16 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalan sosiaalityöntekijät voivat myös auttaa ilmoituksen laatimisessa.

Onko mistä sairaalasta kyse? Voisitko ottaa selvää onko kys. sairaalassa sosiaalityöntekijää, jolta voisit saada apua?

Itse hoitoalalla työskentelevänä ihmettelen kyllä tuota potilasasiamiehen suhtautumista. Kyllä se hänen tehtäviinsä kuuluu auttaa kys. asian hoidossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae myös toisenlaista apua esim. psykiatrinen sairaanhoitaja voisi olla hyvä tuki myös. Eli teknistä apua valitusten tekoon ja sitten omaan mielenrauhaan toisenlaista apua. Kurja tilanne.

Vierailija
4/16 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita potilasasiamiehelle kirje, että varaat ajan muistutuksen tekoon. Jos hän ei siihen suostu, kysy kirjallisena perustelu ja toimita se aluehallintoviranomaiselle. Potilasasiamiehen tulee osata auttaa vaikka asiaan liittyisi mielenterveys ongelmiakin ja sairaaloilla on oltava potilasasiamieheltä riittävät resurssit niitä tarpeitaa varten.

Vierailija
5/16 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin että osaat itse täyttää sen pot.vahinkoilmoituksen, kunhan tuosta vähän tokenet. Toisaalta jos kyse oli vain huonosta tai välinpitämättömästä kohtelusta, mikä aiheutti sinulle ylimääräistä kipua tai kärsimystä, niin olisiko osaston oma palautelomake parempi tapa hoitaa tuo asia? Ainakin meidän osastolla potilaiden palautteisiin vastataan. Henkistä apua tarvitset myös. Oman terveyskeskuksen psyk. sairaanhoitaja voisi olla yksk mahdollisuus. Ensimmäinen taho olisi ollut tuo potilasasiamies, mutta hänestä ei olekaan apua tässä tapauksessa... Kohtaamasi potilasasiamies kuulostaa ikävältä ihmiseltä tai sitten hänellä on kova kiire ja stressi, mikä ei siltikään oikeuta tuollaista kohtelua. Ne potilasasiamiehet, mitkä minä tiedän (yksi on meidän osaston työntekijä) ovat sydämellisiä ihmisiä ja antavat henkistä tukea potilaille. Uskon että jotkut jättävät ilmoituksen tekemättä pienemmistä väärinkohteluista, kun ovat saaneet ymmärrystä osakseen ja heidän kanssaan on käyty läpi asioiden kulkua.

Vierailija
6/16 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on aivan selkeästi potilasasiamiehen työ. Sairaalassa on myös sosiaalityöntekijä, joka aittaa asiassa.

Kun lapsemme hoidossa tapahtui virhe, meihin otti heti itse yhteyttä sekä sosiaalityöntekijä että potilasasiamies ja potilasasiamien suorastaan patisti tekemään muistutuksen.Se on heidän työnsä ja heidän pitää auttaa jos et itse kykene. Minä tein ihan vapaamuotoisen muistutuksen, eli kirjoitin mitä oli tapahtunut ja mihin se johti.

Muistutuksen käsitteluy sitten taas oli aivan yhtä tyhjän kanssa, mitään virhettä ei kuulemma tapahtunut ja kaikki meni ihan valiitevien käytäntöjen mukaisesti. No, joutui johtajaylilääkäri näkemään sen vaivan, että pyysi vastineet hoitaneilta lääkäreiltä ja osastonhoitajalta ja kaipa ne joutuivat asian käymään läpi jossain osastopalaverissa.

Toinen lääkäri sairaalasta kehotti tekemään ilmoituksen potilasvahingosta ja sen sitten teimme.

Samana päivänä, reilut puoli vuotta tapahtuneen jälkeen oli postilaatikossamme kaksi kirjettä: toinen oli sairaalan vastine muistutukseemme, jossa kerrottiin, ettei mitään virhettä ollut tapahtunut ja kaikki meni kuten pitikin, harmmillisesti näin nyt vaan kävi. Toinen oli potilasvakuutuskeskuksen päätös korvata lapselle aiheutunut vamma luokassa "vaikeat vahingot" ja siinä todettiin, että huolimattomuus ja virheet itse hoitotyössä ja erityisesti vahingon jatkohoidossa ovat aiheuttaneet vamman. Potilasvakuutuskeskus korvasi useamman tuhat euroa ja vamman hoito on maksettu parhailla erikoislääkäreillä yksityisellä.

Vierailija
7/16 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroppa tarkemmin mitä tapahtui niin joku pystyisi täälläkin ehkä auttaa?

Vierailija
8/16 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Löysinkin jo sen muistutuslomakkeen kaupungin sivuilta, siinä kysytään mikä on muistutuksen aihe, mitä on tapahtunut, mitä toimenpiteitä haluan tehtäväksi asian johdosta. Suunnilleen noin.

