Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys suomenruotsalaisille

Vierailija
13.03.2016 |

Pahoittelut jos tämä on jotenkin maailman hölmöin kysymys, mutta ei ole tullut tilaisuutta kysyä tätä keneltäkään suomenruotsalaiselta:

Koetko olevasi suomalainen? Vaikka puhuisit arjessa 99,9% ajasta ruotsia ja muutenkin kaikki asiointisi olisi ruotsiksi? On jäänyt sellainen ymmärrys että osa suomenruotsalaisista kokee itsensä ruotsalaiseksi, vaikka olisikin Suomessa syntynyt ja elänyt. Kysymyksen ei ole tarkoitus olla loukkaava. Kiinnostaa vaan miten tää homma oikeasti menee.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värdelöst omänskliga, bör du tala språket i din herre. Vad är du, en idiot?

Vierailija
2/17 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne ainuttakaan suomenruotsalaista, joka kokisi itsensä ruotsalaiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden suomenruotsalaisen joka tietääkseni kokee olevansa suomalainen. Tästä vastauksesta ei ole kyllä paljoa apua, itse kun en ole suomenruotsalainen kuitenkaan.. :D

Vierailija
4/17 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunne ainuttakaan suomenruotsalaista, joka kokisi itsensä ruotsalaiseksi.

En minäkään tunne tällaisia. Mutta tunnen monta joka HALUAISI olla ruotsalainen.

Vierailija
5/17 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä ei kokisi itseään suomalaiseksi, kun itse ja oma suku on asunut täällä aina?

Vierailija
6/17 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niistä kukaan ole ikinä ollut ruotsalainen eikä sellaiseksi tulekaan. Selviää viimestää, kun ne repii perseensä Ruotsiin, niin paikalliset kyllä selventää asian niille.

Vierailija
7/17 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä tunnen olevani suomalainen. Ruotsia puhun nykyään melko vähän muutenkin, lähinnä äitini kanssa ja niiden sukulaisten, jotka asuvat Ruotsissa.

Vierailija
8/17 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me kaikki suomalaisia ollaan ja tykätään suomalaisuudesta muttei stjubista

Vierailija
9/17 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä ei kokisi itseään suomalaiseksi, kun itse ja oma suku on asunut täällä aina?

ObNitpick: Aina on varsin pitkä aika :)

Joten, jos nyt kumminkaan ei ihan aina ole asunut täällä.

Vierailija
10/17 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät koe olevansa suomalaisia (finne) vaan käyttävät itsestään nimitystä suomenmaalainen (finländare).

Vierailija
11/17 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran vaivihkaa kysyin tätä yhdeltä suomenruotsalaiselta mutta vaikutti ahdistuneelta koko kysymyksestä. Eikä vastannut mitään. Eli todennäköisesti mun ois pitäny jättää kysymättä.

Vierailija
12/17 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suomenruotsalainen ja kyllä, olen myös täysin suomalainen. Suomenruotsalaisuus identiteettinä samantapainen asia kuin savolaisuus tai turkulaisuus. Eli totta tai olen suomenruotsalainen ja suomalainen, aivan kuten Turussa asuva henkilö on sekä turkulainen että suomalainen. Ne eivät ole toisiaan poissulkevia asioita.

Kielitaidon takia Ruotsi on tullut tutuksi maaksi ja arvostan monia ruotsalaisia asioita, mutta en todellakaan ole ruotsalainen enkä sellainen haluaisikaan olla. Ja käydessäni Ruotsissa ruotsalaiset pitävät minua tietenkin suomalaisena, mikä onkin aivan oikein. Ruotsalaiset saattavat jopa korostaa tätä eroa. Kerran sanoin itseäni skandinaaviksi, ja ruotsalainen tuttu korjasi, että enhän minä suomalaisena ole skandinaavi. Tästäkin voi olla monta mieltä, sillä länsirannikon kasvattina suuri osa geeniperimästäni on varmasti skandinaavista perua.

