Missä vaiheessa lisään punaviinin pataan?
Teen tänään lihapataa, johon tulee punaviiniä joukkoon. Mutta pistänkö sen viinin jo heti alussa sinne sekaan, vai missä vaiheessa se kannattaa laittaa? En ole aikaisemmin tehnyt tällaista ruokaa, siksi kyselen. Tähän palstaan on aina voinut luottaa, joten kiitos vastauksista jo etukäteen. :)
Kommentit (7)
Alussa vaan, ehtii maustua kunnolla. Äläkä sitten käytä alumiinikattilaa.
Olen itse lisäillyt viiniä ja olutta sattumanvaraisesti. Jos on ollut ohje, niin sen mukaan. Jos olen rehellinen, niin minusta se on ihan sama.
Yleensä liha ruskistetaan ensin. Sitten laitetaan seuraavassa vaiheessa viini, ja mahdollisesti mausteita ja kasviksia. Eli aika alussa se viini lisätään, mutta kannattaa tosiaan ensin paistaa lihaan väri ilman että pannulla on vielä viiniä.
Alussa. Ja muista kiehuttaa ainakin jonkin aikaa ilman kantta, jos lapsetkin syövät.
Pääsääntö on, että kaikki makua antavat asiat pannaan pataan heti aluksi. Ruuissa, joihin tulee viiniä, on useimmiten tarkoituksena hauduttaa liha nimenomaan viinissä. Jos viinin lisää lopuksi, ei se enää ehdi maustaa lihaa. Muutenkin maku jää kehittymättä. Ruuan ei ole tarkoitus maistua samalta kuin viini, kuten käy, jos ainekset eivät ehdi kunnolla muhia. Vähintään viinin pitää kunnolla kiehua, muuten siihen jää alkoholia, jolta pataruuan ei ole tarkoitus maistua.
Itse teen niin, että ruskistan lihan, sitten heitän pataan ruskistetun lihan, rehut viinin ja mausteet jne.