Mutta en minä osaa! Tarvitsen jonkun, joka puhuu samaa kieltä näiden lääkärien ja hoitajien kanssa.

Potilasvahinkoon tarvitaan objektiivisesti mitattavia vammoja tms., kipu ei sellainen ole, eli juristista tuskin on apua.

Olen ollut psyk.poli. asiakas taannoin, nyt on kai tosiaan pakko soittaa sinne. Olen ihan pois tolaltani, ja tiedän että tällainen traumaattinen kokemus voi johtaa masennuksen uusimiseen.

Oikeasti, traumaattinen kokemus. Vaikka olin paikassa josta kuuluu saada apua. Kävi päinvastoin.

ap

Vierailija
9/16 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos potilasasiamies kieltäytyy avun antamisesta, pirautapa eduskunnan oikeusasiamiehelle ja kysy heiltä miten saat potilasasioihisi apua. Jos oikeusasiamies näkee tilanteessasi oikean virheen veikkaan, että kun asiaa sieltä päin lähdetään selvittämään, potilasasiamies soittaa hyvin pian takaisin ja ehdottaa itse tapaamista.

Vierailija
10/16 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita potilasasiamiehelle kirje, että varaat ajan muistutuksen tekoon. Jos hän ei siihen suostu, kysy kirjallisena perustelu ja toimita se aluehallintoviranomaiselle. Potilasasiamiehen tulee osata auttaa vaikka asiaan liittyisi mielenterveys ongelmiakin ja sairaaloilla on oltava potilasasiamieheltä riittävät resurssit niitä tarpeitaa varten.

OK, kiitos. Asiaan ei sinänsä liittynyt mt-ongelmia, mutta mulla on tosiaan mt-tausta, en tiedä oliko sillä vaikutusta tapahtumiin.

ap

Vierailija
11/16 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Löysinkin jo sen muistutuslomakkeen kaupungin sivuilta, siinä kysytään mikä on muistutuksen aihe, mitä on tapahtunut, mitä toimenpiteitä haluan tehtäväksi asian johdosta. Suunnilleen noin.

Mutta en minä osaa! Tarvitsen jonkun, joka puhuu samaa kieltä näiden lääkärien ja hoitajien kanssa.

Potilasvahinkoon tarvitaan objektiivisesti mitattavia vammoja tms., kipu ei sellainen ole, eli juristista tuskin on apua.

Olen ollut psyk.poli. asiakas taannoin, nyt on kai tosiaan pakko soittaa sinne. Olen ihan pois tolaltani, ja tiedän että tällainen traumaattinen kokemus voi johtaa masennuksen uusimiseen.

Oikeasti, traumaattinen kokemus. Vaikka olin paikassa josta kuuluu saada apua. Kävi päinvastoin.

ap

Tee nyt ensimmäiseksi niin, että kirjoitat itsellesi omin sanoin siihen koneelle, jolla nyt olet palstalla, että mitä tapahtui. Päivämäärät, kellonajat, henkilöt jotka osallistuivat (vaikka ihan hoitaja A ja lääkäri B jos ja kun et muista/tiedä nimiä). Tää on tärkeä askel, koska tarvitse tarkkoja faktoja ajankohdista ja tapahtumista muistutuksessa/potilasvahinkoilmoituksessa. Kirjoitat siis nyt alkuun vain muistiin itsellesi.

Kun saat sen okennettua paperille, huomaat, että sulla on siinä tarvittavat elementit muistutuksenkin kirjoittamiseen. Voit tehdä myös muitutuksen vapaamuotoisesti tai lomakkeen kohtia mukaillen. Tärkeää on, että saat kerrottua sen johdonmukaisesti ja kronologisessa järjestyksessa ja ilmaistua sen, kuka teki ja mitä ja mitä siitä aiheutui.

Ei sun tarvitse edes esittää mitään vaatimuksia jatkotoimista. Tai se vaatimus voi olla vaikka että asia käytäisiin osastolla läpi jotta vastaavalta jatkossa vältyttäisiin tai voit esittää pyynnön, että asia käytäisiin sinun kanssasi läpi.

