Keskustassa asuminen, melu?
Olen aikeissa muuttaa kaupungin keskustaan, talo on tien varressa, mietin kuinka häiritsevää liikenteen melu on? Tottuuko siihen? Vai häiritseekö se aina, herättää yöllä yms. Kertokaa kokemuksia, että osaan tehdä järkevän päätöksen. Muuten asunto täydellinen, samoin sijainti (paitsi että melu ja saasteet arveluttaa, kyseessä ei mikään iso kaupunki tosin).
Kommentit (13)
Riippuu paljon siitä minkälainen talo on kyseessä. Asumme kantakaupungissa ison tien ja pienemmän tien kulmassa. Lasitettu parveke antaa ison tien suuntaan. Olohuoneeseen ei kuulu juuri mitään, talo on uudehko ja ikkunat kolminkertaiset. Yksi huone antaa myös ison tien suuntaan, sinne kuuluu nuorison metelöintiä kadulla, ratikoiden ja bussien "huminaa". Muut makuuhuoneet sisäpihan puolella ja kesäisin nukumme ikkunat auki koska sisäpiha blokkaa katujen äänet täysin. Myös "maalta tulleet" yövieraat ovat kiitelleet ja ihmetelleet asunnon hiljaisuutta.
Mustaa pientä pölyä kertyy parvekkeelle paljon, ja parvekkeella katumelu on kova. Parveke ei olekaan meillä kovassa käytössä.
Summa summarum - pääosin asunto on todella rauhallinen eikä isoa tietä huomaa. Mutta koska haluaisin viettää kesäisin aikaa partsilla haluaisin mieluummin asua vähän sisempänä korttelissa.
Tottuu ja silti joskus heräilee. Tosin heräähän "maallakin" naapurin teinin kevariin tai lehdenjakajan kompurointiin tai mihin vaan.
Ikkunat kiinni voi olla ettei kuulu juuri mitään. Ikkunoita ei tosin juuri voi avata melun, pölyn ja pakokaasun takia. Itse asun keskustassa aika vilkkaan kadun varrella, mutta ikkunat on rauhalliselle sisäpihalle, ei mitään meluhaittoja.
Juu, sellaiseen "pysyvään" meluun tottuu, mutta esim. em. lehdenjakaja tai hissi (jos makuuhuone on lähellä hissin konehuonetta) voi herättää. Tämä pätee mihin tahansa kerrostaloon varmaan.
Asunnon kerroksella on väliä, kuin myös sillä, että ovatko ikkunat sisäpihalle vai kadulle. Olen itse asunut koko elämäni keskustassa tai kantakaupungissa.
Muistan lapsena kun serkku maalta tuli yökylään. Ikkuna oli auki, ja hän ihmetteli, että miten saan nukuttua kun kuulen autojen hurinan ja sporakiskojen kolinan. Mä olin ihan suu pyöreänä, siis häh? Mikä meteli? Mä en noteerannut noita ääniä sitten yhtään!
Eli kaikkeen tottunee, mutta on eri asia, kuinka nopeasti. Koko elämänsä rauhassa asuneelle kaupunkiympäristö ei välttämättä koskaan ole ideaalein.
Meillä on sisäpihalle ikkunat ja parveke ja todella hiljaista. Melua voi kuulua rappukäytävästä joskus, hissi kolisee ja siellä kuljetaan muutenkin
Kolminkertaiset ikkunat eristävät liikenteen ääntä paljon. Kokemukseni mukaan liikenteen melu ei ole muutenkaan luonteeltaan sitä häiritsevintä, olen asunut mm. 1. kerroksessa paikassa, jossa raitiovaunu kääntyy kadulla 90 astetta poikkikadulle. Pahempi juttu on, jos kadulla on yöllä hoilaajia ja huutajia eli kapakoista tulijoita tai muuten vaan ulkona dokaajia. Huoneistoon saattaa myös tulla ravintoloista musiikin aiheuttamaa meteliä kauempaakin kuin samasta talosta.
Rakennukset ja huoneistot ovat yksilöitä. Minä asun rakennuksen hiljaisella puolella, jossa ikkunoista näkyy kahteen suuntaan kallioita ja metsää, johon ei onneksi voi tulevaisuudessakaan rakentaa. Pikkukadulla kulkee yksi bussilinja ja harvakseltaan henkilöautoja. Toisella puolella rakennusta taas kuuluu pääradan jylinä ja kolina ja suotuisalla säällä rautatieaseman kuulutuksia. Tuolla puolella ovat myös roskalaatikot ja aurattava piha ja muiden talojen roskikset ja aurausalueet, joten jokaiseen vuorokaudenaikaan voi joku tulla herättelemään.
Olen asunut Helsingin keskustassa kahdessa paikassa vuosikausia. Tasaiseen liikenteen meluun tottuu kyllä, ja ratikan kirskunta ja kolina alkaa jopa miellyttää. Kivijalkaruokakaupan läheisyyteen en muuttaisi enää koskaan, koska en halua herätä klo 3 joka ikinen yö ovien paiskomiseen, peruutuspiipitykseen ja rullakoiden työntelemiseen mukulakivillä. Yksi ikävimmistä keskusta-asumisen haitoista on musta pöly, joka leijailee talvellakin sisätiloihin ja tarttuu tekstiileihin.
Tämä siis Helsingin keskustassa asumisesta. Pienemmässä kaupungissa asiat voivat olla ihan toisin.
Muutin vuosi sitten hiljaisesta lähiöstä suuren kaupungin keskustaan ja ollut todella tyytyväinen ratkaisuun. Aluksi ambulanssit herättivät öisin mutta pian niihin tottui. Liikenteen äänet on sellaista huminaa, ei se häiritse. Tykkään katsella kaupungin vilinää ikkunoista ja kerrostalossa korkealla asuessa näkymät on avarat toisin kuin tiiviissä rivitaloyhtiössä aiemmin. Naapurit onneksi rauhallisia eivätkä juhli öisin.
Liikenteen melu on paljon kiinni siitä, onko asunnon lähellä liikennevaloja. Se liikkeellelähtömelu on kovempaa kuin ohi ajamisen äänet. Ja jonossa odottavien autojen pakokaasut myös häiritsevämpiä. Lähistöllä olevat baarit voivat tuoda musiikin ääntä ja yöllä poistuvien huutelua ym. metakkaa, samoin taksitolpat, nakkikioskit ym. Asunnon sijainnissa on siis tällaisia huomioonotettavia seikkoja.
Oon asunut mechelinintiellä
Sisäpihan asunto oli ok, ei liikaa melua. Kadun puolella taas enemmän. Eniten haittasi talon pahviseinät, tiesin aina mitä ohjelmaa naapurissa katsottiin. 20-30 luvun talo, paksut seinät mutta kaikki kuului läpi.
Kivijalkakaupasta toisenlainen mielipide. Ehkä parasta kun oman talon kivijalassa on 7 päivää viikossa auki oleva ruokakauppa. Voi mennä pyjamahousuissa ja lantsareissa hakemaan unohtuneen sitruunan ja kauppareissuun menee 3min. Lastauslaituri / porttikongi on ikkunan alla ja koskaan ei ole häirinnyt. Tässä on kyllä kerroksia välissä.
Eikö kukaan jaa kokemuksiaan asiasta?