Viitaten kirjoituksiin nro 5 ja 9: Minunkin sukuni on "aina" asunut Suomessa. Sukututkimusta on tehty 1700-luvun alkupuolelle saakka, ja ei ole löytynyt yhtäkään Ruotsista tullutta esi-isää. En ole sama kirjoittaja kuin yllä, mutta minun suvussani tämä "aina" on siis vähintään 300 vuotta, minkä luulisi riittävän voidaakseni sanoa olevani täysin suomalainen.

Vierailija
13/17 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa suomenruotsalaisista ei elä arkeaan ruotsiksi kuin ehkä 50%.  Vain harvoilla paikkakunnilla pärjää vain ruotsilla. Me osataan aika hyvin både och ainakin pk seudulla, jossa suurin osa asuu.

Vierailija
14/17 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen suomenruotsalainen ja kyllä, olen myös täysin suomalainen. Suomenruotsalaisuus identiteettinä samantapainen asia kuin savolaisuus tai turkulaisuus. Eli totta tai olen suomenruotsalainen ja suomalainen, aivan kuten Turussa asuva henkilö on sekä turkulainen että suomalainen. Ne eivät ole toisiaan poissulkevia asioita.

Kielitaidon takia Ruotsi on tullut tutuksi maaksi ja arvostan monia ruotsalaisia asioita, mutta en todellakaan ole ruotsalainen enkä sellainen haluaisikaan olla. Ja käydessäni Ruotsissa ruotsalaiset pitävät minua tietenkin suomalaisena, mikä onkin aivan oikein. Ruotsalaiset saattavat jopa korostaa tätä eroa. Kerran sanoin itseäni skandinaaviksi, ja ruotsalainen tuttu korjasi, että enhän minä suomalaisena ole skandinaavi. Tästäkin voi olla monta mieltä, sillä länsirannikon kasvattina suuri osa geeniperimästäni on varmasti skandinaavista perua.

Viitaten kirjoituksiin nro 5 ja 9: Minunkin sukuni on "aina" asunut Suomessa. Sukututkimusta on tehty 1700-luvun alkupuolelle saakka, ja ei ole löytynyt yhtäkään Ruotsista tullutta esi-isää. En ole sama kirjoittaja kuin yllä, mutta minun suvussani tämä "aina" on siis vähintään 300 vuotta, minkä luulisi riittävän voidaakseni sanoa olevani täysin suomalainen.

Kiitos tästä kattavasta vastauksesta. Ajattelin että näin se saattaa hyvinkin mennä useimpien kohdalla. Ei ole vain koskaan tullut keneltäkään mitään selvää vastausta. -AP

Vierailija
15/17 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suomalainen. Niin kauan kun sukua riittää ollaan asuttu suomessa 😊

Ei siis heijata ruotsia jääkiekossa 😂

Vierailija
16/17 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ObNitpick: Aina on varsin pitkä aika :)

Joten, jos nyt kumminkaan ei ihan aina ole asunut täällä.

Eivät suomenkieliset suomalaisetkaan ole aina asuneet täällä, jos ruvetaan puhumaan muinaisista ajoista.

Vierailija
17/17 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suomenruotsalainen ja myönnän ihan suoraan että rasittaa etten syntynyt Ruotsiin. Kannatan aina Ruotsia kun Suomi ja Ruotsi pelaa, mutta eihän sellasta voi julkisesti myöntää. Ja kyllä, rakastin Abbaa lapsena.

Suomenruotsalaisuudessa ärsyttää juuri tämä falskius kuten yhteisöllisyyden korostus. Ei ole mitään yhteisöllisyyttä, vaan tiukat luokkarajat. Ärsyttää myös että joka toisella ruotsinkielisellä näyttää olevan suom. äiti mutta silti annetaan lapsille ruots. nimet ja puhutaan miten suomi ei taivu.

Löysin aikoinaan Ruotsista kolme "oikeaa " miestä minulle ja en kyllä koskaan pystyisi tuntemaan samalla tapaa suomeruots. tai suom.kohtaan. Tack Sverige !