Vierailija
12/16 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskoisin että osaat itse täyttää sen pot.vahinkoilmoituksen, kunhan tuosta vähän tokenet. Toisaalta jos kyse oli vain huonosta tai välinpitämättömästä kohtelusta, mikä aiheutti sinulle ylimääräistä kipua tai kärsimystä, niin olisiko osaston oma palautelomake parempi tapa hoitaa tuo asia? Ainakin meidän osastolla potilaiden palautteisiin vastataan. Henkistä apua tarvitset myös. Oman terveyskeskuksen psyk. sairaanhoitaja voisi olla yksk mahdollisuus. Ensimmäinen taho olisi ollut tuo potilasasiamies, mutta hänestä ei olekaan apua tässä tapauksessa... Kohtaamasi potilasasiamies kuulostaa ikävältä ihmiseltä tai sitten hänellä on kova kiire ja stressi, mikä ei siltikään oikeuta tuollaista kohtelua. Ne potilasasiamiehet, mitkä minä tiedän (yksi on meidän osaston työntekijä) ovat sydämellisiä ihmisiä ja antavat henkistä tukea potilaille. Uskon että jotkut jättävät ilmoituksen tekemättä pienemmistä väärinkohteluista, kun ovat saaneet ymmärrystä osakseen ja heidän kanssaan on käyty läpi asioiden kulkua.

Ei ollut kyse pelkästään kohtelusta, minun ymmärrykseni mukaan tapahtui myös selkeitä virheitä. Mutta voi olla, että kun saisin tätä jonkun ammattilaisen kanssa purettua, se helpottaisi niin, etten enää niin kiihkeästi haluaisi valittaa joka paikkaan. Ihan totta.

Mutta nyt vaan itken täällä.

ap

Vierailija
13/16 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna tekisin kantelun eduskunnan oikeuskanslerille. Silloin asia tutkitaan perustteellisesti ! Ja lääkärit saavat huomautuksen

Siellä on myös päivystävät lakimiehet jolta saat apua kantelun tekemiseen.

Potilasasiamiehet = sen lauluja laulat kenen leipää syöt !!

Vierailija
14/16 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerroppa tarkemmin mitä tapahtui niin joku pystyisi täälläkin ehkä auttaa?

En voi kertoa asiasta josta aion valittaa mahd. useallekin taholle. Täällä käy niin paljon ihmisiä. Ja asia on kovin henkilökohtainen, en nyt kestäisi palstakritiikkiä.

Ymmärrän kyllä sen, että asialla on toinenkin puoli, minä näen omalta puoleltani vain tapahtuneen. Siksipä tarvitseekin ammattilaista.

Ap

Vierailija
15/16 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Tee nyt ensimmäiseksi niin, että kirjoitat itsellesi omin sanoin siihen koneelle, jolla nyt olet palstalla, että mitä tapahtui. Päivämäärät, kellonajat, henkilöt jotka osallistuivat (vaikka ihan hoitaja A ja lääkäri B jos ja kun et muista/tiedä nimiä). Tää on tärkeä askel, koska tarvitse tarkkoja faktoja ajankohdista ja tapahtumista muistutuksessa/potilasvahinkoilmoituksessa. Kirjoitat siis nyt alkuun vain muistiin itsellesi.

Kun saat sen okennettua paperille, huomaat, että sulla on siinä tarvittavat elementit muistutuksenkin kirjoittamiseen. Voit tehdä myös muitutuksen vapaamuotoisesti tai lomakkeen kohtia mukaillen. Tärkeää on, että saat kerrottua sen johdonmukaisesti ja kronologisessa järjestyksessa ja ilmaistua sen, kuka teki ja mitä ja mitä siitä aiheutui.

Ei sun tarvitse edes esittää mitään vaatimuksia jatkotoimista. Tai se vaatimus voi olla vaikka että asia käytäisiin osastolla läpi jotta vastaavalta jatkossa vältyttäisiin tai voit esittää pyynnön, että asia käytäisiin sinun kanssasi läpi.

Ok, kiitos. Hyvä. Teen tämän heti.

ap

Vierailija
16/16 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taistelen aivan saman asian kanssa.

Hyviä neuvojahan nuo ovat, MUTTA jos ja kun ei osaa/jaksa jne. Ei kaikilla ole taitoa (halua?) :D kirjoittaa sillä samalla kielellä, jolla nämä niin ammattitaitoiset ja osaavat lääkärit ja hoitajat kommunikoivat keskenään.

Täysin asiattomia huomiota ja kuvauksia potilaan (ihmisen) ulkoisesta olemuksesta ja ulkonäöstä joilla ei mitään tekemistä hoidon kannalta. 

Potilasasiamiehen mukaan kanta.fi:n tekstit eivät ole potilasta varten vaan "ammattilaisten" käyttöön.

.

Mahdollisimman kuivaa tekstiä ja hyvä jos muutaman latinan kielisen termin sinne kiusaksi riipustaisi :D.

Huumorintajuhan on kielletty kirosana näissä asioissa.

Potilasasiamies ei auta, jos en ole jo ennakkoon kaikkia paperille osannut laittaa. Mitäpä minä enää siihen häntä  tarvitsisin. 

Järjessäni ei käsittääkseni ole suurtakaan vikaa. Kuivan asiatekstin kirjoittaminen ei vaan luonnistu!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän